استفاده از ظرفیت‌ نخبگان اهل سنت و شیعه برای تشکیل کارگروه‌های قرآنی
کد خبر: 4006399
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
مهدی صفی‌یاری خبر داد؛

استفاده از ظرفیت‌ نخبگان اهل سنت و شیعه برای تشکیل کارگروه‌های قرآنی

معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های نخبگان اهل سنت و شیعه برای تشکیل کارگروه‌های قرآنی اشاره کرد.

استفاده از ظرفیت‌های نخبگان اهل تسنن و شیعه برای تشکیل کارگروه‌های قرآنی/ ثبت هفته وحدت به عنوان یک مناسبت ملی در دفتر برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مهدی صفی‌یاری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه به مناسبت آغاز هفته وحدت در سالن اجلاس این دبیرخانه برگزار شد.

مهدی صفی‌یاری در ابتدای این نشست ضمن تبریک آغاز هفته وحدت اظهار کرد: هفته وحدت از یادگار‌های امام راحل و یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که هر ساله از ١٢ ربیع الاول روز میلاد پیامبر اعظم(ص) بر روایت اهل تسنن تا ۱۷ ربیع الاول به روایت شیعیان برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند که تفرقه عامل تسلط اجانب بر مسلمین است. ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی کار استکبار و جاهلان است. این در حالی است که همواره وحدت عامل قدرت امت اسلامی به شمار می‌آید و همچنین در نگاه امام خمینی(ره) وحدت عاملی تمدن‌ساز برای امت اسلامی به شمار می‌آید. مقام معظم رهبری هم پرچمدار وحدت هستند و نگاه تمدنی و عقیدتی به آن دارند. ایشان وحدت را نه یک تاکتیک و موضوع مصلحتی بلکه یک ضرورت همیشگی اعلام کرده‌اند.

بی‌توجهی برخی از کشور‌های مسلمان به موضوع وحدت

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در ادامه این نشست از بی‌توجهی برخی از کشور‌های مسلمان به موضوع وحدت انتقاد کرد و گفت: مرجع تقلید و ولی امر مسلمین اعتقاد عمیق و راهبردی به وحدت دارند. متأسفانه اتفاقاتی که در جوامع اسلامی رخ داده است به دلیل بی‌توجهی رهبران این کشور‌ها به مسئله وحدت است. در این میان استکبار هم از فرصت به سود خود در راستای ضربه زدن به امت اسلامی استفاده می‌کند. تبیین اهمیت وحدت، بیان مشترکات، زدودن اختلاف از جمله مواردی است که همواره باید در نظر داشته باشیم. در این میان علما، اهالی رسانه، و هنرمندان نقش مؤثری در روشنگری آحاد جامعه دارند. دشمن همواره از غفلت ما و تعصبات عوامانه سوء استفاده می‌کند تا جوامع اسلامی را به جان یکدیگر بیندازد.

صفی‌یاری افزود: خوشبختانه از سال گذشته با همتی که انجام شد هفته وحدت به‌عنوان یک مناسبت ملی در دفتر برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ثبت شده است. تعدادی از استان‌های ما که مناطق قومی شناخته می‌شوند قرار است برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت هفته وحدت برگزار کنند. کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان، فارس، هرمزگان و بوشهر از جمله مناطق قومی ما هستند. در مجموع بیش از ۲۷۰ برنامه در این هفته در سراسر کشور در راستای وحدت و گرامیداشت میلاد نبی مکرم اسلام اجرا خواهد شد.

شعار‌های کاربردی ایام هفته وحدت

وی تصریح کرد: ما برای تمام روز‌های هفته وحدت شعار‌های کاربردی انتخاب کرده‌ایم؛ روز اول(سه‌شنبه) با عنوان «پیامبر اعظم، رهبری، اقتدار امت اسلامی و استکبارستیزی»، روز دوم با عنوان «پیامبر اعظم، زن و خانواده، مواسات و همدلی»، روز سوم با عنوان «پیامبر اعظم و تکریم مقام شهدا و ایثارگران»، روز چهارم با عنوان «پیامبر اعظم، نماز جمعه و مسجد و روحانیت»، روز پنجم با عنوان «پیامبر اعظم، اتحاد ملی، انسجام امت اسلامی در حمایت از آرمان قدس شریف و مبارزه با صهیونیسم جهانی»، روز ششم «پیامبر اعظم، قرآن و اهل بیت؛ محور اتحاد امت اسلامی» نام‌گذاری شده است و در کنار این شعار‌ها ما هر روز یک شهید شاخص اهل سنت را معرفی کرده‌ایم و پوستر و اطلاعات آن در تمام نقاط کشور است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی ادامه داد: در هریک از این روز‌ها از خانواده شهیدان خالد حیدری، مریم امین‌پور، رجبعلی محمدزاده، ابوبکر اونق، عمر ملازهی و بهرام مبارکی تجلیل خواهد شد. انقلاب اسلامی ایران ۱۱ هزار شهید اهل سنت دارد که ۱۰۰ نفر از این شهدا روحانیون اهل سنت هستند. قرار است از طرف فرمانده کل ارتش به خانواده شهید خالد حیدری نشان یک فداکاری اهدا شود.

صفی‌یاری با تأکید بر اینکه تمامی برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت با در نظر گرفتن نکات بهداشتی و کرونایی برگزار خواهد شد، توضیح داد: ۱۷ هزار مسجد و نمازخانه اهل سنت در کشور فعال است و بیش از سه هزار امام‌جمعه در مناطق مختلف قومی به فعالیت مشغول هستند. تاکنون هفت دوره مسابقه قرآنی در رشته‌های مختلف برای هموطنان اهل سنت در سطح الف کشوری برگزار شده است و امسال نیز نخستین دوره مسابقات قرآن ویژه خانواده طلاب و روحانیون اهل سنت در سراسر کشور برگزار خواهد شد. در ایام هفته وحدت هزار دف‌نواز اهل سنت در خیابان فردوسی سنندج این روز را جشن خواهند گرفت. برگزاری همایش‌های متعدد مذهبی و تقدیر از چهره‌های شاخص علی و مذهبی بانو و آقا اهل سنت از دیگر برنامه‌های محوری این هفته است.

تشکیل کارگروه‌های قرآنی از سال ۹۸
 
معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در پاسخ به سوال ایکنا که «تشکیل کارگروه‌های قرآنی به کجا رسید؟» گفت: فعالیت‌های قرآنی یکی از محور‌های اصلی فعالیت‌های فرهنگی دبیرخانه شورای نمایندگان، ولی فقیه در مناطق قومی بوده و بر همین اساس کارگروه قرآنی در دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان‌های قومی در سال ۹۸ تشکیل شد و از یکی دو سال پیش یک کارشناس قرآنی به ساختار دفاتر استان‌ها اضافه کردیم و به صورت رسمی مأموریت تشکیلاتی دفاتر استانی آغاز شد.

صفی‌یاری در پایان گفت: قرآن کتاب آسمانی بوده و اثرات معجزه بودن این کتاب الهی تا پایان عمر زمین ادامه خواهد داشت، یکی از مشترکات تمامی مذاهب اسلامی است و هیچ اختلاف نظری در خصوص آن بین مذاهب اسلامی وجود ندارد لذا ما از این ظرفیت استفاده کردیم و نخبگان قرآنی و چهره‌های شاخص اهل سنت و تشیع را دعوت کردیم و کارگروه مشورتی تشکیل شد و تمام برنامه‌های قرآنی دفاتر را با این بزرگواران هماهنگ کردیم. بر همین اساس تمامی پیشنهاد‌های استان‌ها از سوی کارگروه قرآنی به دست ما می‌رسد. کارگروه قرآنی در دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان‌های قومی فعال شدند و ما توانستیم از ظرفیت‌های مردمی و نخبگان حوزه قرآنی برای برنامه‌ریزی‌های این دبیرخانه استفاده کنیم.
انتهای پیام
captcha