ارتباط چهره به چهره در کنار منبر، موفقیت روحانیت را بیشتر می‌کند
کد خبر: 4003736
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
محمد سحرخوان:

ارتباط چهره به چهره در کنار منبر، موفقیت روحانیت را بیشتر می‌کند

عضو هیئت علی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امروزه یکی از مواردی که باعث شده روحانیت موفق نباشد این است که پیامبر(ص) و ائمه(ع) منبر کم داشتند و بیشتر به سراغ مردم می‌رفتند و چهره به چهره تبلیغ می‌کردند.

ارسال/ ارتباط چهره به چهره در کنار منبر، موفقیت روحانیت را بیشتر می‌کندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سحرخوان، عضو هیئت علی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 18 مهر در کرسی عرضه و نقد ایده علمی «سیمای اخلاقی پیامبر(ص) اعظم از منظر امیر مؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه» گفت: شناخت سیره اخلاقی پیامبر(ص) از سه طریق ممکن است؛ اول قرآن و کلام الهی که در آیاتی چون انک لعلی خلق عظیم، نمودار است؛ دوم امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) که روایاتی را در این زمینه بیان فرمودند و سوم شناخت ایشان از طریق صحابه و همسرانشان، به گونه‌ای که در روایت داریم؛ خلقه القرآن.
 
عضو هیئت علی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به شرایط و دلایل الگو بودن پیامبر(ص)، افزود: طهارت، تربیت الهی، جذابیت پیامبر(ص) و فضایل ایشان از جمله این دلایل است. پیامبر(ص) در انجام وظیفه منتظر نبود و خودش به سراغ مردم می‌رفت. یکی از مواردی که باعث شده روحانیت موفق نباشد این است که پیامبر(ص) و ائمه(ع) منبر کم داشتند و بیشتر به سراغ مردم می‌رفتند و چهره به چهره تبلیغ می‌کردند. پیامبر(ص) روی مقداد و سلمان و عمار و ... سرمایه‌گذاری تربیتی و معنوی کرد و ائمه(ع) هم این منش را داشتند.
 
سحرخوان بیان کرد: امام صادق(ع) چندهزار شاگرد داشت اما نه اینکه روزانه یک کلاس عمومی تدریس داشته باشد و عمدتا با این افراد به صورت انفرادی ارتباط داشتند و مباحث علمی را طرح می‌فرمودند. علمای بزرگ ما هم شاگردان خصوصی داشتند و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کردند. متأسفانه امروزه برخی از روحانیون وقتی مورد مراجعه و سؤال مردم قرار می‌گیرند اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. 
 
وی گفت: حضرت در انجام وظیفه شجاعت داشتند و از چیزی نمی‌ترسیدند و در راه اهدافشان مقاومت و فداکاری می‌کردند. حضرت زهد و پارسایی داشتند و دنیاطلب نبودند و تواضع و فروتنی هم از ویژگی‌های ایشان بود. پیامبر(ص) در برابر مردم رحمت، دلسوزی و خیرخواهی به خرج می‌داد و امانت‌دار بود و در مقابل بدرفتاری همسرانش صبور بود، ولی متأسفانه امروزه همسران با وجود نارضایتی اندک از یکدیگر به طلاق روی می‌آورند. همچنین ایشان در برابر بداخلاقی اطرافیانش خوش‌برخورد بودند و با کسانی مانند ابوجهل که خبیث بود و او را اذیت کرد برخورد خوبی داشتند. مردمی بودن یکی دیگر از صفات مهم پیامبر(ص) بود. آقایی از بزرگان به ما سفارش می‌کرد اگر امام جماعت جایی بودید یک ربع زودتر بروید و یک ربع دیرتر خارج شوید، زیرا ممکن است مردم با امام جماعت کاری داشته باشند و بتوانید از کار آنان گره‌گشایی کنید.
 
سحرخوان اضافه کرد: برخی مردان افتخار می‌کنند که صبح زود از خانه بیرون می‌روند و 12 شب به منزل می‌رسند. این افتخار نیست و انسان باید بخشی از وقت خود را با همسر و فرزندانش بگذراند. امام خمینی(ره) هیچ‌گاه تنها غذا نمی‌خورد و منتظر همسرش می‌ماند و بزرگان به ما توصیه می‌کردند که با بچه‌ها بازی کنید و با آنان غذا بخورید. پیامبر(ص) دست و سینه دخترش را می‌بوسید و با کودکان بازی می‌کرد و حسنین(ع) را بر دوش خود می‌نشاند. محبت و مهربانی امری همیشگی است و برای دیروز و امروز نیست. لذا انسان باید توجه کند که خصال اخلاقی در همه زمان‌ها جاری هستند و مخصوص دوره رسول الله(ص) نیستند.  
 
وی با بیان اینکه افراد عادی برای ما الگو نیستند، گفت: برخی وقتی که یک فرد روحانی کار نادرستی انجام دهد آن را به دین نسبت می‌دهند، ولی باید بدانیم که افراد عادی الگو نیستند، بلکه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) برای ما الگو هستند؛ ممکن است کسی لباس روحانیت بپوشد ولی مسیر انحرافی را پیش برود و خیانت کند که این قبیل افراد ملاک دین و دینداری نیستند.
انتهای پیام
captcha