فعالیت‌های قرآنی بهترین جایگزین حبس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است
کد خبر: 3999831
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

فعالیت‌های قرآنی بهترین جایگزین حبس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: اگر در جامعه ما فرهنگ قرآنی نهادینه شود و سخنان اهل بیت(ع) پیش رویمان باشد هیچ خطا و کار اشتباهی از طرف مسئولان و مردم رقم نخواهد خورد و در این زمینه فعالیت‌های قرآنی بهترین جایگزین حبس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

رضازاده// نهادینه‌سازی فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) خطای مسئولان را به صفر می‌رساند/ آموزه‌های قرآنی بهترین جایگزین حبس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی استحجت‌الاسلام والمسلمین عزیز صابر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل اظهار کرد: سعادت عالم بشریت با قرآن رقم خورده و بی‌شک شفاعت‌ مردم در احکام قرآنی نهادینه شده و فعالیت در گروه مباحث قرآن و عمل کردن به آموزه‌های قرآنی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راه نجات‌بخش مردم در تمامی امور خواهد بود.

وی بیان کرد: اهل قرآن، اهل خاص جامعه به شمار می‌رود، چرا که این قشر به هیچ عنوان در بحث اختلاس، شرک غیبت، دزدی و خیانت به ملت شرکت نخواهد کرد و بدون شک اگر در جامعه ما فرهنگ قرآنی نهادینه شود و سخنان اهل بیت(ع) پیش رویمان باشد هیچ خطا و کار اشتباهی از طرف مسئولان و مردم رقم نخواهد خورد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: حاکمیت جامعه اسلامی در زمان پیامبر اکرم(ص) و چهارده معصوم(ع) با محوریت منطق قرآن بوده که به همین منظور این حرکت عظیم و کربلا با این عظمت شکل گرفته و هویت‌ها بر حسب قرآن معنادار شده است.

نام مبارک امام حسین(ع) به برکت منطق قرآن پررنگ مانده است

صابر بیان کرد: این که در طول 1400 سال گذشته نام امام حسین(ع) نه تنها کمرنگ نشده بلکه برجسته‌تر از گذشته خود را نمایش داده، بی‌شک این موضوع به خاطر مسئله قرآن بوده است.

وی بیان کرد: اگر قرآن در جامعه‌ای حاکم شود، هیچ خطایی از ذهن‌ها خطور هم نمی‌کند که این مسئله مربوطه به حوزه‌های مختلف است و به همین منظور اخیراً جلسه‌ای با رئیس دادگستری استان برگزار و به پیشنهاد بنده، ارائه آموزش‌های قرآنی به عنوان جایگزین حبس مورد توجه واقع شد که تلاش‌های رئیس کل دادگستری استان اردبیل در این زمینه شایسته تقدیر و قدردانی است.

صابر بیان کرد: حبس‌زدایی با هدف کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به عنوان پیشنهاد یک شهروند در این زمینه می‌تواند قطره‌ای در مقابل دریا باشد که در صورت توجه به این مسائل می‌توانیم بسیاری از اقدامات مشابه را در این زمینه انجام و شاهد تأثیرگذاری‌های مثبت آن باشیم.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: در همین مصداق مثالی را عرض می‌کنم که اگر فردی در ماه رمضان روزه‌خواری کرده، از لحاظ شرعی تکلیف ادا کردن 31 روز روزه بر او واجب می‌شود، اما اگر از لحاظ قانونی بخواهیم این فرد را حبس کنیم، شاید پیش‌آمدهای منفی در زندگی او و خانواده‌اش و نیز جامعه ایجاد شود که این مسئله نیازمند استفاده از موارد جایگزین حبس و اتخاذ تصمیمات اساسی و ارائه راهکارهای منطقی است.

صابر بیان کرد: در امر حبس‌زدایی می‌توان مواردی همچون رأی باز، اعمال بخشودگی، مشارکت‌های مددجویی و استفاده از ظرفیت مددجویان برای خدمت در جامعه مورد توجه واقع شود،‌ چرا که ظرفیت‌های بسیاری در بین مددجویان دیده می‌شود که می‌توان با امکانات رسانه‌ای و انتقال مفاهیم و اهمیت به این مسئله برای تکمیل این پازل مشارکت اندکی داشت.

اهمیت اجرای برنامه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

وی اظهار کرد: در این راستا دارالقرآن تبلیغات اسلامی این آمادگی را دارد که تا حد توان برای اجرای برنامه‌های آموزشی قرآنی مشارکت داشته باشد، چرا که تمام هدف ما این است که با حبس‌زدایی از آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ غلط جامعه تا حد قابل توجهی بکاهیم، به خصوص با دادن شاکله‌ و محتواهای مختلف به دستگاه قضائی می‌توان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش قابل توجهی ایفا کرد.

وی اظهار کرد: از اهداف مهم حبس‌زدایی می‌توان به توسعه آموزش و ارائه مفاهیم اخلاقی با استناد به تعالیم قرآنی برای جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه اشاره کرد که راه صحیح تعاملات اجتماعی و خانوادگی را به افراد نشان می‌دهد.

صابر گفت: همچنین در عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حبس‌زدایی، اجرای طرح‌های آموزشی به دست زندانیان و به‌کارگیری استعداد و توانایی آنان در رشته‌های مختلف قرآنی می‌تواند جایگزین مناسب حبس و عامل مؤثری در تربیت قرآنی افراد زندانی باشد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با تاکید بر افزایش امتیاز حفظ قرآن در تخفیف سنوات حبس، افزود: زندانیانی که مبادرت به حفظ قرآن می‌کنند باید بیش از پیش مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و امتیازات بالایی با دیگر افراد داشته باشند تا تشویقی برای دیگر زندانیان در جذب به سمت فراگیری تعالیم قرآنی باشد.

صابر به‌کارگیری مشاوران قرآنی در شورای حل اختلاف را عامل مؤثر در آگاهی‌بخشی به مردم و کاهش اختلافات و جرایم عنوان و تصریح کرد: با موافقت دادگستری می‌توانیم اساتید و مشاوران قرآنی را به شوراهای حل اختلاف اعزام و طبق جلسات مشاوره قرآنی که با طرفین دعاوی برگزار خواهد شد میزان قابل توجهی از پرونده‌ها را به صلح و سازش ختم کنیم.

وی بیان کرد: برگزاری دوره آموزش قرآن ویژه کارکنان و خانواده دادگستری استان از دیگر برنامه‌های اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل است.

استفاده از ظرفیت زندانیان به تناسب شرایط حبس مددجویان

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: با کمک به حوزه آموزشی قرآن و حفظ قرآن کریم حتی به خانواده‌ها نیز می‌توانیم برای حبس‌زدایی موفق عمل کنیم که حتی این پیشنهاد داده شده که مددجویان زندانی به تناسب زندانی و وضعیت حبسشان از خدمات جایگزین حبس برخوردار شوند، به عنوان مثال اگر معلم یا دکتری با جرائم مالی غیرعمد در زندان حبس شده به جای حبس شدن، در مناطق محروم استان به امر ارائه آموزش و خدمت به مردم اعزام شود، نه این که فردی که مرتکب چندین قتل شده به این شکل در جامعه حضور یابد.

صابر بیان کرد: در این راستا شناسایی ظرفیت زندانیان، بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند به عنوان یک بستر مناسب در ارتقای فعالیت‌های مختلف جامعه نقش‌آفرینی کند که این موضوع به عنوان اولویت اساسی و مطرح است.

وی در پایان با تقدیر و تشکر از خبرگزاری ایکنا در امر ترویج فرهنگ قرآنی و آسیب‌شناسی در استان اردبیل، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری و هم‌افزایی‌های بیشتر زمینه توسعه فرهنگ قرآنی در استان اردبیل بیش از پیش و به صورت پررنگ‌تر رقم بخورد.

گفت‌وگو: زهرا رضازاده

انتهای پیام
captcha