ترویج فرهنگ صرفه‌جویی نیازمند روش‌‏های نوین تبلیغی است
کد خبر: 3993419
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

ترویج فرهنگ صرفه‌جویی نیازمند روش‌‏های نوین تبلیغی است

یک مدرس حوزه و دانشگاه ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب را نیازمند روش‌‏های نوین تبلیغی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‏‌ها دانست و گفت: مردم و دستگاه‌‏های اجرایی باید آموزه‏‌های دینی را به شیوه‏‌های نوین فیلم و گزارش‌‏های تصویری به افکار عمومی ارائه دهند.

ترویج فرهنگ صرفه‌جویی نیازمند روش‌‏های نوین تبلیغی استحجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اهميت آب در زندگی جانداران و اینکه به‌ عنوان برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد، آن‌ را حفظ می‌کند و بشر و زمین را پاکیزه نگه می‌دارد، اظهار کرد: حيات تمامی موجودات زنده به آب وابسته است و انسان تا زمانی‌ که از اين نعمت خداوندی به‌وفور بهره‌مند است ارزش آن را نمی‌داند ولی زمانی‌ كه با قطعی و كمبود آب مواجه می‌شود به ارزش والای آن واقف می‌شود، بنابراين زندگی تمام موجودات، نباتات، حيوانات و انسان به آب وابسته بوده و برای آن‌ها بُعد حياتی داشته و بدون آن اصلاً زندگی مقدور نيست.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم شکر نعمت خداوند را در خصوص آب به جای آوریم این همان صرفه‌جویی است یعنی با صرفه‌جویی در مصرف آب یک بخش از اقتصاد مقاومتی در این خصوص انجام خواهد شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی استفاده‌های ناصحیح از آب شرب بهداشتی، گفت: فرهنگ‌سازی در نحوه مصرف درست آب باید مورد توجه قرار گیرد تا در کارهای روزمره که از آب استفاده می‌شود اسراف و هدررفت آن کاهش یابد.

عالی‌پور با اشاره به این‌که مسلمانان باید توجه ویژه‌ای به آموزه‌های دین در مورد طبیعت و صرفه‌جویی داشته باشند، گفت: متأسفانه برای نمونه کشور ما در زمینه منابع آبی دچار مشکل جدی است ولی علی‌رغم این مشکل در کشور میزان هدررفت آب بسیار زیاد بوده و پس از گذشت چند دهه هنوز آب شرب مردم با آبی که برای شست‌وشو و سایر امور استفاده می‌کنند، یکی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت مصرف صحیح آب، افزود: براساس احادیث آب اساس پاکیزگی و مایه حیات تمامی موجودات زنده است اما متأسفانه از کل آب‌های موجود در زمین فقط سه درصد شیرین و قابل شرب است که دو درصد آن هم در قطب و عملاً غیرقابل استفاده است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به اقدامات صورت گرفته همچنان فرهنگ درست مصرف کردن در جامعه به خوبی جا نیفتاده است، ادامه داد: مصرف بهینه آب باید در تمام فصول سال جزو برنامه‌های زندگی ما باشد چراکه اسراف نکوهیده بوده و استفاده بهینه از منابع آبی باید به‌عنوان یک فرهنگ در بین مردم نهادینه شود لذا این امر با همکاری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام عالی‌پور با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در بخش مدیریت مصرف آب از سوی مشترکان تنها با انجام اقدامات فرهنگی و مشارکت همه نهادهای ذی‌ربط امکان‌پذیر است، افزود: با توجه به باور عمیق مردم به آموزه‏‌های متعالی دین اسلام، برای نهادینه‌ کردن فرهنگ صرفه جویی باید از دریچه دین وارد شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب را نیازمند روش‌‏های نوین تبلیغی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‏‌ها دانست و گفت: مردم و دستگاه‌‏های اجرایی باید آموزه‏‌های دینی اعم‌ از آیات الهی، سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) را به شیوه‏‌های نوین فیلم و گزارش‌‏های تصویری به افکار عمومی ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha