تلاش الجزایر و شماری از دولت‌های آفریقایی علیه حضور اسرائیل در اتحادیه آفریقا
کد خبر: 3988321
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲

تلاش الجزایر و شماری از دولت‌های آفریقایی علیه حضور اسرائیل در اتحادیه آفریقا

پس از موفقیت در پیوستن به اتحادیه آفریقا با عضویت ناظر، دولت الجزایر با همکاری ۱۳ کشور آفریقایی به دنبال اخراج اسرائیل از اتحادیه آفریقا است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی،  الجزایر به دنبال تشکیل گروهی از کشورهای آفریقایی برای مقابله با حضور اسرائیل در اتحادیه آفریقاست. این تلاش بر مبنای حفظ اصول اتحادیه و حمایت از فلسطین صورت می‌گیرد.

ناظران تأیید کرده‌اند که این اقدام الجزایر در چارچوب تحرکات ملی این کشور صورت می‌گیرد و با توجه به روابط قوی بین کشورهای آفریقایی و فلسطین، احتمال موفقیت این تلاش‌ها بالاست. 

کشورهای آفریقای جنوبی، تونس، اریتره، سنگال، تانزانیا، نیجر، جزایر قمر، گابن، نیجریه، زیمبابوه، لیبریا و مالی از جمله کشورهایی هستند که موافقت خود با طرح الجزایر را اعلام کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه الجزایر آمده است که تصمیم اخیر رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای پذیرش ناظر جدید (اسرائیل) تأثیری بر حمایت قاطع این اتحادیه از آرمان عادلانه فلسطین نخواهد داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است که این تصمیم که بدون مشورت‌های گسترده قبلی با همه کشورهای عضو گرفته شده است و نمی‌تواند به عنوان عاملی برای مشروعیت بخشیدن به اعمال و رفتار عضو ناظر جدید عمل کند.

بسیاری از کارشناسان احتمال موفقیت این تلاش‌ها را بالا ارزیابی می‌کنند، زیرا این اعتقاد راسخ وجود دارد که با توجه به پیشینه ضد استعماری کشورهای آفریقایی، اکثر این کشورها از حقوق مشروع فلسطین حمایت و عضویت اسرائیل را به عنوان یک قدرت اشغالگر رد می‌کنند.

چندی پیش اسرائیل اعلام کرد که به طور رسمی به عنوان یک عضو ناظر به عضویت اتحادیه آفریقا درآمده است. هدفی که دیپلمات‌های اسرائیلی نزدیک به دو دهه برای دستیابی به آن تلاش کرده‌اند.

فلسطین نیز از وضعیت ناظر اتحادیه آفریقا برخوردار است و این اتحادیه در اغلب موارد نقض حقوق فلسطینی‌ها توسط اسرائیل را محکوم می‌کند.

انتهای پیام
captcha