ضابطه‌مند شدن فضای مجازی امری عقلایی است / ضرورت ساماندهی مشاغل اینترنتی
کد خبر: 3988156
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
مجید نصیرایی مطرح کرد؛

ضابطه‌مند شدن فضای مجازی امری عقلایی است / ضرورت ساماندهی مشاغل اینترنتی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ساماندهی و ضابطه‌مند شدن فضای مجازی را امری عقلایی دانست و گفت:‌ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فضای مجازی را مدیریت می‌کنند و هر زمان که اراده کنند می‌توانند زندگی‌ افرادی که معیشت آنان به این فضا گره خورده است را تحت تأثیر اقدام خود قرار دهند.

ضرورت وضع قوانین جدید برای مدیریت فضای مجازی/ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فضای مجازی را مدیریت می‌کنند/ لزوم صیانت از خانواده‌ها در شبکه‌های اجتماعیبه گزارش ایکنا، استفاده روزافزون از فضای مجازی چالش‌های جدیدی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است و علاوه بر مزایای بسیار، آسیب‌هایی در زندگی فردی و اجتماعی به وجود آورده است که نمی‌توان منکر آن شد.

تغییر نمادهای فرهنگی ناظر بر شیوه زندگی نتیجه حضور در فضای مجازی است که بر مواردی مانند سبک زندگی، نوع پوشش، ادبیات و شیوه برقراری ارتباط با دیگران تأثیر گذاشته و ضرورت ساماندهی این فضا را بیش از گذشته نمایان کرده است، اما آیا راهکارهای سخت‌افزاری می‌تواند به‌تنهایی از حریم خانواده‌ها در فضای مجازی صیانت کند؟

در همین راستا مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا درباره صیانت از حریم خانواده تصریح کرد: تقوا آمپول نیست که بتوان به‌ افراد تزریق کرد تا از مضایق و گرفتاری‌ها خلاص شود. وظیفه هر فرد مؤمن و مسلمان است که از خود مراقبت کند و تقوای الهی در پیش گیرد. در فرهنگ اسلامی، خانواده به‌مثابه دژی استوار و نهادی مقدس، بیشترین مسئولیت را در رشد و تحول، تربیت و تعالی و سعادت انسان بر عهده دارد. علاوه بر خانواده، آموزش‌ و پرورش، صداوسیما و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در زمینه تربیت و تعالی جامعه اسلامی مسئول هستند.

نصیرایی ادامه داد: به‌ طور کلی، ریشه بسیاری از کج‌روی‌های اجتماعی را باید در خانواده جست‌وجو کرد. امروزه حضور در فضای مجازی بر نظام خانواده تأثیر بسیاری گذاشته است. تغییرات جهانی در عصر حاضر و همسویی آن با نوع جدید از ارتباطات و بسترهای ارتباطی مانند شبکه اجتماعی خانواده‌ها را با زمینه‌های فکری متفاوت آشنا و لزوم صیانت از آنان را بیش از پیش جدی‌تر کرده است.

ضرورت ساماندهی مشاغل اینترنتی

این نماینده مجلس شورای اسلامی به ایکنا گفت: امروز مقوله فضای مجازی موضوعی است که همه شئون زندگی بشر را به نحوی درگیر خود کرده است و هر روز این اثرگذاری بیشتر می‌شود برای مثال موضوع درآمدزایی از فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بعد از همه‌گیری کرونا تحت شعاع فضای مجازی قرار گرفته است. اکثر افراد جامعه بخش زیادی از زندگی و کار خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و میلیون‌ها شغل در فضای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، لذا ضرورت دارد برای فضایی به این مهمی چارچوب مشخصی داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: برای پی بردن به اهمیت صیانت از فضای مجازی باید به مباحث اقتصادی آن بپردازیم؛ در زمینه تاکسی‌های اینترنتی 800 هزار نفر شاغل داریم که از اینترنت استفاده می‌کنند و زندگی‌شان از این فضا تأمین می‌شود اگر امروز جستجوگر گوگل عنوان کند که دیگر خدماتی به کشور ایران ارائه نمی‌کند و کشورمان را از لیست پوشش خدماتی خود حذف کند چه اثری بر زندگی خانواده‌های شاغلان تاکسی‌های اینترنتی می‌گذارد؟ در چنین شرایطی چه ضمانتی وجود دارد برای طرح دعوی و افراد باید به کجا مراجعه کنند؟

آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فضای مجازی را مدیریت می‌کنند

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکسی‌های اینترنتی به صورت میانگین زندگی 3 الی 4 میلیون نفر را تأمین می‌کند؛ اگر همین امروز مشکلی در اینترنت ایجاد شود چه فاجعه‌ای برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و خانواده‌هایشان رخ می‌دهد؟ چند نفر از کار بیکار می‌شوند؟ مدیریت این فضا از دست ما خارج است و کوچکترین دخالتی در آن نمی‌توانیم داشته باشیم. امروز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فضای مجازی را مدیریت می‌کنند و هر زمان که اراده کنند می‌توانند زندگی‌ افرادی که معیشت آنان به این فضا گره خورده است را تحت شعاع اقدام خود قرار دهند.

نصیرایی در ادامه از ضرورت مدیریت فضای مجازی در کشور سخن به میان آورد و گفت: یکی از موضوعات مهم و دغدغه‌های جدی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی در خصوص آن صحبت می‌کنند موضوع فضای مجازی است. فضای مجازی در همه جای دنیا ضابطه‌مند و قانون‌مدار است و به نحو مطلوبی مدیریت می‌شود اما در کشور ما هر زمانی که صحبت از ساماندهی فضای مجازی می‌شود عده‌ای دانسته یا ندانسته به حواشی این موضوع می‌پردازند، گویا رها و بدون در و پیکر بودن این فضا برای عده‌ای تبدیل به یک افتخار شده است!

لزوم حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زندگی مردم به دلیل گره خوردن در تار و پود تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات دستخوش دگرگونی شده؛ بر همین اساس ساماندهی و ضابطه‌مند شدن فضای مجازی امری عقلایی است. اگر دشمنان جمهوری اسلامی خدمات اینترنتی را بر روی کشور ما بستند چه قانون و ضمانت و تعهدی برای پاسخگویی وجود دارد؟ ما به دنبال ضمانت اجرایی برای قوانین موجود هستیم.

نصیرایی تصریح کرد: در همین چارچوب باید به هر شکل ممکن قوانین و ضوابطی برای مدیریت فضای مجازی وضع شود تا رهاشدگی فضای مجازی سامان یابد. از طرف دیگر باید در حوزه تولید محتوا با قوت و قدرت بیشتری وارد شویم که خوشبختانه در طرح صیانت از فضای مجازی بخشی از حمایت‌ها شامل حال افرادی می‌شود که در این فضا تولید محتوا می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به این موضوع ‌که در تبیین طرح صیانت از فضای مجازی کوتاهی شده است، به ایکنا گفت: افرای که در فضای مجازی تولید محتوا می‌کنند به هر اندازه که محتوای تولیدی آن‌ها دیده شود و بازخورد داشته باشد از محل تولید محتوا برایشان درآمد حاصل می‌شود و پیام‌رسانی که این محتوای تولیدی در آنجا بارگذاری شده اگر درآمدی کسب کند باید براساس قانون و آیین‌نامه‌ای که برای آن تعریف خواهیم کرد درصدی از این درآمد را در اختیار فردی که تولید محتوای پربازدید داشته، قرار دهد. تمرکز ما در این طرح بر حمایت و صیانت از حقوق کاربران است. هر کس بخواهد فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد باید نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهد پاسخگو باشد.

انتهای پیام
captcha