تغییر شیوه برگزاری برنامه‌ها؛ رویکرد شورای هماهنگی چهارمحال‌وبختیاری در ایام کرونایی
کد خبر: 3988113
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
در سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مطرح شد؛

تغییر شیوه برگزاری برنامه‌ها؛ رویکرد شورای هماهنگی چهارمحال‌وبختیاری در ایام کرونایی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه برنامه‌های مناسبتی تعطیل‌بردار نیستند، گفت: شورای هماهنگی با برنامه ریزی در ایام کرونا مناسبت‌های ملی و مذهبی را تعطیل نکرد. این شورا با رویکرد سلامت‌محور و تغییر در شیوه برگزاری، برنامه‌ها را به‌صورت نمادین و یا با حضور حداقلی جمعیت برگزار کرد.

۱۲ مردادماه یادآور فرمان مستقیم امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است که امروز در چهل‌و یکمین سالگرد تشکیل این شورا، همچنان شاهد خدمات آن در عرصه‌های خطیر و حساس انقلاب اسلامی هستیم. خدمت به مردم و فعالیت‌های غیرجناحی و غیرحزبی از جمله رسالت‌های این نهاد بوده و بنای این شورا نیز از ابتدا بر پایه تبلیغ انقلاب، خدمت‌رسانی به مردم و فعالیت غیرجناحی استوار بوده است.

موسی انصاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه مأموریت و وظیفه ذاتی این شورا عمدتاً بر مدیریت تبلیغات معطوف است، اظهار کرد: شورای هماهنگی مدیریت برنامه‌های ایام‌الله و حتی رد یا تایید وقایعی را که در خارج از کشور رخ می‌دهد، بر عهده دارد؛ از جمله اینکه حمایت از طریق موضع‌گیری در قبال مردم مظلوم فلسطین، یمن و غیره از مأموریت‌های شورا است.

وی شورای هماهنگی را متولی امور مناسبت‌ها و ایام‌الله دانست و ادامه داد: همانطور که از اسم این نهاد نیز مشخص است، شورا وظیفه هماهنگی میان دستگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های متناسب با مناسبت‌های ملی مذهبی را بر عهده دارد بنابراین غالب دستگاه‌های دولتی و حکومتی از جمله استانداری، سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع)، صدا و سیما و دیگر نهادها که به ۲۴ دستگاه می‌رسند، عضو این شورا بوده و مکلف هستند در مناسبت‌های گوناگون برنامه‌های خود را در راستای مأموریت‌هایی که شورا تعریف می‌کند، برگزار کنند.

انصاری بیان کرد: برای نمونه در ایام‌الله دهه فجر، شورای هماهنگی متولی برنامه‌ها در سراسر استان است و برنامه‌های دستگاه‌ها در این ایام باید همسو و تابع مأموریت‌های تعیین شده از سوی شورا باشد.

وی با تأکید بر اینکه شورای هماهنگی نهاد اجرایی نیست، توضیح داد: این برداشت اشتباه وجود دارد که شورای هماهنگی مسئولیت اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد اما چنین نیست و شورا تنها هماهنگ کننده است و دستگاه‌ها طبق قانون موظف هستند که برای مناسبت‌های گوناگون به اجرای برنامه‌ بپردازد.

برنامه‌های مناسبتی تعطیل‌بردار نیست

انصاری با اشاره به شیوع کرونا و با ذکر اینکه مهم‌ترین رویکرد برنامه‌های مناسبتی مشارکت حداکثری و حضور میدانی و فیزیکی شمار بالای جمعیت است، افزود: شرایط کرونایی سبب محدود شدن این حضور و مشارکت شد با اینحال در طی این مدت، برنامه‌های شاخص فراوانی با رعایت موازین بهداشتی و به‌شیوه‌های ابتکاری برگزار شد؛ برنامه‌ها و جشن‌های ایام‌الله تا پیش از کرونا به راهپیمایی حماسی و عظیم مردم در روز ۲۲ بهمن‌ماه ختم می‌شد و حضور مردم در صحنه حاوی این پیام بود که مردم صحنه را خالی نگذاشته و از نظام اسلامی حمایت و عملکرد آن‌ را تایید می‌کنند، این مهم در راهپیمایی خودرویی در روز ۲۲ بهمن‌ با حضور بی‌سابقه مردم بار دیگر ثابت شد و طبق آمار دستگاه‌های استان، در این راهپیمایی بیش از ۳۰ هزار خودرو شرکت کردند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که با وجود شرایط کرونایی با شکوه خاصی برگزار شد، راهپیمایی مجازی روز جهانی قدس بود که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در سراسر استان برگزار و صحنه‌های زیبایی خلق شد. گرامیداشت سالروز ۹ دی نیز که شورای هماهنگی نقش دعوت از مردم و راهبری و شکل‌گیری راهپیمایی میلیونی مردم در سال ۸۸ را بر عهده داشت به‌صورت نمادین و با شکوه برگزار شد؛ برنامه‌های دهه بصیرت، دهه کرامت، دهه امامت و ولایت و غیره از دیگر مناسبت‌هایی بود که با شیوه‌های نمادین و ابداعی، گرامی داشته شدند و شورا در هماهنگی و نظارت بر برپایی برنامه‌ها نقش محوری داشت.

انصاری با ذکر اینکه برنامه‌های مناسبتی تعطیل‌بردار نیستند، توضیح داد: شورای هماهنگی در طی ایام کرونا ترتیبی داد که بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی تعطیل نشوند، این شورا با رویکرد سلامت‌محور و تغییر در روش برگزاری، ترتیبی اتخاذ کرد که برنامه‌ها به‌صورت نمادین و یا با حضور حداقلی جمعیت برگزار شوند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: عمده فعالیت‌های شورا تبلیغ و ترویج در راستای حضور حداکثری مردم است، با اینحال این شورا در فضاسازی شهری نیز نقش نظارتی و تبلیغی دارد؛ این گلایه از ادارات و نهادها وجود دارد که به مقوله فضاسازی محل کار در مناسبت‌های گوناگون توجهی ندارند، انتظار داریم که به‌ویژه در شرایط کرونایی که امکان برگزاری باشکوه برنامه‌های مناسبتی کمتر است، همه دستگاه‌ها و نهادها به وظایف خود عمل کنند و سر درب اداره خودشان و نیز معابر و اماکن عمومی را فضا سازی کنند.

فعالیت شورای هماهنگی در بستر فضای مجازی

انصاری با بیان اینکه بخش اعظم فعالیت‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در فضای مجازی متمرکز شده است، افزود: در پی کاهش کمی تجمعات در شرایط کرونایی، شورای هماهنگی اقدامات پررنگی را در بستر فضای مجازی داشته است که از جمله می‌توان به تولید و بارگذاری محتوا و اشتراک با جمعیت عظیم مخاطبان و کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز نظارت بر تولیدات فضای مجازی دستگاه‌های اجرایی استان اشاره داشت.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه فضای مجازی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، گفت: غالب دستگاه‌های فرهنگی استان عضو این کارگروه هستند و تولید محتوای غنی و فاخر و بارگذاری منظم و متحدالشکل محتوا در این مجموعه‌ها از جمله رویکردهای این کارگروه است. ضمن اینکه عضویت ۲۴ دستگاه در شورا منجر به تشکیل ۲۴ کارگروه تخصصی شده است که هر دستگاه به فراخور رسالتی که بر دوش دارد یکی از کارگروه‌ها را هدایت و راهبری می‌کند و در مناسبت‌های مختلف وارد صحنه می‌شود.

وی با ذکر اینکه مردم در هر شرایطی به صحنه می‌آیند، توضیح داد: با وجود تبلیغات مسموم شبکه‌های گسترده جهانی علیه جمهوری اسلامی و حاکم بودن شرایط کرونایی و نیز مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی و معیشتی، شاهد بودیم که مردم در مناسبت‌های مختلف در میدان حضور دارند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه مقوله تبلیغات این قدرت را دارد که تمام معادلات و مناسبات را به‌هم بریزد، تأکید کرد: رسانه بهترین ابزار تبلیغ است و رسانه‌ها بازوی شورای هماهنگی هستند؛ این شورا ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی را به‌عنوان بهترین فرصت مورد توجه قرار می‌دهد، در این راستا همنوایی رسانه‌ها و تلاش برای ورود همزمان و قدرتمند به عرصه پوشش مناسبت‌ها و مباحث فرهنگی و وقایع مهم و غیره بسیار حائز اهمیت است.

انصاری گفت: انتظار از رسانه‌ها این است که با پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن، نقش کلیدی خود را در پوشش و پرداختن به مناسبت‌ها و ایام‌الله ایفا کنند و با قدرت و جدیت وارد این عرصه شوند، همراه شورای هماهنگی باشند و در مقابل فضای مسمومی که دشمن ایجاد می‌کند بایستند و آن‌ را خنثی کنند.

انتهای پیام
captcha