کاهش تاب‌آوری اجتماعی در پی افول اخلاقیات
کد خبر: 3988106
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
یک کارشناس حقوقی تصریح کرد؛

کاهش تاب‌آوری اجتماعی در پی افول اخلاقیات

نایب‌رئیس اسبق کانون وکلای مرکز معتقد است:‌ زمان‌هایی در جامعه تاب‌آوری اجتماعی رو به کاهش رفته است که در درجه اول، از اهمیت و ارزش اصول اخلاقی کاسته شده و در نتیجه این افول اخلاقیات، خودسری و بی‌توجهی به مقررات و قوانین نیز پدیدار شده است.

سه شنبه////ایجاد همدلی خانوادگی؛ در سایه‌سار رعایت اصول اخلاقی / پایه‌ریزی ارتباط بین افراد در چارچوب اخلاق‌مداری و قانون‌مندیبه گزارش ایکنا، خشونت خانوادگی به معنی رفتار خشونت‌آمیز و سلطه‌گرانه یک عضو خانواده علیه عضو یا اعضای دیگر همان خانواده است. براساس مطالعات جامعه‌شناسی، هدف اصلی خشونت خانگی در ابتدا کودکان خردسال هستند. دومین نوع خشونت معمول در خانواده نیز علیه زنان است. خشونت درون خانواده بازتاب الگوهای کلی‌تر رفتار خشن است.

بسیاری از مردانی که زنان و کودکانشان را از نظر فیزیکی مورد تعرض قرار می‌دهند، سابقه خشونت در زمینه‌های دیگر را نیز دارند. پذیرش فرهنگی شکل‌هایی از خشونت خانگی مانند تنبیه بدنی از عواملی است که میزان خشونت خانگی را افزایش می‌دهد.

البته مردان نیز قربانی خشونت خانگی از سوی همسران خود می‌شوند. براساس آمارهایی که ارائه شده، از هر سه قربانی خشونت خانگی، دو نفر زن و یک نفر مرد هستند. بر این اساس، برخی فعالان معتقدند برای مقابله مؤثرتر با معضل خشونت خانگی و جنسی باید از آن جنسیت‌زدایی کرد.

فرزندانی که شاهد خشونت خانگی هستند، همواره دچار ضربه‌های عاطفی می‌شوند که در زندگی اجتماعی آن‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت. این فرزندان از اختلالات فراوانی همچون استرس و ... رنج می‌برند؛ تمرکز خود را از دست می‌دهند و دچار مشکلات فراوانی در روند رشد خود می‌شوند.

در مورد این فرزندان به اشتباه، تشخیص کمبود محبت داده می‌شود و از آن‌ها پرسش نمی‌شود که آیا شاهد خشونت بوده‌اند یا خیر؟ فرزندانی که شاهد خشونت والدین خود بر دیگری بوده‌اند، به احتمال بسیار، خود نیز در زندگی زناشویی آینده این خشونت را باز‌تولید خواهند کرد. افسرده‌خویی، اعتیاد به مواد مخدر، نوشیدنی‌های الکلی، بزهکاری و فرار از خانه در میان آنان شایع‌تر است. در نهایت اینکه فرزندانی که شاهد خشونت جسمی و جنسی هستند خود نیز می‌توانند قربانی این خشونت‌ها باشند.

ضرورت پرداختن به نحوه جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و دستیابی به سبک زندگی اصیل اسلامی ـ ایرانی در خانواده برای مقابله با تهاجمات فرهنگی جهان سلطه در نهادینه کردن سبک زندگی غربی در جامعه اسلامی ما از جمله موارد بسیار مهمی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که جامعه اسلامی ما که دارای مبانی و مفاهیم اصیل دینی و تاریخی در حوزه مناسبات اجتماعی و سبک زندگی است، تفکرات غربی در حوزه‌های اجتماعی را پس بزند و بر داشته‌های عمیق خود تکیه کند.

فریده غیرت، وکیل پایه دادگستری و نایب‌رئیس اسبق کانون وکلای مرکز درگفت‌وگو با ایکنا در رابطه با مسئله خشونت‌های خانوادگی در کشور و معضلات و ناهنجاری‌هایی که در پی این خشونت‌ها در محیط جامعه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: ایجاد هر نوع ارتباط بین افراد به ویژه بین افراد یک خانواده باید تحت حکومت نظام اخلاقی و پس از آن نظام قانونی باشد. منظور از نظام اخلاقی، اصولی است که در یک جامعه و برای حفظ و بقای آن وجود دارد، یعنی اصولی که عقل آن را می‌پذیرد و به آن احترام می‌گذارد.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: زمان‌هایی در جامعه تاب‌آوری اجتماعی رو به کاهش رفته است که در درجه اول، از اهمیت و ارزش اصول اخلاقی کاسته شده و اخلاق افول کرده و در نتیجه این افول اخلاق، خودسری و بی‌توجهی به مقررات و قوانین نیز پدیدار شده است.

نایب‌ رئیس اسبق کانون وکلای مرکز بیان کرد: در نتیجه این بی‌اخلاقی‌ها، محبت نیز جای خود را به خشونت می‎دهد و با توجه به این موضوع، هر کس که قوی‎تر است، برای خود حقوق بیشتری را قائل شده و پا را از وظایف خود فراتر می‌گذارد. تمامی این موارد در نهایت باعث می‌شود تا لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به اساس و بنیان خانواده‌ها وارد شود.

وی افزود: بی‌اخلاقی و عدم رعایت شئون قطعی اخلاقی و تکیه به قدرت، منجر به فروپاشی اخلاق عاطفی در جامعه شده است. همدلی در محیط خانواده با تکیه و در سایه رعایت اصول اخلاقی امکان‌پذیر می‌شود که رعایت قوانین را به دنبال خواهد داشت.

غیرت در ادامه سخنان خود تصریح کرد: افراد خانواده باید همراه با رعایت اصول اخلاقی، روابط محبت‌آمیز و توأم با احترام را با یکدیگر داشته باشند. هرچه به گذشته روابط خانواده‌ها در محیط جامعه می‌نگریم، احترام بیشتری را در بین افراد مشاهده می‌کنیم که متأسفانه این احترام روز به روز کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: اعضای یک خانواده باید بپذیرند که رعایت احترام و حرمت دیگر اعضای خانواده، احترام خود آن‌‎ها را در محیط خانوادگی بالا می‌برد و باید این حقیقت را بپذیرند که استفاده از قدرت ظاهری برای برخورداری از حقوق بیشتر، نتیجه‌ای جز فروپاشی خانواده‌ها نخواهد داشت.

نایب‌رئیس اسبق کانون وکلای مرکز در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: تکیه به اصول اخلاقی و پذیرش حق دیگران تنها راه نجات خانواده‌ها خواهد بود، هر چند که در این زمینه باید قوانین حمایتی لازم در رابطه با افرادی که در محیط خانوادگی خود مورد خشونت دیگر اعضای خانواده قرار می‌گیرند، مدنظر قرار گرفته و به خوبی اعمال شود.

انتهای پیام
captcha