روش‌های تشویق کودکان به نماز
کد خبر: 3987643
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹

روش‌های تشویق کودکان به نماز

نماز جزء واجبات دینی است که خواندن آن باعث نزدیکی به خدا و آرامش گرفتن می‌شود. روش‌های مختلفی برای تشویق بچه‌ها به نماز خواندن وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها کمک و تشویق والدین می‌باشد. در ادامه مؤثرترین روش‌های تشویق کودکان به نماز را با هم مرور خواهیم کرد.

نماز جزو واجبات دینی است که خواندن آن باعث نزدیکی به خدا و آرامش گرفتن می‌شود. روش‌های مختلفی برای تشویق بچه‌ها به نماز خواندن وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها کمک و تشویق والدین می‌باشد. در ادامه مؤثرترین روش‌های تشویق کودکان به نماز را با هم مرور خواهیم کرد.

روش‌های کاربردی برای ترغیب کودکان به نماز خواندن

نماز جزو واجبات دینی است که در کتاب آسمانی ما مسلمان‌ها، "قرآن" اشاره زیادی به آن شده است. یاد خدا دل آدم‌ها را آرام می‌کند و راحت‌ترین قدم برای ارتباط برقرار کردن با خداوند، نماز خواندن است. در این بخش راه‌های تشویق بچه‌ها به نماز را معرفی می‌کنیم:

۱. خودتان برای نماز خواندن پیش قدم شوید

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم بچه‌ها دوست دارند کارهای بزرگ‌ترها را انجام بدهند و از آن‌ها الگو بگیرند. پس چه بهتر که با نماز خواندن بچه‌ها را تشویق به نماز خواندن کنید. امتحانش ساده است! کافی است با اشتیاق شروع به نماز خواندن کنید خواهید دید که بچه‌ها نیز به مرور ترغیب خواهند شد که کنار شما نماز بخوانند.

توجه داشته باشید که نباید بچه‌ها را به زور وادار به خواندن نماز کنید. اگر اصرار کنید و سخت‌گیری کنید نتیجه کاملاً برعکس خواهد شد؛ بنابراین بهتر است با شوق نماز بخوانید تا بچه‌ها خودشان با شور و اشتیاق به نماز خواندن ترغیب شوند.

این بهترین روش برای تشویق دانش‌آموزان به نماز است.

۲. برگزاری جشن تکلیف

برگزاری جشن تکلیف جزو مراسم‌های حساس و تأثیرگذار برای دانش‌آموزان می‌باشد. در این مراسم به دانش‌آموزان از فواید نماز گفته می‌شود و احکام دینی را گوشزد می‌کنند. علاوه بر این برای بچه‌ها جایزه‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا به انجام واجبات دینی تشویق شوند.

بسیاری از مدارس برای دختر خانم ها در سن ۹ سالگی (سوم ابتدایی) و برای پسرها در سن ۱۵ سالگی (سال هشتم) این جشن را برگزار می کنند. بدون شک جشن تکلیف برای خیلی ها یکی از بهترین خاطرات مدرسه به شمار می رود.

چادر نماز جشن تکلیف - تشویق به نماز

۳. هدیه دادن به مناسبت مکلف شدن بچه‌‌ها

همانطور که گفته شد جشن تکلیف شرعی برای دختران در سن ۹ سالگی و برای پسران در سن ۱۵ سالگی در مدارس برگزار می شود. اما برخی خانواده ها تمایل به برگزاری این مراسم در منزل نیز دارند تا بتوانند از سایر اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و همسالان دعوت به عمل آورده و انگیزه عبادت را در فرزندشان تقویت کنند.

اکثرا به همین مناسبت  به کودکان هدیه نیز ‌می‌دهند. بهترین هدیه برای مکلف شدن بچه‌ها لباس مناسب برای نماز، سجاده و ... می‌باشد. برای دختر خانم‌ها نیز چادر نماز جشن تکلیف می تواند فوق العاده باشد. خوشبختانه در حال حاضر مدل های متنوع زیادی در بازار وجود دارد که توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید شده است.

برگزاری این جشن ساده یکی از موثرترین روش‌ها برای تشویق کودک به نماز خواندن می‌باشد.

تذکر مهم: متاسفانه در برخی جشن تکلیف های امروزی که خیلی هم باب شده هیچ روح معنوی دیده نمی‌شود. تشریفات، رقص و پایکوبی، خرج های بیهوده، فخر فروشی و… رواج بیشتری دارند تا آموزه های دینی، مسئولیت پذیری و رعایت حریم و حدود الهی. فراموش نکنید که جشن تکلیف رویدادی مذهبی است نه جشنی تمام عیار برای فخرفروشی و تشریفات.

۴. صمیمیت با بچه‌ها و گفتگو درباره فواید نماز

بهترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند، دوستی با بچه‌ها استد. یک کودک باید بتواند به اندازه کافی با پدر و مادر خود صمیمی باشد و درباره مسائل مختلف گفتگو کند. یکی از این مسائل مهم و تأثیرگذار روی آینده بچه‌ها نماز خواندن است.

نماز دارای فواید زیادی از جمله آرامش روح و ذهن، ارتباط برقرار کردن با خدا، دوری از کارهای زشت و خلاف و ... است. همچنین نماز خواندن نوعی ورزش مفید است که به سلامت جسم بچه‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید درباره این مسائل با کودکان خود حرف بزنید تا با آگاهی کامل به نماز خواندن ترغیب شوند. تشویق بچه‌ها به نماز را جدی بگیرید.

نماز خواندن چه فوایدی دارد؟

نماز خواندن جزو عادت‌های خوب و واجبات دینی مسلمان‌ها است که به جا آوردن آن کمک زیادی به ما می‌کند. نماز تأثیرات مثبتی روی زندگی افراد می‌گذارد و کمک می‌کند که انسان‌ به سعادت برسد. به طور کلی نماز دارای فواید زیر است:

۱. دوری از گناه و کار‌های بد

نماز قدرت زیادی دارد و یکی از عواملی است که باعث می‌شود از گناه دوری کنیم. وقتی با خدا در ارتباط هستیم و نماز می‌خوانیم کمتر به گناه فکر خواهیم کرد در نتیجه زندگی پر از آرامش خواهیم داشت. تشویق کودکان به نماز به آن ها کمک می کند در سال نوجوانی سلامت خود را حفظ کنند.

۲. ایجاد آرامش درونی

کسی که نماز خوانده باشد این موضوع را درک می‌کند و به آرامش درونی رسیده است. نماز خاصیتی دارد که باعث می‌شود آرامشی خاص از درون ما را فرابگیرد. هر موقع احساس دلتنگی کردید یا ناراحت بودید می‌توانید به نماز پناه بیاورید تا شاهد معجزه نماز باشید.

۳. موفقیت در زندگی

کسی که با خدا باشد و دستورات الهی را انجام دهد بدون شک زندگی موفق‌تری خواهد داشت. نماز خواندن باعث می‌شود که در مسیر درست قرار بگیریم و با انجام کارهای بهتر زندگی بهتر و موفق‌تری داشته باشیم.

۵. تشویق زبانی و عملی 

یکی دیگر از اموری که کودک را ترغیب می کند تا نماز بخواند، تشویق های زیانی و عملی است. جایزه دادن باعث می‌شود که بچه‌ها کارهای خوب را تکرار کند و برای آن‌ها تبدیل به عادت شود. برای ترغیب کودکان به نماز خواندن می‌توانید در وضو گرفتن به کودک خود کمک کنید، سجاده‌اش را پهن کنید یا برایش حوله بیاورید تا دستان خود را پاک کند. توجه داشته باشید که تشویق شما نباید همچون رشوه دادن به بچه‌ها یا معامله کردن با او باشد.

۶. شرکت در نماز جماعت

هر از گاهی با بچه‌ها در نماز جماعت شرکت کنید تا با اهمیت نماز خواندن آشنا شوند. مشاهده افراد دیگر که به نماز خواندن مشغول هستند و آن را مهم می‌شمارند باعث می‌شود که نگاه بچه‌ها بازتر شود و با دیدگاه بهتری به نماز نگاه کنند. تشویق بچه‌ها به نماز جماعت بیشتر در محیط اتفاق می‌افتد.

شرکت در نماز جماعت - تشویق کودکان به نماز خواندن

برای آنها خوراکی یا هدیه کوچکی تهیه کنید و پس از آمدن به مسجد به او بدهید. خاطره خوبی را در ذهن کودکان به جا بگذارید. البته باید توجه کرد که هدیه‌ها تبدیل به توقع نشود و هر از گاهی این هدیه‌ها به کودکان داده شود.

اگر کودک شما با سایر هم سن و سالان خود در مسجد دوست شود و با آن ها مانوس شود، قطعا برای مسجد آمدن انگیزه بیشتری خواهد داشت. 

تشویق به نماز؛ امری ضروری

نماز جزو واجبات دینی و معجزات است که از طرف خداوند برای ما در نظر گرفته شده است. نماز خواندن فواید بسیار زیادی از جمله رسیدن به سعادت، آرامشی درونی و جسمی، سلامت جسم، دوری از گناهان و ... دارد. 
برای اینکه انسان‌ها در راه درست قرار بگیرند و تشویق به نماز خواندن شوند باید از همان کودکی روی آن‌ها کار شود. با تشویق کودکان به نماز خواندن، کمک خواهید کرد که در زندگی در مسیر درست قرار بگیرند و زندگی بهتر و موفق‌تری داشته باشند. در این مقاله به معرفی روش‌های مؤثر برای تشویق بچه‌ها به نماز خواندن پرداختیم. به کمک این روش‌ها می‌توانید کودکان و دانش‌آموزان را به نماز خواندن تشویق کنید. در صورتی که شما نیز راه های بهتری می‌شناسید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
میری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۵:۵۱
0
1
سلام
مقاله خوبی بود ممنون
برای ترغیب و نشویق کودکان به نماز می تونیم درباره ی فواید نماز که از نظر علم پزشکی ثابت شده باهاشون صحبت کنیم
مریم
|
United States of America
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۱۹:۰۵
0
0
مطلب خوبی بود
captcha