انسان‌شناسی در قرآن / در فعالیت‌های فرهنگی نوآوری داشته باشیم
کد خبر: 3982065
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

انسان‌شناسی در قرآن / در فعالیت‌های فرهنگی نوآوری داشته باشیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به آیه 32 سوره مائده، اصول انسان‌شناسی در قرآن و مکتب اسلام را در این آیه یادآور شد و گفت: وقتی یک انسان بسازیم مانند این است که تمام جامعه را ساخته‌ایم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌ا‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس عصر دیروز، 13 تیرماه در دیدار با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از مسئولان فرهنگی استان خواست تا در چارچوب کار کلیشه‌‌‌ای ادارات نمانند و گفت: تا زمانی که نوآوری نداشته و حرف جدیدی نزنیم اوضاع فرهنگی همین خواهد بود.

وی به مبحث انسان‌شناسی اشاره کرد و افزود: در انسان‌شناسی اسلامی به همان مطلبی که خداوند در آیه 32 سوره مائده می‌فرماید «... وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا...؛ ... و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است...» عقیده داریم یعنی هرکس به یک نفر حیات بخشد مانند آن است که به همه مردم حیات بخشیده است پس وقتی یک انسان بسازیم مانند این است که تمام جامعه را ساخته‌ایم.

آیت‌ا‌لله دژکام با تصریح اینکه انسان‌شناسی در دنیا کمتر این‌گونه ابراز شده است و کسی بدین صورت درباره انسان صحبت نمی‌کند، گفت: زنده کردن که فقط زنده کردن جسم توسط پزشک نیست بلکه زنده کردن دل است و اصل حرف همین است، پزشک جسم را زنده می‌کند و شما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانید دل‌ها و ذهن‌های نوجوانان و جوانان را زنده کنید.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه تربیت و پرورش باعث می‌شود که دل انسان زنده شود، گفت: عمده نیاز ما در جمهوری اسلامی همین است یعنی نیاز داریم به انسان‌های دل زنده‌ای که دیگران هم از برکت زنده دلی آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه هرچه از انقلاب می‌گذرد بیشتر متوجه می‌شویم که تربیت بسیار مهم است، گفت: اگر نظام می‌خواهد جلو رود نیاز به استمرار کار تربیتی دارد لذا کار اساسی را باید در مراحل تربیتی انجام دهیم تا بعد ثمر آن را در ادارات، اجراییات و مجموعه کارهای نظام ببینیم.

آیت‌الله دژکام با ذکر این نکته که اوج لذتش کار تعلیم و تربیت است، از مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست تا در بحث تربیت و پرورش جدیت داشته باشند و ادامه داد: امروز به واسطه کرونا لطمه‌هایی خوردیم یعنی ما حضوری این مسائل را نداریم و به این جهت باید نوع ارتباط در فضای مجازی را تقویت کنیم تا از طریق ارتباط مجازی بتوانیم قسمتی از کار را انجام دهیم البته هیچ زمان مثل حالت حضوری نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ساعات زندگی هدر می‌رود ولی ساعتی که انسان ولو برای یک کودک نکته‌ای بگوید که به درد زندگی او می‌خورد و آینده را تأمین می‌کند، این ساعت هدر نمی‌رود و پیش خدا و بنده خدا محفوظ است.

وی با بیان اینکه معلم احساس معلمی را به جامعه القا می‌کند و مردم به معلمی احترام می‌گذارند حتی نشستن و نگاه کردن به کار یک مربی موفق لذت‌بخش است، از مسئولان امر خواست تا تلاش کنند این کار تربیتی را چه حضوری و چه به صورت غیر حضوری و در بستر فضای مجازی برگزار کرده و نسل جدید تربیت کنند.

آیت‌ا‌لله دژکام اظهار کرد: بعضی مکان‌ها در زمان حکومت پهلوی ایجاد شد تا سبک زندگی اروپایی را به فرزندان ما یاد دهند و سبک زندگی مربوط به تمدن رقیب را به ما یاد می‌دادند اما مردم ایران دارای فرهنگ بوده و نتوانستند به این شکل رفتار کنند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه آن‌ها می‌خواستند و خیلی تلاش کردند که ما را نظیر خودشان کنند ولی نتوانستند، گفت: امروز اوضاع متحول شده است و بصیرت رهبر معظم انقلاب چقدر بوده است که نگذاشتند این کانون منحل شود و همین برنامه را برای سبک زندگی ایرانی و اسلامی خود شروع می‌کنیم و شما این مسیر را کمک دهید تا به شکل خوبی جلو رود.

وی خطاب به مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سعی و تلاش مجموعه شما در آینده فضای کشور و شیراز را به عطر زندگی برخاسته از تفکر اسلامی و ایرانی خود معطر می‌کند و ان‌شاءالله که بهار را همه به چشم خودمان ببینیم. امروز حاصل تلاش تقریبا 100 ساله اروپا که ما را همرنگ خودشان کنند را گاهی در کوچه و خیابان می بینید و تعارف ندارد و این حاصل تلاش آن‌ها است.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: در زندگی ایرانی از پوشش تا رفتار باید حواسمان باشد که ما ایرانی مسلمان هستیم و این ایرانی مسلمان بودن باید جلوه‌اش در خیابان پررنگ تر شود تا سبک زندگی اروپایی و غیر ایرانی که اصرار داشتند در ایران غالب شوند عقب نشینی کند.

وی ادامه داد: ما امروز در این مرحله هستیم و کانون پرورش فکری خیلی می‌تواند از این جهت کمک دهد یعنی باور یک کودک چه دختر چه پسر به خود و کشور و به فرهنگش و پایبندی که به آن پیدا می‌کند نتیجه پرورش کودکان است که ان‌شاءالله امیدوار هستیم همه شما در این جهت موفق باشید.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بان اینکه این را به عنوان یک باور و ارزش اگر شیراز نتواند جا بیاندازد امید نداشته باشید در شهرهای دیگر کشور این اتفاق بیافتد، گفت: به واسطه اینکه این شهر، از جنس فرهنگ است و کار فرهنگی در آن جواب می‌دهد مسئولان امر قدرت زیادی در این عرصه دارد.

وی معتقد است شیراز در جا انداختن یک فرهنگ از همه جای کشور قوی‌تر است، ممکن است ابزار شیراز از تهران و چند شهر دیگر کمتر باشد اما توانمندی اینکه به دیگران القا کنید بیش از همه جاست و شیرازی‌ها بیش از تهرانی‌ها خود و فرهنگ خود را باور دارند و این خودباوری هست که به نسل بعدی القا می‌کند که باید اینگونه باشند.

انتهای پیام
captcha