راه نجات جامعه از اعتیاد، تنها پیشگیری است
کد خبر: 3981958
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹

راه نجات جامعه از اعتیاد، تنها پیشگیری است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: به‌جای اینکه تمام توجه و تمرکز خود را به آخر کار یعنی درمان‌ بگذاریم، بهتر است که تمرکز خود را روی پیشگیری قرار دهیم زیرا بهتر، موثرتر و ارزان‌تر از درمان است و راه نجات جامعه از اعتیاد فقط پیشگیری است.

راه نجات جامعه از اعتیاد، تنها پیشگیری استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، امروز ۱۳ تیرماه در نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی، اظهار کرد: در دنیا اعتیاد به مواد مخدر  مهمترین آسیب‌اجتماعی و به عنوان یک معضل اصلی شناخته شده است. گردش مالی مواد مخدر در دنیا حدود ۳ هزار میلیارد دلار است که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به شعار سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که «حقایق را در مورد مواد مخدر به اشتراک بگذارید تا زندگی‌ها را نجات دهید» و شعار هفته ملی مبارزه با مواد مخدر هم که «یاری‌گران زندگی، مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد» تعیین شده، افزود: رویکرد هر دو شعار تاکید بر افزایش آگاهی مردم و مشارکت آنان در راستای جلوگیری از رشد و توسعه مواد مخدر در جامعه مخصوصاً در بین قشر جوان و نوجوان است. میزان شیوع اعتیاد در استان ۲.۷ درصد است، اما باید نگران باشیم که این۹۷.۳ درصد افراد سالم جامعه نیز در معرض آسیب و خطر اعتیاد هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی حدود ۹۰۰۰ نفر معتاد متجاهر وجود دارند که از این رقم بیش‌ از ۶۵۰۰ نفر مربوط به شهر مشهد است. تا سال ۹۸ تنها ۱۸۰۰ معتاد متجاهر در استان جمع‌آوری شده بودند که در سال ۹۹ با مشارکت جدی و حمایت‌های استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین مشارکت شهرداری، این رقم به حدود ۵۰۰۰ نفر رسید. تلاش داریم شمار معتادان متجاهر جمع‌آوری شده را تا نیمه نخست سال جاری به ۹۰۰۰ نفر برسانیم.

کشف بیش از ۴۲ تن مواد مخدر در  خراسان‌ رضوی  

صالحی با بیان اینکه «ایران اسلامی به عنوان پرچم‌دار اصلی مبارزه با مواد مخدر در جهان است»، بیان کرد: سال گذشته در کشور بیش‌ از ۱۲۰۰ تن مواد مخدر کشف شد که بیش از ۴۲ تن آن در استان خراسان‌ رضوی بوده است. در این زمینه نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش وجود داشته است. همچنین در سال گذشته حدود ۱۰ هزار خرده فروش و قاچاقچی و امسال حدود ۱۶ هزار نفر از این افراد جمع‌آوری شدند که حدود ۷۰ درصد در این زمینه افزایش دستگیری داشته‌ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۹۰ درصد تریاک جهانی، ۷۰ درصد مرفین جهانی و حدود ۲۰ درصد این میزان توسط جمهوری اسلامی کشف شده است و در این مسیر از ابتداء انقلاب اسلامی تا کنون حدود ۳۸۰۰ شهید و بیش‌ از ۱۲هزار جانباز داشته‌ایم. 

وی گفت: در سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد تومان هزینه نگهداری و درمان معتادان متجاهر و بیش از ۴۷ میلیارد تومان هزینه زیر ساخت شد. در سال جدید این رقم افزایش خواهد داشت به‌گونه‌ای که حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای نفر روز و نگهداری معتادان متجاهر پیش‌بینی می‌شود. همچنین برای ساخت فاز دوم اردوگاه حسن‌آباد ۶۰ میلیارد تومان، برای توسعه  اردوگاه خلق‌آباد ۱۵ میلیارد تومان، برای اردوگاه برزش‌آباد ۴۰ میلیارد تومان همچنین برای ایجاد کمپ بانوان حدود۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. امسال بخشی از این اعتبارات و بخش دیگر سال آینده تامین خواهد شد.

صالحی اضافه کرد: بر اساس قانون، فرد معتاد یک سال در مراکز ترک اعتیاد نگهداری و به ازای هر ماه ۱۰ میلیون ریال برای وی هزینه مستقیم می‌شود که این رقم در یک سال ۱۲۰ میلیون ریال می‌شود، اما متاسفانه به‌محض اینکه از کمپ رها می‌شود، چون مورد پذیرش خانواده و جامعه قرار نمی گیرد، ناچار دوباره به همان پاتوق مراجعه کرده و اعتیاد را از سر می‌گیرد.

اجرای طرح توانمندسازی معتادان در خراسان رضوی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی، افزود: برای پیشگیری از این موضوع و ورود به حوزه توانمندسازی معتادان، حوزه پیشگیری و صیانت، حوزه‌ای است که مردم، خیران و تشکل‌های غیردولتی می‌توانند ورود کرده و فعالیت داشته باشند. پس از آنکه ما این افراد را پس از یک سال ترک دادیم، آن‌ها وارد میدان شده و به این افراد کمک کنند تا بتوانند در جامعه زندگی سالمی را در پیش بگیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی بر لزوم توجه به حوزه پیشگیری تاکید کرد و گفت: به‌جای اینکه تمام توجه و تمرکز خود را به آخر کار یعنی درمان‌ بگذاریم، بهتر است که تمرکز خود را روی پیشگیری قرار دهیم زیرا  بهتر، موثرتر و ارزان‌تر از درمان است و راه نجات جامعه از اعتیاد فقط پیشگیری است. در حوزه درمان بیش از ۸۰۰ کلینیک سراپایی و کمپ‌های ماده ۱۵، ۱۶ وجود دارند که وظیفه درمان برعهده آن‌ها است.

صالحی با اشاره به اینکه «آموزش خودمراقبتی بهترین راهکار پیشگیری از اعتیاد است»، گفت: جامعه باید واکسینه شود و تا این اتفاق نیفتد تمایل به مصرف مواد مخدر در بین افراد وجود دارد. افراد جامعه باید  به سطحی برسند که حتی اگر مواد آورده و به آنان تعارف کردند، جوان و نوجوان ما بتواند به‌راحتی «نه» بگوید.

وی اضافه کرد: برای اولین بار در استان خراسان رضوی کمپ‌های شهرستانی راه‌اندازی شد که شامل کمپ سبزوار و تربت‌حیدریه با ظرفیت۲۰۰ نفربود. همچنین در شهرستان‌های قوچان، گلبهار و نیشابور کمپ‌های ترک اعتیاد راه‌اندازی شده و تا ماه‌های آینده نیز در تربت‌جام این کمپ‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha