رأی ندادن باعث تضعیف جمهوریت می‌شود
کد خبر: 3978141
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

رأی ندادن باعث تضعیف جمهوریت می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مؤثرترین راه اعتراض حضور در پای صندوق‌های رأی است، گفت: اگر در دوره‌ای میزان مشارکت مردم پایین باشد، عنصر جمهوریت تضعیف می‌شود؛ در این صورت، اولاً این موضوع بازخورد خوبی در سطح بین‌المللی نخواهد داشت.

رأی دادن مؤثرترین راه اعتراض است

محمودرضا رهبرقاضی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: تجارب کشورهای مختلف نشان می‌دهد که هر زمان گروهی با صندوق رأی قهر کرده است، گروهی دیگر در غیاب آنها قدرت را در اختیار می‌گیرد و امور را به نفع خود پیش می‌برد. بنابراین، هر زمان مردم با صندوق رأی قهر کرده‌اند، باعث شده است تفکر و جناحی روی کار بیاید که آن را خوش نداشته باشند، ولی مجبور به اطاعت از آن باشند، لذا مردم باید در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و اگر به وضع موجود اعتراض دارند، این اعتراض را به شکل‌های دیگری بیان کنند. هر چند در ایران جامعه مدنی قوی وجود ندارد، ولی مردم می‌توانند از طریق نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و نیز سازمان‌های مردم‌نهاد اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند.

وی افزود: یک راه اعتراض می‌تواند خود رأی دادن باشد، مثلاً کسی که به سیاست‌های دولت اعتراض دارد، می‌تواند به تفکری که نقطه مقابل آن محسوب می‌شود رأی بدهد، یا برعکس کسی که با سیاست‌های دولت موافق است، می‌تواند کاندیدایی را که نماینده این تفکر محسوب می‌شود انتخاب کند. این‌گونه از اعتراض است که می‌تواند مؤثر باشد، هم به مقصود خود می‌رسند و هم اعتراضشان را نشان می‌دهند، ولی رأی ندادن مثل این است که مردم با دست خودشان صدای خود را خاموش کنند و معلوم نیست چگونه می‌خواهند مؤثر باشند و اعتراض خود را نشان دهند. بنابراین به نظر من، مؤثرترین راه همین صندوق‌های رأی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اگر در دوره‌ای میزان مشارکت مردم پایین باشد، عنصر جمهوریت تضعیف می‌شود؛ در این صورت، اولاً این موضوع بازخورد خوبی در سطح بین‌المللی نخواهد داشت و فضا را برای بهره‌برداری کشورهای مخالف ایران فراهم می‌کند، در نتیجه برداشتن تحریم‌ها سخت‌تر و از قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان کاسته می‌شود. در واقع وقتی اقتدار ملی تضعیف شود، در همه عرصه‌ها خود را نشان می‌دهد و اگر تحریم‌ها برداشته نشود یا گسترش پیدا کند، ضرر آن متوجه خود مردم خواهد شد.

رهبرقاضی ادامه داد: در داخل کشور نیز فضا برای ایجاد دوقطبی‌ها مساعد می‌شود که نتیجه آن، افزایش تنش‌های داخلی است. در چنین شرایطی، سیاستگذاران و دست‌اندرکاران امور نمی‌توانند برنامه‌های خود را عملی کنند و وقت و انرژی آنها صرف حل‌وفصل این تنش‌ها می‌شود. همه این مسائل نیز در نهایت به زیان خود مردم تمام می‌شود و اگر شکاف‌های ناشی از این دوقطبی‌ها در آینده عمیق‌تر شود، اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۶:۰۹
0
0
ایشون با سواد هستند و تحلیل زیبایی داشتند.
captcha