ویژگی‌های حاکمِ تراز قرآنی از نگاه امام علی(ع)
کد خبر: 3969364
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹

ویژگی‌های حاکمِ تراز قرآنی از نگاه امام علی(ع)

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گلستان به ویژگی حاکم تراز قرآنی از نگاه امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) حكومت را به عنوان يك هدف نمی‌دیدند، بلكه آن را وسيله و ابزارى براى احياى حق و جلوگيرى از باطل میدانستند. على(ع) به رياست همراه با اهداف مادى بی‌رغبت بودند و اين درسى براى پيروان آن حضرت است.

ارسالی چهارشنبه//ویژگی‌های حاکمِ تراز قرآنی از نگاه امام علی(ع)علی رضا رحیمی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گلستان در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان بیان کرد:  خداوند شخصیتی همچون علی(ع) را به دنیای بشر هدیه داده است؛ شخصیتی که همه ابعاد زندگی‌اش قابل پیروی کردن است؛ و مورد تحسین همه  حتی کسانی که اسلام را قبول ندارند است.

وی به شیوه حکومت داری امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: امام علی (ع) حكومت را به عنوان يك هدف نمی‌دید، بلكه آن را وسيله و ابزارى براى احياى حق و جلوگيرى از باطل مى‏‌دانست. على (ع) به رياست همراه با اهداف مادى، بی رغبت بود و اين درسى براى پيروان آن حضرت است كه در تصدى پست‏‌ها به اين مطلب بيانديشند كه جامعه را به سوى حق و عدالت سوق داده و از گسترش باطل جلوگيرى كنند و مبادا هدفشان از پذيرش رياست، ارضاى غرايز نفسانى و هوس‏هاى شيطانى باشد كه در پيشگاه خدا مسؤول خواهند بود.

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گلستان با اشاره به روایت رسول خدا(ص) که فرمود «عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُور مَعَهُ حَیثُما دارَ» یعنی علی با حق و حق با علی است، هر کجا علی باشد، حق نیز بر محور او می‌گردد و همچنین می‌فرمایند «من ترازوی اعمالم و علی شاهین آن ترازوست»؛  بیان کرد: هر جا خواستیم ببینیم چقدر از حق فاصله گرفته‌ایم، باید خود را ارزیابی کنیم که چقدر از علی(ع) دور شده‌ایم از آن جایی  که سخن پیامبر کلام وحی است؛ بنابراین برای اینکه علی(ع) را بشناسیم، باید ببینیم رسول خدا(ص) درباره ایشان چه نظری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شيوه‏‌هاى حكومتى امام علی (ع) برگرفته از قرآن‌ بود، تصریح کرد:  امام علی (ع) در دوران زمامدارى خود  بر اجراى عدالت اجتماعى و قسط اسلامى در سایه عمل به قرآن تأكيد می‌ورزيد و در اين راه از هيچ كوششى دريغ نمی‌کرد.

رحیمی، اصلاح ساختار اقتصادى‏ جامعه را از دیگر شیوه‌های حکومتی امام علی (ع) دانست و افزود: امام على (ع)  با اين‏كه مظهر كامل زهد اسلامى بود، براى امور مالى حكومت، اهميت زيادى قائل مى‏‌شد آن حضرت پس از رسيدن به خلافت، دست به اصلاح بيت ‏المال و عزل مأموران نادرست آن زد و از همان روز اول راه اسراف و سوء استفاده را سدّ كرد.

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گلستان  با بیان اینکه شيوه ديگر حكومتى علی (ع) قاطعيت در برخورد با آشوبگران داخلى بود، تصریح کرد:  امام علی(ع) در برابر آشوب‌های داخلی وقتى ديد جان و مال مسلمانان دستخوش هواها و هوس‏‌هاى فتنه‏‌گران قرار گرفته و درصدد براندازى حكومت اسلامى هستند، ابتدا آنان را نصيحت و ارشاد كرد و وقتى نپذيرفتند با قاطعيت تمام، جلوى آنها ايستاد.

وی در پایان گفت: اگر پیرو علی(ع) هستیم، باید بدانیم که ایشان همان‌گونه که مجاهد مخلص خدا بود، در محراب عبادت هم در اوج خضوع و خشوع بود، اگر بر مسند خلافت نشسته بود، آبیاری و زراعت هم می‌کرد، چاه می‌کند و در راه خدا وقف می‌کرد؛ مظهر علم، حلم و بردباری بود و ایمان در تمام وجودش جریان داشت.

انتهای پیام
captcha