خشم زبان تربیت کودکان نیست
کد خبر: 3962174
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

خشم زبان تربیت کودکان نیست

مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند با بیان اینکه دین اسلام، بازی کردن با کودکان را فضیلت و حتی مهرورزی با کودکان یتیم را ارزش تلقی می‌کند، گفت: باید ابزارهای درست تربیتی را فرا گرفت و لازم است که والدین صبوری پیشه کنند، حوصله به خرج دهند و از تنبیه بدنی به هیچ عنوان استفاده نکنند.

تنبیهات قراردادی / خشم؛ زبان تربیت کودکان نیستفاطمه حسینی‌فر، مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: دین اسلام به برخورد درست با کودکان معتقد بوده و رسول گرامی اسلام(ص)، امام حسین(ع) را بر دوش خود سوار می‌کرد و به آن‌ها می‌فرمود «خوب مرکبی دارید و شما هم خوب سوارکارانی هستید.»

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) می‌فرمود «با کودکان مأنوس شوید و آنان را در آغوش بگیرید»، تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمود «کودکان را دوست بدارید و با آن‌ها مهربانی کنید و هرگاه به آن‌ها وعده دادید، وفا کنید؛ زیرا آن‌ها شما را روزی‌دهنده خود می‌دانند.»

حسینی‌فر با بیان اینکه در مورد کودکان، تنبیه بدنی اصلاً سازگار نیست، افزود: باید یادمان باشد که تنبیه بدنی اولاً رابطه بین فرزند و والد را مختل می‌کند و ثانیا حتی ممکن است باعث تشدید رفتار نامطلوب و مقاومت کودک در برابر خواسته والدین شود.

این روانشناس کودک بیان کرد: باید ابزارهای درست تربیتی را فرا گرفت و لازم است که والدین صبوری پیشه کنند، حوصله به خرج دهند و از تنبیه بدنی به هیچ عنوان استفاده نکنند.

حسینی‌فر اظهار کرد: تنبیه‌هایی که آسیب‌رسان نیست و می‌تواند در گاهی اوقات به کار آید، حذف بعضی اختیارات و دوست‌داشتنی‌ها از روزمرگی فرزندمان یا همان تنبیه منفی حذف یک محرک است.

وی افزود: البته برای تنبیه باید از  قبل با فرزندمان یک قراردادی را تعیین کنیم؛ اینکه کودک ندانسته رفتاری اشتباه از او سر می‌زند و والدین به‌عنوان تنبیه می‌گویند که تو نباید آن را انجام دهی و یا او را تنبیه کنند، یک ظلم است، چراکه کودک ندانسته این عمل را مرتکب شده؛ پس لازم است مسائل را با او در میان بگذارم و با او گفت‌وگو کرده و قراردادی را وضع کنم.

مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند با تأکید بر استفاده قراردادی از تنبیهات، گفت: فرزند من باید بداند که اگر رفتاری مخالف آن قرارداد از او سر بزند و یا رفتاری که باید، از او سر نزند تنبیه مقرر شده در انتظارش است.

حسینی‌فر اظهار کرد: گفت‌وگو که همان کلید ارتباط است را باید در روابط بین والدین و فرزندان وارد کرد؛ در این صورت براساس همین گفت‌وگوها کودک سعی خواهد کرد رفتارهای مناسب و متناسب از خود بروز دهد و تلاش می‌کند به آن قرارداد پایبند بماند.

وی با بیان اینکه این رفتار عادلانه‌تر بوده و می‌تواند تأثیر بهتری داشته باشد، یادآور شد: بهترین رفتار در برخورد با کودک پیشگیری است تا بتوانیم از رفتارهای نامطلوب پیش از وقوع آن پیشگیری کنیم.

این روانشناس کودک ادامه داد: براساس آموزه‌های دین اسلام ما وظیفه داریم با کودکان خود با مهر و عطوفت رفتار کرده و خشمی که باعث بروز آسیب‌ها در زندگی کودکانمان در طول سال‌های زندگی‌شان می‌شود، جلوگیری کنیم.

حسینی‌فر اظهار کرد: سخت‌گیری بیش از حد کودکانمان را دروغ‌گو و پنهان‌کار بار خواهد آورد و آسیب‌هایی به روح آنان وارد خواهد کرد که در بزرگسالی دامن زندگی آنان را خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: دین اسلام، بازی کردن با کودکان را فضیلت و حتی مهرورزی با کودکان یتیم را ارزش تلقی می‌کند؛ اما سؤال اینجاست چه شده که با وجود این آموزه‌های دقیق، ما از رسیدگی مطلوب به کودکانمان بازمانده‌ایم.

مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند یادآور شد: روایت‌های اسلام بر هم بازی شدن و هم کلام شدن با کودکان به زبان آنان تأکید دارد؛ بنابراین زبان خشم زبان تربیت کودکان نیست و باید اصول روانشناسانه تربیتی اسلام را که روانشناسان سال‌ها پس از اسلام تازه به آن رسیدند، در تربیت کودکان خود به‌کار گیریم؛ آن زمان کودکانمان در آرامش بیشتری و ما نیز به دور از آسیب‌های اجتماعی زندگی خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha