چگونگی اثرگذاری «مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی» بررسی شد
کد خبر: 3959724
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹

چگونگی اثرگذاری «مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی» بررسی شد

در دومین جلسه از مجمع قرآنیان مکتب شهید سلیمانی بر طرح مباحث مبتلابه جامعه قرآنی و عموم جامعه و پیگیری آنها تأکید و مقرر شد تا جلسات مجمع در اولین جمعه هر ماه قمری برپا شود.

تأکید بر اثرگذار کردن مجمع قرآنیان مکتب شهید سلیمانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین محفل مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی شامگاه ۲۴ اسفندماه با حضور جمعی از قاریان، حافظان، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشورمان در حسینیه فاطمة الزهرا(س) تهران برگزار شد.

در ابتدای این محفل مرتضی یادگاری، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن مستندی درباره شهید قرآنی «عبدالله مداح» پخش شد.

در بخش دیگری از این محفل محمدحسین سبزعلی، قاری بین‌المللی کشورمان به بیان سخنانی درباره این شهید پرداخت و گفت: اگر عبدالله مداح به شهادت نمی‌رسید، صددرصد یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان می‌شد. او بسیار لحن قوی‌ای داشت و به سبک استاد مصطفی اسماعیل تلاوت می‌کرد. ایشان در زمانی که در آستانه برپایی مراسم ازدواج بود، به جبهه رفت و شهید شد. خانواده مداح، سه شهید و سه جانباز تقدیم اسلام کرد.


بیشتر بخوانید:


بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این محفل محمدعلی ربیعیان، از ذاکران اهل بیت(ع) به اجرای مدیحه‌سرایی به مناسبت اعیاد شعبانیه پرداخت و پس از آن تعدادی از حاضران به بیان نکاتی کوتاهی در مورد کیفیت مباحث در چنین محافلی پرداختند.

در این بخش ابتدا محمدرضا پورمعین با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در این بیانیه، نقش قرآنیان، تعیین‌کننده، مهم و بنا به تشخیص مقام معظم رهبری که معمار نوین انقلاب اسلامی هستند، به عنوان یک مجموعه استراتژی نگاه شده است. استراتژی در کشور ما یعنی اقتصاد مقاومتی، مبارزه با آمریکا و ... بنابر این جای کار ما اینجاست، اما از میزان باور خودمان به این امر اطلاع ندارم و این چیزی است که خودمان باید در مراجعه به خود پاسخ دهیم.

وی افزود: نکته دیگر این است که این جمع، این انرژی، رفت و آمدها و ... باعث شکل گرفتن سرمایه‌ای شود و دوران طلایی این سرمایه هم همین جلسات ابتدایی است. به اعتقاد من مکتب سلیمانی، شعار، نشست، همایش، گردهمایی و ... نیست. باید یک فکر اساسی برای آن کنیم تا اگر می‌توانیم کاری را انجام دهیم و اگر نمی‌توانیم کار را تمام‌شده ببینیم، ما برای تلاوت و مداحی جمع نمی‌شویم اینها برای تبرک و نمک جلسه است، بلکه باید برای اهداف مهم‌تری جمع شویم.

پورمعین تصریح کرد: مدیران ارشدی در این نظام عزل و نصب می‌شوند که بسیاری از آنها عاشق و ارادتمند به قرآن هستند، اما به هیچ وجه ارادت عملی ندارند. پیشنهاد دارم این مجمع جدی گرفته شده و افراد آزاد حرف‌های خودشان را بزنند.

در ادامه این محفل مجید زکیلو، از پیشکسوتان قرآنی کشورمان نیز به بیان نکاتی پرداخت و با طرح این سوال که وجه تجمع ما در این جلسه چیست؟ گفت: دو وجه تسمیه داریم که یکی «قرآن» است و دیگری «مکتب شهید سلیمانی»؛ اگر این دو را نشناسیم فقط شعاری بیش نداده‌ایم. کمابیش هر یک، از قرآن اندوخته‌هایی داریم، اما هیچکس نمی‌تواند ادعا کند، اندوخته‌هایم از قرآن کامل است. بنابر این همه ما نیاز داریم تا پایان عمر لحظه‌ای درنگ نکنیم و توشه برداریم.

وی افزود: بهترین توشه برای سفر برزخ و قیامت، تقواست. این را چقدر در جامعه قرآنی مورد توجه قرار داده‌ایم؟ خود ما قرآنی‌ها برای رفع مشکلات و معضلات چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟ یک زمانی جمعیت قرآنی تهران را داشتیم، اما الان به فراموشی سپرده شده است.

زکیلو با اشاره به اینکه بخش دوم این مجمع مکتب شهید سلیمانی را به یدک می‌شود، گفت: ما چقدر شهید سلیمانی را می‌شناسیم؟ شهید سلیمانی چه شد که شهید سلیمانی شد؟ ما بالغ بر 500 هزار نفر شهید داریم، اما چرا برای بقیه مکتب تشکیل ندادیم و فقط شهید سلیمانی اینگونه شد؟ ما باید زندگی شهید سلیمانی را از دیدگاه قرآن مورد تحلیل قرار دهیم و دیدگاه شهید سلیمانی را به قرآن نزدیک کنیم.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه اینجا برای تلاوت و مداحی جمع نشده‌ایم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم قرآنیان مکتب قاسم سلیمانی را به معنای واقعی کلمه داشته باشیم، باید بدانیم، شهید سلیمانی زندگی خود را وقف قرآن، اهل بیت(ع)، اسلام، کشور، ملت و انقلاب کرد. ما چقدر در این راه وقت گذاشته‌ایم؟ اگر ما معتقد هستیم قرآن درمان تمام دردها هست، ما قرآنیان چقدر از قرآن به مسئولان راهکار ارائه داده‌ایم؟ یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما مشکل ازدواج جوانان است. مگر قرآن راهکار ندارد؟ سوره مبارکه نور که همه ما بارها تلاوت کرده‌ایم، فرموده است «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ». آیا وظیفه ما قرآنی‌ها این است که فقط بیاییم نغمه‌پردازی کنیم؟ آیا قرآن تنها برای همین نازل شده است؟

زکیلو در پایان اظهار کرد: قرآن نازل شده است تا مردم از تاریکی خارج شوند. ما قرآنی‌ها چقدر در این راستا به وظیفه خود عمل کرده‌ایم،؟ سازمان‌های عریض و طویل در این راستا چه کاری انجام داده‌اند؟

تأکید بر اثرگذار کردن مجمع قرآنیان مکتب شهید سلیمانی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این محفل منصور آقامحمدی، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: زمانی به این فکر می‌کردم چگونه شخصی مانند استاد «محمدتقی مروت» به تنهایی در دوران طاغوت افرادی را تربیت می‌کند و همان افراد اساتیدی می‌شوند که افراد بیشتری را به سمت قرآن جذب می‌کنند. آیا امروز نمی‌توان چنین کاری را انجام داد؟

وی افزود: زمانی سردار همدانی در یک جلسه خصوصی در جمع همدانی‌ها حضور یافت. در آن جمع اشاره کردند که سوریه با تقریباً چهار هزار نیرو مدیریت می‌شود، این برای من عجیب بود در حالی که ما 50 هزار فعال قرآنی، 75 هزار امام جماعت داریم، هر کدام از اینها یک فرمانده هستند در حالی که دفاع مقدس از سوی حدود 50 فرمانده مدیریت می‌شد. تا مطالبه‌ای از سوی ما قرآنی‌ها وجود نداشته باشد، کاری از پیش برده نمی‌شود.

تأکید بر اثرگذار کردن مجمع قرآنیان مکتب شهید سلیمانی

در ادامه این محفل رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: این دومین جلسه مجمع قرآنیان مکتب شهید سلیمانی است، قاعدتاً اوایل کار نقطه نظرات می‌تواند پیش‌برنده این مجمع باشد. در مورد زمان و مکان و نحوه اداره جلسه و شورایی که وجود دارد باید برنامه‌ریزی شود.

وی به شکل‌گیری شورای موقت خادمان مجمع قرآنیان شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: بنابر ابراز علاقه‌ای که در جلسه اول اعلام شد، اعضای این شورا انتخاب شدند و از این به بعد اعضا هستند که باید در مورد همه موارد پیشنهاد ارائه دهند. مکتب شهید سلیمانی فقط بحث تلاوت و ... را ندارد. الان نقش جامعه قرآنی در همدلی و مساوات یا رسیدگی به خود اعضای قرآنیان چیست؟ برای اینکه بتوانیم مشکلات را از مسیر کشور و انقلاب حذف کنیم، چه نقشی را باید ایفا کنیم؟ نقش ما در بصیرت‌بخشی عموم مردم و جریان‌سازی و مطالبه‌گری چه چیزهایی است؟ باید بتوانیم همه این موارد را به عنوان موضوعاتی برای جلسات بعد داشته باشیم تا بتوانیم نقش تأثیرگذاری در بین جامعه قرآنی و کشور ایجاد کنیم.

قربانی از راه‌اندازی شعب این مکتب در شهرهایی همچون مشهد و اصفهان خبر داد و بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از این راه جریانی را در خود کشور ایجاد و در مسیر اصیل قرآن کریم و مسیر شهدای عزیز از وظیفه‌مان، پاسداری کنیم.

بر اساس گزارش ایکنا در پایان این مراسم در مورد زمان برگزاری جلسات این محفل از بین حاضران رأی‌گیری به عمل آمد و مقرر شد از این پس این جلسات در اولین جمعه ماه قمری برگزار شود.

یادآور می‌شود در این محفل اساتیدی همچون عبدالرسول عبایی، محمدرضا صلحجو، حبیب مهکام، محمدعلی خواجه‌پیری، محمدرضا خرمیان، حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای، رحیم قربانی، اکبر خاکساری‌هرندی، علی‌اکبر حشمتی، سیدعلی سرابی، محمدتقی میرزاجانی، محمدحسین حسنی، رحیم قربانی، احمد ابوالقاسمی، احد اصل‌محمدی، سیدعباس انجام، منصور آقامحمدی، عباس امام‌جمعه، محمد مکرمی، بهروز یاریگل، بهنام هژبرپور، محمدرضا پورمعین، یوسف افراش، مهدی قره‌شیخلو، حسن ربیعیان، محمدحسین سبزعلی، احمد زرنگار، مجید زکیلو، حسینعلی شریف، حسین رستمی و .... حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha