دفاع از ولایت و بصیرت‌آفرینی؛ دو محور سیره سیاسی حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3948085
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
حجت‌الاسلام ابراهیمی مطرح کرد:

دفاع از ولایت و بصیرت‌آفرینی؛ دو محور سیره سیاسی حضرت زهرا(س)

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه دفاع تا پای جان حضرت زهرا(س) از ولایت نشانه آینده‌نگری و دید وسیع ایشان بود، گفت: ایشان می‌دانستند اگر حکومت از مدار ولایت خارج شود چه انحرافات و فجایعی در امت اسلامی ایجاد می‌شود لذا به واسطه دلسوزی بر عاقبت امت اسلامی تلاش زیادی برای روشنگری و بصیرت‌آفرینی در جامعه اسلامی انجام دادند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سیره سیاسی حضرت فاطمه زهرا(س) و مؤلفه‌های اصلی این سیره گفت: فضایل حضرت صدیقه طاهره(س) آن چنان زیاد است که من قدرت بیان آن را ندارم و امام خمینی(ره) فرمودند ما فضایل حضرت زهرا(س) را نمی‌توانیم بیان کنیم. این نشان می دهد فضایل ایشان فوق بیان و گفتار ماست اما آنچه در سیره و حرکت دخت پیامبر اکرم(ص) مشاهده می‌شود بیانگر ویژگی‌های برجسته ایشان است.

تبعات نامطلوب خروج حکومت از مدار ولایت

وی افزود: یکی از ابعاد مهم سیره ایشان سیره سیاسی است و در این میان تبعیت از فرمایشات پیامبر(ص) و امام علی(ع) و دفاع از محوریت ولایت به ویژه پس از رحلت پیامبر(ص)، از جمله مهمترین عناصر این سیره سیاسی است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان کرد: پس از وفات پیامبر(ص) که مسئله حکومت مطرح شد متأسفانه برخی افراد حرکات عجیبی را برای به دست گرفتن قدرت انجام دادند. حضرت زهرا(س) در این زمان برای دفاع از ولایت متحمل سختی‌ها و فشارهای زیادی شدند اما تا پای جان از ولایت دفاع کردند که بیانگر آینده‌نگری حضرت زهرا(س) بود و نشان داد اگر حکومت از مدار ولایت خارج شود چه انحرافات و فجایعی در امت اسلامی ایجاد می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: فاجعه‌های بزرگ پس از رحلت پیامبر(ص) به این خاطر بود که به فرمایشات رسول اکرم(ص) عمل نشد و افراد برای رسیدن به قدرت و ریاست همه چیز را نادیده گرفتند و شهادت امیرالمؤمنین امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) نتیجه چنین انحرافی بود و اوج این انحراف با فاجعه کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یارانش به منصه ظهور رسید.

دفاع از ولایت برای جلوگیری از انحرافات بزرگ امت

وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) برای جلوگیری از وقوع چنین انحرافاتی بود که جان خود را در مسیر دفاع از ولایت و تبیین جایگاه ولایت فدا کردند. واقعیت این است که این اتفاقات بصیرت و بینش وسیع حضرت زهرا(س) را نشان داد که همه این حوادث را پیش بینی می‌کردند و در خطبه فدکیه و سایر سخنرانی‌ها و بیانات بر دفاع از از نعمت الهی ولایت تا آخرین لحظات عمرشان پافشاری کردند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ادامه داد: امام محمد باقر(ع) در همین رابطه فرمودند پس از رحلت پیامبر(ص) جبرائیل بر حضرت زهرا(س) نازل می شد و امام علی(ع) آنچه را که از طرف پروردگار بر حضرت هرا(س) الهام می‌شد نگارش می‌کرد. عظمت حضرت زهرا(س) به حدی است که حتی ائمه اطهار(ع) در گرفتاری‌ها به ایشان متوسل می‌شدند و لذا مقام ایشان فوق تصور ماست.

دلسوزی بر امت؛ میراث پیامبر(ص) برای حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره تلاش حضرت زهرا(س) بر بصیرت دادن به امت اسلامی و دلسوزی ایشان نسبت به انحراف جامعه اسلامی از میراث پیامبر(ص) و حضور فعال اجتماعی و سیاسی گفت: حضرت زهرا(س) این درس را از پیامبر(ص) گرفته بودند. از خصوصیات برجسته پیامبر اکرم(ص) طبق نص صریح قرآن این بود که دلسوز مردم بود و سختی‌های امت آن حضرت را آزار می‌داد. حضرت زهرا(س) نیز بر همین مبنا دلسوز جامعه و امت اسلامی بودند و تلاش وافری برای جلوگیری از تفرقه امت، انحراف جامعه و بدعاقبتی مسلمانان کردند.

وی تصریح کرد: اما این تلاش‌ها و روشنگری‌های صدیقه طاهره(س) در جلسات و سخنرانی‌های متعدد در بسیاری از افراد اثر نکرد و حتی ایشان شبانه به همراه امام علی(ع) و حسنین(ع) به در خانه انصار و مهاجرین می‌رفتند و آنها را نسبت به تبعات این انحرافات آگاه می‌کردند.

انقلاب اسلامی، ثمره روشنگری‌های حضرت زهرا(س)

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اثرات روشنگری‌های حضرت زهرا(س) بعدها با وقوع انقلاب اسلامی به ثمر نشست، گفت: در واقع انقلاب اسلامی نتیجه آن بصیرت‌بخشی‌های حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) است لذا تلاش آن روز حضرت زهرا(س) هر چند آن زمان آثار کمی داشت اما قرن‌ها پس از آن، آثار این حرکات، باعث شد که انقلاب اسلامی در دنیا جای خود را باز کند و ترس و نگرانی شدیدی در جبهه استکبار ایجاد کند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در پایان گفت: به واقع زهرای مرضیه(س) در علم، سیاست، روشنگری، تبیین سیره پیامبر(ص) و آیات قرآن کنز و گنجی بود که خداوند بزرگ به پیامبر گرامی اسلام(ص) عطا کرد و امروز همه ما مدیون روشنگری‌ها و آگاهی‌بخشی‌های ایشان هستیم و این آموزه‌های فاطمی است که پایه مقاومت ملت ایران در طول دوران انقلاب اسلامی و توسعه محور مقاومت از ایران به اقصی نقاط دنیای اسلام شده است.

انتهای پیام
captcha