نقش آیت‌الله میبدی(ره) در ترویج فرهنگ و معارف اهل‌‌بیت(ع) در گلستان
کد خبر: 3947496
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸

نقش آیت‌الله میبدی(ره) در ترویج فرهنگ و معارف اهل‌‌بیت(ع) در گلستان

آیت‌الله میبدی(ره) از دهه 1320 که وارد گرگان شدند تا هنگام فوت، نقش به‎ سزایی در ترویج فرهنگ و معارف اهل‌‌بیت پیامبر(ع) و احکام اسلام داشتند و مدرسه علمیه رضویه را در گلستان تأسیس کردند.

ارسالی پهارشنبه//آیت الله میبدی از علمای فرهیخته، مجتهد، اهل تحقیق و مطالعه بودندعقیله طاهایی میبدی، مدرس و مفسر قرآن در حوزه علمیه گرگان، در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان، به مناسبت اولین سالگرد ارتحال این عالم ربانی، اظهار کرد: آیت‌الله میبدی از علمای فرهیخته و مجتهد و اهل تحقیق و مطالعه بودند که در حوزه علمیه نجف اشرف به فراگیری علوم اسلامی در محضر اساتید و علمای برجسته پرداخته و به درجه اجتهاد رسیدند.

طاهایی میبدی در مورد ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله میبدی که یکی از آن ویژگی همیشه دائم‌الذکر بودنشان بود، گفت: ایشان بسیار با اخلاق و مهربان بود که انسان با تعامل با او مجذوبش می‌شد و برخی از گرگانی‌ها به طور مکرر پای درس‌های این عالم ربانی می‌نشستند و حاضر نبودند منبر و مسجد این عالم را ترک کنند، این استقبال نیز به خاطر اخلاق خوب و هم به خاطر بیان اطلاعات عالمانه‌ای بود که پدرم در سخنرانی‌ها و منابر خود به مخاطبان عرضه می‌کرد.

وی ادامه داد: ایشان در یزد به دنیا آمدند و حدود 10سالگی پدر خود را از دست دادند از دهه 1320 که وارد گرگان شدند تا هنگام فوت، نقش به‎ سزا و مهمی در ترویج فرهنگ و معارف اهل البیت(ع)، پیامبر(ص) و احکام اسلام  ایفا کردند. یکی از نقش‌های برجسته آیت‌الله میبدی این بود که مدرسه علمیه رضویه را واقع در خیابان امام خمینی(ره) فعال کرد و جوان علاقه‌مند به علوم حوزوی را تربیت و راهی حوزه‌های علمیه سراسر کشور کرد.

مدرس و مفسر قرآن در حوزه علمیه گرگان ضمن اینکه آیت‌الله میبدی نیز از علمای فرهیخته و مجتهد، اهل تحقیق و مطالعه بود، بیان کرد: ایشان در حوزه علمیه نجف اشرف سال‌ها به فراگیری علوم اسلامی در محضر اساتید و علمای برجسته پرداخته و به درجه اجتهاد رسیده بود.

وی به نقش آیت‌الله میبدی پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان نقش مؤثری در مسائل مذهبی مردم گرگان داشتند اما گاهی به امور سیاسی نیز وارد می‌شدند، در تظاهرات خونین روز 5 آذر سال 57، مرحوم آیت‌الله میبدی حضور داشت و حضور وی موجب دلگرمی بسیاری از مردم شد. 

فرزند آیت‌الله به فعالیت سیاسی مرحوم میبدی قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود:  ایشان در دهه 1320 بسیاری از جوانان را که از دین، مذهب و قرآن منحرف بودند، گروهی به نام «یاوران قرآن» را در اوایل تابستان سال 1330 تشکیل داد که باعث تقویت مبانی اعتقادی مردم شد.

طاهایی میبدی تصریح کرد: آیت‌الله در دوران پس از پیروزی انقلاب به عنوان پیش نماز یکی از شبستان‌های مسجد جامع گرگان بود و به موعظه مذهبی می‌پرداخت به طوری که در بسیاری از مناسبت‌ها، مجالس و تظاهرات‌های سیاسی و مذهبی حضور داشتند.

وی در پایان گفت:  حضور در مجالس شهدا، حمایت و پشتیبانی از رزمندگان اسلام و تلاش برای آشنایی مردم با معارف اسلامی و افزایش بصیرت مردم و ایستادگی در برابر توطئه‌های دشمنان از نقش‎های مهم آیت‌الله میبدی در زمان حیاتشان بود.

 

انتهای پیام
captcha