تقوای اجتماعی؛ راهکار قرآن برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3943414
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

تقوای اجتماعی؛ راهکار قرآن برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

یکی از روحانیون اهل سنت مریوان گفت: تقویت و سالم‌سازی افراد و اجتماعات و به تعبیر قرآنی تقوای اجتماعی و فردی مهم‌ترین راهکار پیشگیری از هرگونه آسیب و انحرافات اجتماعی است.

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا مسعود صیدی، روحانی اهل سنت شهر مریوان در کارگاه آموزشی «نقش قرآن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» که امروز، ششم دی‌ماه در شهرستان مریوان برگزار شد، به مهم‌ترین آسیب اجتماعی عصر کنونی اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین آسیب‌ در جامعه اسلامی تلاش دشمنان اسلام در تهاجم علیه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی است و اگر این مشکل در جامعه به درستی فهمیده نشود یا برنامه و اقدامی برای مقابله با آن صورت نگیرد، ده‌ها آسیب فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد چراکه هدف اصلی آن از بین بردن ایمان و معرفت دینی مردم است.

وی با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی دشمنان عواقبی به مراتب شدیدتر و خطرناک‌تر از تهاجم نظامی دارد که نیازمند آسیب‌شناسی جدی در این باره هستیم، افزود: دشمنان اسلام تنها راه غلبه بر جامعه اسلامی را بایکوت کردن منطق قرآن و ایجاد مانع در شنیدن صدای قرآن می‌دانند.

این روحانی اهل سنت یکی دیگر از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی را تفرقه دانست و بیان کرد: وحدت یکی از مهم‌ترین نعمت‌های الهی و از مهم‌ترین معروف‌ها یاد شده است چراکه اتحاد مسلمانان آنان را در برابر دشمنان اسلام و مسلمین مستحکم‌تر و مقاوم‌ترمی‌کند.

وی با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران که می‌فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا؛ و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید!» اشاره کرد و گفت: در این آیه دو کلمه «جَمِیعًا وَ لاَ تَفَرَّقُواْ» به قرینه به کار برده شده این نشان دهنده آن است که این تمسک جمعی اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه در غیر این صورت تشتط دل‌ها و مقاصد و هواها، جز به تنازع و کشمکش منجر نشده و هیچ‌گاه به وحدت نخواهد رسید. همان طور که در قرآن کریم، درباره آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای آن در اقوام و اجتماعات مختلف بیان شده است، در آموزه‌های قرآنی راهکارهای پیشگیری و درمان آسیب‌ها نیز به طور کلی بیان شده است.

این روحانی اهل سنت تأکید کرد: تخلف از قوانین الهی، جامعه را به فساد و تباهی می‌کشاند و زمینه بروز انواع گناهان و آسیب‌های اجتماعی را در جامعه پدید می‌آورد و از نگاه قرآن و روایات مهم‌ترین چیزی که جامعه انسانی را استوار می‌کند، توجه به مسائل بر اساس قوانین شرع اسلام است.

وی به اهمیت پیشگیری در قرآن پرداخت و افزود: دین مبین اسلام به پیشگیرى بیش از درمان و اصلاح اهتمام دارد و قرآن به‌عنوان مهم‌ترین منبع اصلی دین اسلام ساز و کارهای معرفتی و اخلاقی را به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بیان می‌کند. همچنان که می‌بینیم نمونه‌هایی از آسیب‌های اجتماعی در قرآن کریم ذکر شده که انسان‌ها را از انجام آنها نهی کرده است.

ماموستا صیدی غیبت کردن، بدگمانی، تمسخر، عیبجویی، هرزه زبانی و القاب زشت؛، تجسس، بی‌عدالتی؛ بی‌توجهی نسبت به آسیب دیدگان، ظلم، اسراف، ثروت و غیره را از این آسیب‌ها دانست و اعلام کرد: ایمان، تقوی، عبادت، امر به معروف و نهی از منکر، برادری، تعلیم و تربیت، انفاق و بخشش، عفو و گذشت از راه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها بوده که در قرآن به آن اشاره شده است.

این روحانی اهل سنت اعلام کرد: امروز مسئله جرم و گناه، انحراف و کج‌روی، از پدیده‌های ضد ارزشی بوده که در مباحث اجتماعی تحت عنوان آسیب‌های اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تقویت و سالم‌سازی افراد و اجتماعات و به تعبیر قرآنی تقوای اجتماعی و فردی مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از هرگونه آسیب و انحرافات اجتماعی است.

وی افزود: واقعیت‌های اساسی جامعه انسانی و رویکرد انسان به سمت فایده‌گرایی همواره نیازمند چراغ راهی بوده است که جوامع سکولار غربی آن را در پس اندیشه‌های بشری و مکاتب مختلف فلسفی خویش و مسلمانان در تلألو درخشان قرآن کریم، جستجو کرده‌اند.

ماموستا صیدی با تأکید بر تدبر در قرآن یادآور شد: بررسی و تطور در قرآن کریم و آیات مبارکه آن می‌تواند مسئولیتی جمعی را در قبال پدیده‌های امروزی جامعه همچون طلاق، فقر، خودکشی، اعتیاد و دیگر اشکال کجروی افزایش داده و زمینه‌ساز انسجام سرمایه‌های اجتماعی و مادی جامعه شود.

انتهای پیام
captcha