نقش بورس در ثبات اقتصادی و اقتدار ملی مغفول واقع شده است
کد خبر: 3930107
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
عامری‌مقدم:

نقش بورس در ثبات اقتصادی و اقتدار ملی مغفول واقع شده است

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: توجه به بعد روان‌شناختی و اثرگذاری و نوسانات بورس در بسیاری از حوزه‎ها هنوز ناشناخته مانده و کار زیادی درباره آن صورت نگرفته است. البته کارکردهای اقتصادی و مالی بازار سرمایه مورد توجه بوده، اما در بسیاری موارد در سایر کشورها از مباحث روانی و سیگنال‌دهی بازار بورس نسبت به حوادث مختلف ملی استفاده می‎شود. لذا ضروری است که در کشورمان هم این موضوعات را مورد توجه جدی قرار دهیم.

احسان عامری‌مقدم، کارشناس بازار سرمایه

احسان عامری‌مقدم، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش بازار سرمایه در ثبات اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: در بسیاری از مطالب و موضوعاتی که بازار سرمایه را تحلیل می‌کنند نقش این بازار در اقتصاد کاملاً مشخص است؛ نه تنها در بازار سرمایه ما بلکه به لحاظ ادبیات مالی که در دنیا وجود دارد این موضوع بر کسی پوشیده نیست. در اقتصاد ایران نیز به لحاظ ساختار اقتصادی، تا حدودی از منافع این بازار بهره‌مند شده‌ایم. در واقع این موضوع جالبی است که به لحاظ روانی و مالی رفتاری نیز می‌توان نقش بورس در اقتدار ملی را بررسی کرد.


بیشتر بخوانید:


خاصیت بازارهای مالی در دنیا

وی افزود: خاصیت بازارهای مالی در دنیا به خاطر عکس‌العمل‌های آنی که به حوادث و اتفاقات نشان می‌دهد، همواره مورد توجه محافل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی بوده است. به همین دلیل هر وقت اتفاقی در دنیا می‌افتد همه آن را دنبال می‎کنند. همین چند روز پیش که یک شرکت آسیایی بحث واکسن کرونا را مطرح کرد. لذا بسیاری از بازارهای مالی به این خبر واکنش نشان دادند و بازارهای کامودیتی در شرق آسیا همگی مثبت بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با پرداختن به مزایای نوسان‎پذیری بازارهای مالی، یادآور شد: اساساً فارغ از بحث اقتدار ملی، گاهی اثرگذاری بازارهای ملی، تبدیل به موضوعی فراملی می‎شود و به یک‌باره بخش زیادی از اقتصاد دنیا تحت تأثیر یک خبر قرار می‎گیرد. از این بابت می‎توان گفت که نقش بازارهای مالی به خاطر همین نوسان‌پذیری شدید و عکس‎العملی که به این موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و تاریخی نشان می‎دهد در ثبات اقتصادی و اقتدار ملی نیز پررنگ است.

اثرگذاری بورس بر اجتماع و سیاست

عامری‌مقدم با اشاره به کارکردهای سیاسی و اجتماعی بازار سرمایه، گفت: اتفاقی که بعد از ترور سپهبد سلیمانی در بازار بورس ما رخ داد و در واقع شاهد ریزش بودیم و به خوبی هم جمع شد و مسائل روانی پایان یافت نشانه‌ای از چنین کارکردی است. همچنین اعمال تحریم‎های ظالمانه که منجر به واکنش منطقی بازار می‌شود از جمله دیگر کارکردهای یک بازار مالی است لذا در کشورهای مختلف و حتی در کشور خودمان مشاهده می‎کنیم که این رفتار و واکنش بازار سرمایه می‎تواند کمک‌کننده افراد سیاسی و نظامی در سایر حوزه‌ها باشد و به پشتوانه این عکس‌العمل منطقی، موضع خود را در تعاملات و مذاکرات، قراردادها و تفاهم‎نامه‌ها قوی‌تر کنند و خدای ناکرده چنین القا نشود که شرایطی که شما در صحبت‌ها دارید با وضعیت داخلی شما متفاوت است لذا از این منظر هم باید اهمیت بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد.

وی بیان کرد: به نظرم به ویژه در چند وقت اخیر که بازار سرمایه به عنوان یکی از مباحث اصلی مورد توجه قرار گرفته و حتی در انتخابات و ادبیات سیاسی و نظامی هم اثرگذاری می‎کند، لذا توجه به بعد روان‌شناختی و اثرگذاری و نوسانات آن در بسیاری از حوزه‎ها هنوز ناشناخته مانده و کار زیادی روی آن صورت نگرفته است. البته کارکردهای اقتصادی و مالی بازار سرمایه مورد توجه بوده اما در بسیاری موارد در سایر کشورها از مباحث روانی و سیگنال‌دهی بازار بورس نسبت به حوادث مختلف ملی استفاده می‎شود. لذا ضروری است که در کشورمان هم این موضوعات را مورد توجه جدی قرار دهیم.

چرا فاز اصلاحی بورس طولانی شده است

عامری‎مقدم درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه به ویژه ریزش‌ چند هفته اخیر نیز اظهار کرد: بعد از فاز صعودی شدیدی که در ابتدای سال داشتیم تقریباً از بیستم مردادماه وارد فاز اصلاحی بازار شدیم اما معتقدم چیزی که کار را سخت کرده مقایسه وضعیت کنونی با بازدهی و ارقامی است که در ابتدای سال شاهد آن بودیم. مخصوصاً افرادی که در این اواخر وارد بازار شده‎اند با افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت‎تری آمده‌اند. لذا با توجه به بازدهی فصل بهار تصور می‎کردند اگر مبلغی را در بورس سرمایه‎گذاری کنیم. بنابراین 250 یا 300 درصد بازدهی خواهیم داشت و از بازار خارج خواهیم شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تأکید کرد: ورود سرمایه‌گذاران خُرد با افق کوتاه‎مدت عملاً مقداری فاز اصلاحی بازار را فرسایشی و طولانی کرده است. از سوی دیگر حوادث مهمی همانند انتخابات آمریکا که پیش رو داریم افراد حقیقی و حقوقی را در شرایط استراحت قرار داده است که تصمیمی نگیرند و منتظر اتفاقات بعدی باشند. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا فاز اصلاحی ادامه داشته باشد اما تجربه نشان داده که بازار سرمایه در بلندمدت برای بسیاری از افراد مناسب است که با یک استراتژی خوب در آن حضور یابند.

انتهای پیام
captcha