شاخصه‌های اصلی ایجاد یک آرمانشهر رضوی
کد خبر: 3929575
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

شاخصه‌های اصلی ایجاد یک آرمانشهر رضوی

مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: مواسات و همدلی و کمک به دیگران، از پایه‌های اخلاقی و شاخصه‌های اصلی ایجاد یک شهر آرمانی و ایده‌آل رضوی به‌شمار می‌رود که در سخنان امام رضا(ع) به پشتوانه قرآن و ریشه اهل‌بیت(ع) به‌ چشم می‌خورد.

شاخصه‌های اصلی ایجاد یک آرمانشهر رضویحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا بذرفروش، مدرس حوزه‌ علمیه خراسان درگفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره موضوع شکل‌گیری یک آرمانشهر رضوی در جامعه کنونی اظهار کرد: هنگامی که از کلمه آرمانشهر سخن به میان می‌آید، در واقع می‌توان اینگونه برداشت کرد که یک شهر برای رسیدن به اهداف مادی و معنوی خود تلاش می‌کند تا در نهایت به یک هدف عالیه که همان آرمان شهر است، دست پیدا کند. در اینجا صحبت از آرمانشهر رضوی است و زمانی که موضوعی به نام امام رضا(ع) گره می‌خورد به تعالیم و تعاریف اسلام، قرآن و تبیین‌کنندگان قرآن، اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه امام رضا(ع) بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: آنچه که می‌توان از سخنان امام رضا(ع) درک کرد، همان مفاهیم قرآنی و اهل‌بیتی است که اصول و ریشه آمال‌، آرزوها و ایده‌آل‌هایی است که اسلام، خداوند، انبیاء و اولیاء نیز در سراسر تاریخ برای رسیدن به اجتماعی با این اصول تلاش می‌کرده‌اند.

این مدرس حوزه علمیه خراسان بیان کرد: البته بحث دیگری نیز در این میان وجود دارد و آن، تأثیر فرد بر اجتماع است که خود جای بحث دارد. به‌گونه‌ای که جامعه‌شناسان نیز آن را دنبال می‌کنند و همچنین بشرشناسان و حتی افرادی که مباحث اخلاقی را مطرح می‌کنند از تأثیر اجتماع بر فرد و یا شهر بر فرد هم طرح‌هایی را ارائه داده‌اند و سخن گفته‌اند.

عدالت‌محوری؛ اساس یک شهر آرمانی رضوی

بذرفروش اظهار کرد: در واقع شکی نیست که اگر بخواهیم تمام اصول اخلاقی و سیاسی اسلامی در یک شهر پیاده شود، ابتدا باید توجه داشت که محور این موضوع توحید و عدالت است. علاوه بر این، امام رئوف و سایر اهل‌بیت(ع) نیز به آن توجه داشته‌اند و طبق آموزه‌های قرآنی نیز آمده است که همانا عدالت‌محوری، اساس یک شهر آرمانی و امام رضایی است و شهری که به سمت عدالت پیش رود را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: پس از عدالت، آنچه که یک شهر آرمانی و ایده‌‌آل را متصور و به ساخت آن نیز کمک می‌کند، اصول اخلاقی و انسانی است، زیرا باید افرادی که به‌دنبال یک شهر آرمانی و ایده‌آل امام رضایی هستند، اصول اخلاقی و انسانی که این اصول از عدالت فراتر است و مفاهیمی مانند گذشت دارد را به درستی درک کنند. گذشت، ایثار، روابط اجتماعی، تحمل دیگران و ... نمونه‌هایی از اینگونه اصول اخلاقی و انسانی هستند. در حقیقت اگر اینگونه مفاهیمی که در سخنان گوهربار امام رضا(ع) به فراوانی یافت می‌شود، مصداق پیدا کنند، می‌توانند ما را به آن شهر رضوی که حتی افراد نیز در آن تربیت می‌شوند، نزدیک کند.

اقتصاد سالم و روزی حلال

بذرفروش بحث اقتصاد سالم را ضلع بعدی تشکیل یک شهر رضوی دانست و افزود: اما مسئله دیگری که ضلع بعدی یک شهر آرمانی و ایده‌آل امام رضا(ع) را تشکیل می‌دهد و در کلمات و روایات آن حضرت پدیدار است، بحث اقتصاد سالم و روزی حلال است که این امام رئوف در سخنان خود بر روی این موضوع تأکید بسیاری داشته‌اند. در واقع روایات بسیار زیادی از ایشان وجود دارد که به تلاش برای کسب روزی حلال توصیه شده است و پس از آن حتی این مطلب از آن حضرت آمده که فرمودند: «هر کس برای روزی حلال و اندک خود تلاش کند مجاهده در راه خدا است و از جهاد در رکاب پیغمبر اکرم(ص) بالاتر است.»

این مدرس حوزه علمیه خراسان بیان کرد: البته که سایر مسائل اخلاقی نیز باید در جامعه اخلاقی شکل گیرد تا شهر آرمانی با افرادی متعهد به اخلاق و اخلاق اسلامی تربیت شوند، مانند رسیدگی به فقرا که مفهوم عظیمی را شامل می‌شود و در روایات اجتماعی اهل‌بیت(ع) نیز گنجانده شده است.

بذرفروش گفت: مواسات و همدلی و کمک به دیگران، از پایه‌های اخلاقی و شاخصه‌های اصلی ایجاد یک شهر آرمانی و ایده‌آل رضوی به‌شمار می‌رود که در سخنان امام رضا(ع) به پشتوانه قرآن و ریشه اهل‌بیت(ع) به‌ چشم می‌خورد. نکته‌ای که در این بحث باید به آن توجه داشت خرج این روزی حلال در خانواده بوده که نسبت به این موضوع تأکید شده است؛ چرا که خانواده‌ها تشکیل دهنده مجتمع‌های یک شهر هستند و سپس کمک به فقرا که خانواده بزرگ ما محسوب می‌شوند و در نهایت هم یک شهر را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: همانگونه که با توصیه‌های مقام معظم رهبری در طی مدتی که بیماری کرونا بر کشور سایه انداخته بود و جامعه دچار مشکلات اقتصادی شده بود، از افرادی که توان مالی مطلوبی دارند، درخواست کردند در طرح مواسات و همدلی شرکت کرده و دست افراد نیازمند را در این شرایط بحرانی بگیرند و ما نیز شاهد این امر بودیم که چه اتفاقات خوبی در این راستا رخ داد و مردم همکاری خوبی در این طرح داشتند که همواره اینگونه اقدامات می‌تواند ما را به یک شهر آرمانی رضوی نزدیک‌تر کند.

تعلیم و تربیت؛ ستون مهم یک شهر ایده‌آل رضوی

این مدرس حوزه علمیه خراسان به موضوع مهم تعلیم و تربیت که می‌تواند در ایجاد یک شهر آرمانی رضوی کمک‌کننده باشد، اشاره و عنوان کرد: امام رضا(ع) و اهل‌بیت(ع) نیز بر روی موضوع مهم تعلیم و تربیت در یک شهر و اجتماع، تأکید فراوانی داشته‌اند. در حقیقت شاید یکی از ستون‌های مهم یک شهر آرمانی رضوی تعلیم و تربیتی است که مصداق عینی آن وجود امام رضا(ع)، عالم آل محمد(ص) است.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت اساسی‌ترین موضوع است اما با وجود این، شاید امروزه به‌واسطه این بیماری از این مقوله مهم فاصله گرفته‌ایم، تصریح کرد: در تعلیم و تربیت چند ستون مهم وجود دارد که معلمان، فرهیختگان و فرهنگیان، ستون‌های این مقوله مهم را تشکیل می‌دهند که این افراد باید مفاهیم اخلاقی را به‌درستی بشناسند تا بتوانند از این طریق به نوعی جامعه را به یک جامعه و شهر رضوی سوق دهند. همچنین علواه بر این افراد نیز می‌توان از فرهیختگان دانشگاهی و به‌ویژه حوزویان و طلاب کمک گرفت که نقش بسزایی در این راستا دارند.

نظم و قضاوت؛ دو پله آخر برای ایجاد آرمانشهر رضوی

این مدرس حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: نظم نیز یکی دیگر از مقوله‌های مهمی است که می‌تواند در ایجاد یک شهر آرمانی رضوی تأثیرگذار و البته نقش داشته باشد که این مقوله می‌تواند از سوی اداراتی که مسئولیت اداره شهر را بر عهده دارند برقرار شود و چه خوب است که این نظم و همه مسائلی که به نظم گره می‌خورند مانند زیباسازی، رسیدگی به اوضاع زندگی مردم و ... ایجاد شود.

بذرفروش ادامه داد: شهرداری، راهنمایی رانندگی و سایر نهادهایی که هر یک در این شهر به نوعی خدمت‌رسانی می‌کنند، اگر با مفاهیم اخلاقی اسلامی این وظایف خود را انجام دهند قطعاً ما به شهر آرمانی رضوی نزدیک خواهیم شد.

وی اظهار کرد: در نهایت هم مبحث یک قضاوت خوب و با موازین اخلاقی، آخرین پله برای رسیدن به یک شهر آرمانی و ایده‌آلی امام رضا(ع) محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. یک شهر رضوی مطلوب، نیازمند به یک امام معصوم قاضی است تا بتوانیم شاهد برقراری اوج عدالت همراه با مفاهیم اخلاقی اسلامی باشیم و در نهایت هم شاهد کاهش تمامی مشکلاتی که امروزه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، خواهیم بود.

برای رسیدن به آرمانشهر رضوی تلاشی صورت نگرفته است

این مدرس حوزه علمیه خراسان رضوی تصریح کرد: همه ما گاهی احساس می‌کنیم که برای رسیدن به شهر آرمانی رضوی هیچ تلاشی صورت نمی‌گیرد، که قطعاً هم اینگونه است و متأسفانه فاصله زیادی از این موضوع داریم،‌ حتی آن دسته از افرادی هم که خدمات خالصانه‌ای انجام می‌دهند، هیچ تلاشی نمی‌کنند که این آرمانشهر رضوی ایجاد شود.

بذر فروش تأکید کرد: در واقع باید گفت که ادارات و مسئولان مانند امام رضا(ع) عمل نکرده‌اند و از ایشان الگو نگرفته‌اند و با وجود اینکه مدیران زیادی ارادت خاصی به این امام رئوف دارند، اما امانت امام رضا(ع) که همانا عدالت در نظم اجتماعی است را رعایت نمی‎کنند و همین امور باعث شده که شهر آرمانی رضوی در جامعه امروز جایگاه خود را نداشته باشد و از آنچه که باید فاصله گیرد.

وی افزود: بنابراین باید گفت که تمامی افراد جامعه و به‌ویژه آن دسته از افرادی که در این شهر مسئولیت بزرگ و سنگینی را بر عهده دارند باید در ایجاد یک شهر آرمانی و ایده‌آل رضوی نقش بسزایی داشته باشند و اگر هر یک به نوبه خود به وظایف خود به خوبی عمل کنند ما می‌توانیم آن شهر آرمانی و ایده‌آل رضوی را که خواهان آن هستیم و همیشه از آن سخن می‌گوییم شاهد باشیم و این فاصله را روز به روز کمتر کنیم.

این مدرس حوزه‌ علمیه خراسان رضوی گفت: امیدواریم که تمامی شهرهای کشورمان و به‌ویژه مشهد به اصطلاح رضوی نباشد و به‌زودی مصداق شهر آرمانی و ایده‌آل رضوی را پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha