تأثیر قرآن و اخلاق عملی پیامبر (ص) بر سبک زندگی
کد خبر: 3929317
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

تأثیر قرآن و اخلاق عملی پیامبر (ص) بر سبک زندگی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان گفت: فرد باید در سبک زندگی دینی به دنبال یک الگو حسنه برای الگوپذیری باشد و در این مسیر پیروی از آموز‌های دینی برای او در درجه اول قرار بگیرد.

تأثیر قرآن و اخلاق عملی پیامبر (ص) بر سبک زندگیحجت‌الاسلام والمسلمین حسن نیشابوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان بیان کرد: سبک زندگی قرآنی  به این معناست که شخص با عقیده، دین، مذهب، اعتقاد و معنویت زندگی خود را تنظیم ‌کند، در سبک زندگی نوع روابط فرد با جامعه و اجتماع مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا فرد باید در بررسی سبک زندگی دینی به دنبال یک الگو حسنه برای الگوپذیری باشد و در این مسیر پیروی از آموز‌های دینی برای او در درجه اول قرار بگیرد.

وی گفت: سیره و زندگانی پیامبر (ص) می­تواند الگوی حسنه افراد باشد و نوع بینش و تفکر یک فرد نشان‌­دهنده شخصیت زندگی یک فرد نسبت به جهان هستی و ماورای آن است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان بیان کرد: یکی از ویژگی‌های شخصیت پیامبر (ص) این است که خود آیینه‌ی تمام‌نما از انسانی کامل است، لذا در قرآن در مورد خصوصیت رفتاری پیامبر(ص) گفته شده: «مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ»، (آنچه پیامبر برشما آورد دریافت کنید) منظور دریافت علمی واجرایی کردن آن در زندگی  می‌‌باشد و در جای دیگر می فرماید: «وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» (آنچه پیامبر شما ان را ترک کرد آن را رها کنید)، با توجه به این آیه قرآن، پیامبر(ص) باید بدون عیب و نقص باشد که خداوند آن را به عنوان یک الگو معرفی کند.

وی افزود: اطاعت از پیامبر(ص) در حقیقت رسیدن به کمال است و آشنایی با سبک زندگی قرآنی پیامبر (ص) این فرصت را ما می‌دهد که به یک زندگی نوینی براساس معنویت دست پیدا کنیم.

حجت‌السلام نیشابوری تصریح کرد: خداوند برای عینیت بخشیدن اخلاق الهی و مورد توجه قرار گرفتن آن در میان مردم پیامبر (ص) را با خلق عظیم معرفی می­کند، لذا هر انسانی نمی‌تواند بازتاب‌دهنده رفتارها و اخلاق الهی باشد. پیامبر در وجود خودش این ظرفیت را پرورش داد تا اینکه خداوند او را «إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ» معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: زندگانی پیامبر(ص) بازتاب زندگانی الهی است و ما باید زندگی خود را با بازتاب رفتاری پیامبر (ص) تنظیم کنیم، یکی از ویژگی‌های رفتاری پیامبر این بود که نسبت به جامعه خود نمی‌توانست بی‌تفاوت عمل کند، یعنی دلسوزی پیامبر برای هدایت مردم تا حدی بود که خداوند او را (حریص علیکم) به عنوان کسی که حریص در هدایت مردم هست، توصیف می‌کند.

وی در پایان افزود: برای هدایت مردم اگر بخواهیم زندگانی پیامبر(ص) را الگو قرار دهیم، نیازمند افرادی هستیم که مانند پیامبر(ص) حریص علیکم باشد و در برابر کفار و گناهکاران بی‌تفاوت نباشد.

انتهای پیام
captcha