پیوستگی نسل و کشاورزی/ سطح زندگی روستائیان ارتقاء یابد
کد خبر: 3916227
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

پیوستگی نسل و کشاورزی/ سطح زندگی روستائیان ارتقاء یابد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو واژه نسل و کشاورزی در قرآن، گفت: قرار گرفتن این دو در کنار هم، حاکی از تلازم و به هم‌پیوستگی سرنوشت آن‌هاست که می‎طلبد سطح زندگی روستائیان ارتقاء داده شود.

پیوستگی نسل و کشاورزی/ سطح زندگی روستائیان ارتقاء یابدبه گزارش ایکنا از لرستان، به‌نقل‌از روابط عمومی دفتر نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز، بیست و دوم مردادماه در پنجمین نشست هیئت اندیشه‌ورز کشاورزی استان لرستان با عنوان «وضعیت جمعیت حال و آینده بخش کشاورزی» که به‌صورت ویئوکنفرانس برگزار شد، با بیان این‌که برقراری و مانایی نسل بدون کشاورزی (و غذای حاصل از آن) و توسعه کشاورزی بدون جمعیت فعال، امکان‌پذیر نیست، اظهارکرد: راه ایجاد جمعیت مطلوب و جوان برای ایران اسلامی، از درون توجه به مشکلات، پدیده‌ها و مسائل اجتماعی نسل کنونی عبور می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اين‌كه در قرآن‌کریم دو مقوله  «الْحَرْثَ» و «النَّسْل» یعنی (نسل و کشاورزی) به هم گره خورده‌اند و مقوله جمعیت چیزی جدای از نسل نیست و بُعد حجمی و کمی آن‌را تشکیل می‌دهد، افزود: قرار گرفتن این دو واژه در کنار هم در آیه، حاکی از تلازم و به هم پیوستگی سرنوشت آن‌ها است و این سرنوشت هم از حیث فساد و اختلال است و هم از حیث توسعه و پیشرفت؛ به این معنا که در هر کدام فساد یا توسعه رخ دهد بر وضعیت دیگری تاثیر می‌گذارد.

مبلغی با یادآوری این‌که به بیان دیگر، برقراری و مانایی نسل  بدون کشاورزی و غذای حاصل از آن  امکان‌پذیر نیست و ایجاد و توسعه کشاورزی نیز بدون  نسل و جمعیت فعال و پویا امکان پذیر نخواهد بود، اضافه کرد: از این‌جا می‌توان پی برد که یک رابطه متقابل و متبادل بین کشاورزی و نسل برقرار است.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: وقتی جمعیت و کشاورزی یک رابطه اساسی و هم‌افزا با هم دارند به‌گونه‌ای که تضعیف ویا تقویت سرنوشت یکی بر سرنوشت دیگری تاثیرگذار است، باید مطالعات راهبردی لازم در این زمینه صورت پذیرد و سپس مورد اتخاذ و اجرا قرار گیرد.

ضرورت نسل‌شناسی

 آیت‌الله مبلغی با بیان این‌که نسل،عامل و حامل افزایش و رشد جمعیت است، گفت: به همین دلیل حرکت به سمت شناسایی نسل کنونی و تقویت انگیزه‌ها در آن ضروری است تا این نسل بتواند و بخواهد، درون خود نسل جوان بعدی را بسازد.

وی با بیان این‌که راه ایجاد جمعیت مطلوب و جوان برای ایران اسلامی( که محل توجه و اهتمام جدی مقام معظم رهبری است) از درون توجه و تلاش معطوف به مسائل و حل مشکلات اجتماعی نسل حاضر عبور می‌کند، افزود: یکی‌از بخش‌های اساسی نسل‌شناسی، جوان‌شناسی معاصر است به این معنا که تا با اقتضائات جوانی، نگاه‌های جوانی، مطالبات جوانی و درک و ادبیات جوانی آشنایی حاصل نشود، نمی‌توان با جوانان ارتباط برقرار کرد و نمی‌توان آن‌ها را در فرآیندهای اجتماعی حضور فعال و مسئولانه بخشید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این‌که وقتی قرآن‌کریم از فساد در نسل سخن به میان می‌آورد، هر فرایند و روندی که به از دست رفتن امکانات نسلى، فرصت‌های نسلی، مسئولیت‌پذیری نسلى و فعالیت‌هاى نسلى، منجر شود مصداق فساد در نسل است، اظهارکرد: اگر نسلی سرزنده و دارای انگیزه‌های کافی نباشد، نمی‌تواند امانت الهی، يعنی سرمایه‌های اساسی انسانی و طبیعی خود را به نسل بعدی بسپارد، بلکه حتى نمی‌تواند مسئولیت خود را در نسل‌سازی مطلوب با جمعیت درست و متوازن را به انجام برساند.

وی با اشاره به این‌که بحث جمعیت جزء و تابعی از مطالعات نسل‌شناسی است، ادامه داد: اگر به گونه درست و جامع، نسل‌شناسی نداشته باشیم و ندانیم که نسل کنونی چه نسلی است؟ چه می‌خواهد و در چه مسیری قرار دارد؟ به‌صورت طبیعی موثر و موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

ازدواج به‌مثابه عامل افزایش جمعیت

آیت‌الله مبلغی با بیان این‌که ما بعد از شناسایی نسل، باید تمام تلاش خود را برای ایجاد پویایی، شکوفایی و رشد این نسل بر اساس آموزه‌های دینی و نگاه‌های تخصصی انجام دهیم، به ضرورت تمرکز بر روستاها به‌عنوان کانون های اصلی کشاورزی تاکید کرد و گفت: نباید به روستاها نگاهی قدیمی و ایستا داشته باشیم بلکه باید بکوشیم سطح زندگی در روستا و منطق روستانشینی را ارتقاء ببخشیم   که در این‌صورت، ضمن تقلیل و تضعیف پدیده مهاجرت از روستا، روستاها می‌توانند نقش طبیعی و لازم را  در قبال کشاورزی و توسعه آن ایفا کنند.

وی با بیان این‌که این مهم از رهگذر ایجاد جاذبه‌های لازم در روستاها با بهره‌گیری از امکانات طبیعی آن‌ها همچون فعال کردن قابلیت‌های توریستی و تقویت زمینه‌های  اشتغال فراهم می آید، ادامه داد: باید رابطه میان جمعیت و کشاورزی را به  صورت علمی و فنی مورد بحث قرار دهیم و با مطالعات میدانی و با کمک آمار و اطلاعات، مشخص کنیم که کشاورزی و جمعیت نسبت به هم چه اندازه و چگونه سهم دارند.

نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عامل بودن ازدواج برای افزایش و رشد جمعیت، گفت: نباید در نگاهى جداانگار، پدیده ازدواج را به‌صورت بریده از پدیده‌ها، مشکلات و مسائل اجتماعی ببینیم، بلکه از آنجایی‎که ازدواج نقطه شروع زندگی در یک بستر اجتماعی است، انگیزه‌های جوانان برای اقدام به آن تحت‌تاثیر مسائل زندگی و تصویری که از آن برایشان شکل می‌پذیرد، قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha