حمایت دستگاه‌های البرز از جهاددانشگاهی مستمر باشد
کد خبر: 3914796
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

حمایت دستگاه‌های البرز از جهاددانشگاهی مستمر باشد

امام جمعه فردیس با تاکید براینکه حمایت دستگاه‌های البرز از جهاددانشگاهی باید مستمر باشد، گفت: جهاددانشگاهی به عنوان میوه انقلاب باید از حمایت‌های بیشتر مسئولین و تصمیم‌گیران برخوردار شود تا بتواند رسالت و وظایف خود را به درستی ایفا کند.

حمایت دستگاه‌های البرز از جهاددانشگاهی مستمر باشد

به گزارش ایکنا از البرز، در آستانه چهلمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، رئیس، معاون فرهنگی و معاون آموزشی جهاددانشگاهی البرز، بعدظهر سه‌شنبه، 14مرداد با امام جمعه فردیس دیدار و گفت و گو کردند.
حجت الاسلام علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس در این نشست اظهار کرد: آشنایی من با جهاددانشگاهی به سال ۶۱ یا ۶۲ یعنی زمانی که به واسطه انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شده بود برمی‌گردد.
وی افزود: با توجه به روحیه جهادی که آن زمان بر کشور حاکم بود، جهاددانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی توانسته بود فضای مناسبی برای فعالیت‌های خود پیدا کند.
این مسئول با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی توضیح داد: جهاددانشگاهی از ابتدای انقلاب تاکنون توانسته ماموریت‌ها و مسئولیت‌های خود را به درستی به اتمام برساند و خروجی طرح‌هایی که به اجرا رسانده اغلب بسیار تاثیرگذار بوده است.
امام جمعه فردیس اضافه کرد: متاسفانه با توجه به اینکه جهاددانشگاهی نهادی مستقل و خودگردان است، برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود همواره با محدودیت اعتباری مواجه بوده و همین حرکت این نهاد انقلابی را در برخی زمینه‌ها کند کرده است.
وی با تاکید براینکه حمایت دستگاه‌های البرز از جهاددانشگاهی باید مستمر باشد، ادامه داد: جهاددانشگاهی به عنوان میوه انقلاب باید از حمایت‌های بیشتر مسئولین و تصمیم‌گیران برخوردار شود تا بتواند رسالت و وظایف خود را به درستی ایفا کند.
ایمانی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها باید در پیگیری اهداف خود بیش از گذشته با جهاددانشگاهی تعامل داشته باشند، توضیح داد: جهاددانشگاهی به واسطه طرح‌های مختلفی که در دانشگاه‌ها اجرا می‌کند باید جایگاه پررنگ‌تری در این مراکز علمی داشته باشد.
این مسئول با بیان اینکه اغلب نیروهای جهاددانشگاهی جوان و انقلابی هستند، اضافه کرد: بدون شک با حمایت همه جانبه از جهاددانشگاهی، نقش این نهاد در توسعه کشور پررنگ‌تر خواهد شد.
وی گفت: اجرای طرح‌های جهاد دانشگاهی در تنگناهایی مثل امروز که کشور زیر فشار تحریم قرار دارد، می‌تواند نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی باشد.
امام جمعه فردیس توضیح داد: باید به توانمندی نیروهای متخصص و با تجربه داخلی اعتماد کنیم و با تکیه بر دانش و بینش آنها مشکلات کشور را یکی پس از دیگری از میان برداریم.
جهاددانشگاهی برای تحقق اهداف به تعامل و اعتماد دستگاه‌ها نیاز دارد
در ادامه احمدرضا فیروزی رئیس جهاددانشگاهی البرز با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی طی حدود چهار دهه فعالیت خود همیشه سعی داشته رسالت خود را به بهترین شکل عملی کند، اظهار کرد: این نهاد با توجه به امکاتات و زیرساخت‌های خود همیشه سعی داشته منشاء اثر باشد.
وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها به عنوان نهادی پیشرو، برنامه‌های فرهنگی و ... زیادی اجرایی کرده که از میان آنها می‌توان به برگزاری مناظرات دانشجویی در دانشگاه خوارزمی، پیام نور و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این نهاد انقلابی در برگزاری تمام برنامه‌های خود سعی داشته شأن مخاطب را حفظ کند، گفت: شاید همین امر رمز استقبال زیاد مخاطبان از برنامه های فرهنگی و ... جهاددانشگاهی بوده است.
این مسئول گفت: راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری در مناطق حاشیه‌نشین البرز از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی در طول چند سال اخیر بوده است.
فیروزی با اشاره به راه اندازی نمایندگی بانک خون بندناف در کرج و فردیس توضیح داد: خون بند ناف نوزاد مقادیر زیادی سلول‌های بنیادی در خود جای داده که استفاده از آنها می‌تواند برای درمان ۸۵ بیماری شناخته شده موثر باشد.
وی افزود: از خون بندناف هم خود فرد و هم بستگان و خانواده درجه یک او می‌توانند استفاده کنند که این امر در زمان بروز بیماری می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد و از تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی جلوگیری کند.
رئیس جهاددانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه باید شناخت خانواده‌ها از نتایج ذخیره خون بندناف نوزاد افزایش یابد، اضافه کرد: رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما نقش به‌سزایی در شناساندن این مراکز به مردم دارند.
وی در ادامه از راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان به عنوان دیگر دستاورد جهاددانشگاهی در طول سال‌های اخیر نام برد و گفت: این صندوق سالانه به حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ دانشجو وام قرض‌الحسنه می‌دهد تا دانشجویانی که به هر دلیل با مشکل مالی مواجه هستند برای ادامه تحصیل خود دغدغه‌ای نداشته باشند.
این مسئول توضیح داد: جهاددانشگاهی با برگزاری دوره‌های آموزش کوتا‌مدت و بلندمدت توانسته به بخشی از نیاز روز جامعه پاسخ داده و متقاضیان را به سمت بازار اشتغال سوق دهد.
فیروزی تصریح کرد: در حال حاضر مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی که به طور تخصصی در رشته‌های هنری دانشجو می‌پذیرد ۱۴۷۰ دانشجو دارد و برای مهر امسال نیز در ۲۸ کد رشته دانشجو می‌پذیرد.
این مسئول در ادامه با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی امیرکبیر در البرز به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای جهاددانشگاهی گفت: این جشنواره رویدادی است که در آن پایان نامه‌های دانشجویی کاربردی کارفرما محور با هم به رقابت می‌پردازد.
وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان علم بتوانند با صاحبان صنایع و تولید ارتباط برقرار کنند و از این طریق زمینه‌ای فراهم شود که نتایج علمی آنها در گوشه کتابخانه دانشگاه‌ها خاک نخورد و جنبه عملیاتی پیدا کند.
رئیس جهاددانشگاهی البرز همچنین به برگزاری دوره‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار به عنوان یکی از برنامه‌های مستمر جهاددانشگاهی در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: از سال ۷۹ تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و توانسته‌اند مهارت خود را برای دوام در بازار کسب و کار یا شروع حرفه‌ای جدید بالا ببرند.
وی در پایان گفت: برای اینکه جهاددانشگاهی بتواند اهداف و برنامه‌های خود را به درستی محقق کند به تعامل سایر دستگاه‌ها و اعتماد آنها نیاز دارد و قطعا اگر این اتفاق بیفتد ظرفیت‌های این نهاد بیش از پیش شکوفا می‌شود.
جهاددانشگاهی سهم خود را در پیگیری اهداف فرهنگی مراکز علمی ایفا کرده است
در ادامه سعید قاسمی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز هم گفت: این نهاد طی چهار دهه گذشته سعی کرده با تمام ظرفیت و امکانات در مسیر عمل به وظایف و رسالت‌های فرهنگی خود گام بردارد.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی سعی دارد سنگرهای مختلف حوزه فرهنگ را شناسایی و با تعریف ماموریت‌های جدید، بخشی از نیازهای فرهنگی جامعه به ویژه نسل جوان را مرتفع کند.
این مسئول افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان، جهاددانشگاهی بتواند به عنوان نهادی انقلابی به ماموریت‌های خود به خوبی عمل کند و در راستای تحقق منویات رهبری گام بردارد.
این مسئول تأکید کرد: این نهاد به دنبال افق‌های جدید در زمینه‌های مختلف کاری خود است تا بتواند با استفاده از توان، تجربه و تخصصی نیروها خود به نیاز روز جامعه پاسخ دهد.
قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با عضویت در کمیسیون‌های دانشجویی و شوراهای فرهنگی دانشگاه‌های مختلف توانسته سهم خود را در پیگیری اهداف فرهنگی مراکز علمی استان ایفا کند، گفت: تعامل و هم‌اندیشی در حوزه فرهنگ همواره بر نگاه جزیره‌ای ارجح بوده و جهاددانشگاهی به عنوان نهادی تاثیرگذار توانسته فضای مناسبی در میان دستگاه‌های فرهنگی مختلف ایجاد کند.
جهاددانشگاهی بستر مناسبی برای آموزش مجازی فراهم کرده است
محمود شکریان، معاون آموزشی جهاددانشگاهی البرز هم در این نشست گفت: از اسفندماه تاکنون به واسطه شیوع کرونا، برگزاری دوره‌های آموزش حضوری کوتاه و بلندمدت جهاددانشگاهی متوقف شده و آموزش‌ها اغلب به شکل مجازی و آنلاین برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته تاکید زیادی بر برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین توسط مراکز مختلف می‌شد ولی خانواده‌ها آن طور که باید و شاید به این فضا استقبال نمی‌کردند.
این مسئول افزود: شیوع کرونا چاره‌ای جز اعتماد و پذیرفتن فضای آموزشی آنلاین باقی نگذاشته و خانواده‌ها خواه ناخواه باید آموزش‌های خود را در این مسیر دنبال کنند چون به واقع مشخص نیست واکسن کرونا چه زمانی تولید و وارد چرخه توزیع شود.
شکریان تاکید کرد: جهاددانشگاهی البرز از زمان شیوع کرونا تکنون توانسته بستر مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی کوتاه و بلند مدت ایجاد کند و خوشبختانه جامعه هدف نیز از این فضای ایجاد شده استقبال مناسبی داشته‌اند.
این مسئول اضافه کرد: فقط در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت از فروردین ماه تاکنون ۵۰۰۰ نفر ثبت نام و در دوره‌ها شرکت کرده‌اند.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی البرز توضیح داد: جهاددانشگاهی با برگزاری این دوره‌ها توانسته تهدید شیوع کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی را به فرصت تبدیل کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی البرز ظرفیت‌های زیادی دارد و دستگاه‌های اجرایی استان باید توجه بیشتری به این ظرفیت‌ها داشته باشند، گفت: طی دو سال گذشته این نهاد مجری آزمون‌های برخی دستگاه‌های اجرای از جمله آتش‌نشانی، ثبت اسناد و نهضت سوادآموزی بوده که خوشبختانه از عهده برگزاری آنها نیز به بهترین شکل برآمده است.

 

 

انتهای پیام
captcha