طرح «یاری‌گران زندگی» در یزد اجرا می‌شود
کد خبر: 3905873
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۹

طرح «یاری‌گران زندگی» در یزد اجرا می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد از اجرای طرح «یاری‌گران زندگی» در ۳۴۲ مدرسه استان خبر داد.

طرح «یاری‌گران زندگی» در یزد اجرا می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد 31 خردادماه در نشست خبری کرباسی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: آموزش و پرورش در سه عرصه در راستای توجه به سلامت دانش آموزان و سرمایه گذاری اجتماعی در پیشگیری از دانش آموزان در رفتارهای پرخطر نقش آفرینی می‌کند.

وی ادامه داد: طرح‌های صیانت از دانش آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، همکاری با دستگاه‌های هم هدف در زمینه مقابله با عرضه مواد مخدر و اجرای طرح یاری‌گران زندگی از  آن جمله است.

دانافر افزود: طرح یاری‌گران زندگی در 342 مدرسه شامل 20 درصد مدارس استان اجرایی شده و در مناطق اسکان، کشتارگاه و حسن آباد در 4 سطح شروع شده و شهرستان بهاباد تحت پوشش 100 درصدی این طرح هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 تا 35 درصد دانش آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند گفت: آسیب‌های اجتماعی یک خطر جدی است و باید تلاش کنیم از گرفتار شدن دانش آموزان به این آسیب‌ها با تمام توان جلوگیری کنیم.

سید مصطفی کرباسی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد نیز در این نشست گفت: برآوردها نشان می‌دهد که در کشور دو میلیون و 800 هزار معتاد مصرف کننده مستمر وجود دارد و علاوه بر آن، یک میلیون و 600 هزار نفر به صورت تفننی اقدام به مصرف موادمخدر می‌کنند.

وی ادامه داد: در استان یزد بر اساس تعداد مراجعان به کمپ‌ها و مراکز درمان اعتیاد، به نظر می‌رسد بین 2.9 تا 3 درصد جمعیت استان، به طور مستمر موادمخدر مصرف کنند.

کرباسی اولویت اول این شورا را پیشگیری از اعتیاد با محوریت موسسه یاریگران زندگی دانست و بیان کرد: جمع آوری معتادان متجاهر، درمان معتادان بهبود یافته و توصیه اقدامات اطلاعاتی در خصوص مبارزه با مواد مخدر در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد بیان کرد: سال گذشته آمار کشفیات کل کشور بیش از 950 تن بود که در مقایسه با سال 97 حدود 20 درصد رشد داشته اما این آمار در حالی است که آمار کشت در افغانستان کمتر بوده و در این راستا نیز شاهد تغییر مسیر زمینی به سمت دریایی بودیم.

وی با اشاره به 40 درصدی رشد کشفیات در استان گفت: در این راستا و با کمک دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی در سال گذشته 45 تن و 303 کیلو مواد مخدر کشف شده است.

محمد حسین زارع، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست اظهار کرد: مراکز سوء مصرف مواد، مرکز اجباری معتادان متجاهر و کمپ‌ها، سه مرکز در زمینه درمان فعالیت دارند.

زارع ادامه داد: در مجموع 29 هزار نفر در مراکز سوء مصرف مواد به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته‌اند که از این تعداد 27260 نفر مرد یعنی 84 درصد و 1740 نفر زن یعنی 16 درصد در 139 مرکز تحت پوشش هستند.

وی از فعالیت 14 کمپ ترک اعتیاد در استان یزد خبر داد و گفت: 13 کمپ ویژه مردان و یک کمپ ویژه زنان در حال فعالیت است و در حال حاضر بیش از شش هزار نفر در این کمپ‌ها تحت درمان هستند.

محمدرضا هاشمی‌فر، جانشین فرمانده انتظامی استان یزد نیز مقابله با عرضه کنندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر را در اولویت پلیس دانست و بیان کرد: در سه ماهه امسال 65 درصد افزایش کشفیات نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: همچنین 27 درصد افزایش دستگیری باند، حمل کننده 23 درصد افزایش، عامل توزیع 12 درصد افزایش و نگهدارنده 23 درصد افزایش داشتیم.

انتهای پیام
captcha