نظام مردم ‎سالار دینی؛ دستاورد مهم سیاسی انقلاب
کد خبر: 3876193
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

نظام مردم ‎سالار دینی؛ دستاورد مهم سیاسی انقلاب

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین داود دوستار، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه املش گفت: رفع خفقان و سرنگونی نظام دیکتاتوری سلطنت پهلوی و جایگزین شدن نظام مردم‎سالار دینی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران به‎شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین داود دوستار، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه املش در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ ضمن گرامیداشت یاد و راه امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و تبریک ایام‌الله دهه فجر در تبیین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی، گفت: رفع خفقان و سرنگونی نظام دیکتاتوری سلطنت پهلوی و جایگزین شدن نظام مردم‎سالار دینی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران به‎شمار می‌رود.
وی بیان کرد: مردم ایران به رهبری حضرت امام ‎خمینی(ره) در 22 بهمن 1357 توانستند رژیم سلطنتی پهلوی را که برآمده از کودتای انگلیسی ــ آمریکایی بود، و وابستگی، استبداد، فساد، ضدیت با اسلام و بی‎کفایتی از جمله ویژگی‎های بارز آن به‌شمار می‌رفت، ساقط کنند و نظامی مردمی مبتنی بر قوانین اسلامی، با رهبری ولی فقیه، بنا کنند.
امام جماعت مسجد باب‌الحوائج کیاکلایه املش افزایش بینش سیاسی مردم را یکی دیگر از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: یکی از اهداف سیاسی رژیم پهلوی، دور نگاه داشتن مردم ایران از مسائل و واقعیت‎های جامعه بود و از این طریق می‌کوشیدند تا بینش سیاسی مردم تعمیق پیدا نکند و در بی‎خبری به‎سر برند. پس از انقلاب اسلامی، افزایش آگاهی‎ها و تقویت بینش سیاسی مردم، با استفاده از ابزارهای گوناگون مانند مطبوعات و رسانه‌های گروهی به‌عنوان اصلی مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کانون توجه واقع شد.
وی افزود: همچنین از دیگر دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی، آزادی سیاسی و مشارکت سیاسی مردم است. در حکومت استبداد پهلوی مردم در عرصه تصمیم‎گیری کشور هیچ جایگاهی نداشتند؛ ازاین‎رو، مشارکت سیاسی، به معنای واقعی کلمه وجود نداشت، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تعیین سرنوشت کشورشان‎ سهیم شدند، به‎طوری که در مدت بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب، به‎طور متوسط هر سال یک انتخابات در عرصه تصمیم‎گیری کشور برگزار شد که نشان‎دهنده مشارکت سیاسی گسترده مردم است.
حجت‌الاسلام دوستار اظهار کرد: استقلال در سیاست خارجی یکی دیگر از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران است. در دوران پهلوی، در ساختار سیاسی ایران، به‎دلیل نفوذ کشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا، استقلال سیاسی وجود نداشت. اما امروز به برکت انقلاب اسلامی در منطقه و معادلات جهانی ایران اسلامی یکی از مهره‌های تصمیم‌گیرنده است.
الیاس عبداله‌پور
انتهای پیام
captcha