رفع نیاز استان؛ اساس توسعه فعالیت‌های جهادانشگاهی در اردبیل
کد خبر: 3875533
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰

رفع نیاز استان؛ اساس توسعه فعالیت‌های جهادانشگاهی در اردبیل

گروه اجتماعی- رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: جهاددانشگاهی در راستای تحقق شعار سال، ظرفیت‌های استان را شناسایی و به آن ورود کرده است.

رفع نیاز استان؛ اساس توسعه فعالیت‌های جهادانشگاهی در اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، ۱۱ بهمن ماه در برنامه «مردم مسئولّار» رادیو اردبیل گفت: در دهه اول انقلاب ماموریت جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی بود، ولی با توجه به ظرفیت‌های این نهاد انقلابی از سوی مقام معظم رهبری ماموریت رفع خلاء‌های بین صنعت و دانشگاه به آن واگذار شد.
وی تصریح کرد: جهادانشگاهی با توجه به ظرفیت‌ها و نیازسنجی دقیق در سه حوزه پزشکی با محوریت سلامت باروری، کشاورزی با اولویت گیاهان دارویی و فندق و گردشگری سلامت استان وارد شده و فعالیت‌های خود را گسترش داده است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه استان اردبیل به دلیل وجود دشت‌های پهناور اردبیل، مغان و مشگین‌شهر و خلخال به عنوان قطب کشاورزی در کشور شناخته شده است، اظهار کرد: این نهاد انقلابی به منظور بهره‌مندی از پتانسیل‌های استان در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کند، زیرا اصلاح الگوی کشت منطقه و کشت گیاهان دارویی بومی ارزش افزوده خوبی را برای استان دارد.
اوچی اردبیلی یادآور شد: جهاددانشگاهی همگام با سایر دستگاه‌های اجرایی استان، تمام مراحل کشت و تولید گیاهان دارویی از اهلی‌سازی تا فرآو‌ری، تولید محصول و صنایع تبدیلی گیاهان دارویی را انجام می‌دهد.

معرفی ظرفیت‌های استان جهت جذب سرمایه گذار ضرورت دارد
وی با بیان اینکه در سال‌جاری روند فعالیت در حوزه گیاهان دارویی رونق گرفته و در استان ملموس شده است، ادامه داد: جهاددانشگاهی با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در استان اردبیل را راه اندازی کرده است.
رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه ۱۶ شرکت فناور با ۳۴ ایده و طرح فناورانه در مرکز رشد این نهاد مستقر است، خاطرنشان کرد: محصول فناورانه نیاز به ایده فناورانه و فرد پژوهشگر و خلاق دارد که انسان خلاق نیز باید با آموزش، توانمندی، برنامه‌ریزی وارد عرصه تولید محصول نوآورانه شود.
اوچی اردبیلی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۲ محصول دارویی با حمایت مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل در حال تولید است که تعدادی از آن در مرحله اخذ مجوز قرار دارد.
وی اظهار کرد: رفع موانع موجود در جهت تجاری‌سازی محصولات فناورانه پژوهشگران نیازمند جذب و استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاران در استان است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه معرفی ظرفیت‌های استان جهت جذب سرمایه‌گذار نیازمند حضور در نمایشگاه، برگزاری همایش و استارتاپ‌های علمی است که جهاددانشگاهی استان اردبیل هم سو با مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های متولی در این زمینه برنامه‌های متنوعی را تاکنون اجرا کرده است.

استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان، توسعه و پیشرفت را رقم می‌زند
اوچی اردبیلی با بیان اینکه اردبیل از ظرفیت بالای گردشگری برخوردار است که استفاده از آن می‌تواند توسعه و پیشرفت را رقم زند، تصریح کرد: جهاددانشگاهی در استان در کنار دستگاه‌های ذی‌ربط ماموریت تهیه زیر ساخت‌ها و ساماندهی حوزه توریسم سلامت را عهده‌دار می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی استان اردبیل بخشی از دانش فنی پژوهشگاه رویان را با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری قفقاز بومی‌سازی کرده است، به همین منظور برای توسعه این بخش به حوزه ساماندهی گردشگری سلامت ورود پیدا کرده است.
رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه به یقین توسعه توریسم سلامت، رونق اقتصادی و رونق تولید را در استان به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: جهاددانشگاهی استان اردبیل ظرفیت‌های حوزه گردشگری را شناسایی کرده و در حال برنامه‌ریزی در خصوص توسعه و ارتقاء این بخش است.
اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه از مرز بیله‌سوار (مغان) یک میلیون و ۴۰۰ نفر تردد وجود دارد که مقصد ۵۰ درصد آن ایران است، اظهار کرد: ۳۰ درصد از این میزان به قصد سلامت وارد استان می‌شوند که بهره‌گیری از این توانمندی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، کارگروهی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی استان است.

آموزش و توانمندسازی از نیاز‌های فعالیت خلاقانه فناوران است
وی آموزش‌های تخصصی و توانمندسازی را از ضرورت‌های فعالیت خلاقانه و فناورانه در کشور عنوان کرد و افزود: جهاددانشگاهی استان اردبیل به منظور مهارت‌افزایی و اشتغالزایی، طرح توسعه مشاغل خانگی را در حال اجرا دارد که این طرح اشتغال بیش از دو هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.
این مسئول با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی یک الگوی موفق آموزشی در کشور است، تصریح کرد: شناسایی، اتصال به پیشران‌ها، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، برندسازی و تجاری‌سازی محصولات، از برنامه‌های اجرایی این طرح ارزشمند است.

تسریع راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری حمایت مسئولان را می‌طلبد
اوچی اردبیلی گفت: باید از سوی دستگاه‌های متولی و مسئولان استان برای راه اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری به عنوان طرح کلان ملی و استانی حمایت‌های لازم انجام گیرد، تا روند اجرای آن تسریع گردد.
وی اظهار کرد: امیدواریم با راه‌اندازی این واحد نیمه صنعتی که تولید یک هزار و ۵۰۰ تن محصول را در سال خواهد داشت، زمینه اشتغال ۵۴ نفر را فراهم و از طریق تولید محصول با ارزش نشاسته پلیمری نیاز بازار تامین شود
وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند با بهره‌گیری از این فناوری و تولید نشاسته پلیمری بخشی از نیاز کشور به این محصول وارداتی در صنعت نفت را تامین و به اقتصاد استان کمک کند.

انتهای پیام
captcha