ضعف در استخراج راهبردهای زندگی از قرآن کریم
کد خبر: 3873377
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
قاسمی‌نژاد تاکید کرد؛

ضعف در استخراج راهبردهای زندگی از قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ دبیر شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری گفت: در زمینه استخراج راهبردهای زندگی از قرآن کریم ضعیف هستیم و پژوهش مهمی که توانسته باشد با نگاه قرآنی مشکلی از معضلات جامعه را حل کند، نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد، دبیر شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌های استان در راستای ترویج و نشر فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: ظرفیت‌های موجود از دو حیث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل بررسی هستند.

وی افزود: از حیث سخت‌افزاری خوشبختانه مشکلی وجود نداشته و امکاناتی نظیر مکان فعالیت‌های قرآنی، سالن‌ها و کلاس‌ها و ... در دانشگاه‌های سراسر استان در اختیار فعالیت‌های آموزشی و ترویجی قرآن نظیر کلاس‌های آموزشی، جشنواره‌ها و مسابقات و ... قرار دارد.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد در خصوص امکانات نرم‌افزاری، تصریح کرد: در این خصوص نیز می‌توان گفت که شرایط نسبتاً خوبی در دانشگاه‌ها حاکم است و اساتید قرآنی و قرآن‌دوست همواره دغدغه قرآن را دارند که می‌توانند با ارائه راهکار و طرح‌های نو، در راستای ترویج قرآن در میان دانشجویان به ایفای نقش بپردازند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری تأکید کرد: البته امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ظرفیت‌های بالقوه موجود در دانشگاه‌ها هستند اما اینکه آیا این ظرفیت‌ها بالفعل شده‌اند یا خیر، جای تأمل دارد و نباید به برگزاری یک کلاس قرآن یا برگزاری کرسی و محفل اکتفا شود، بلکه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه حوزه بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد.

میزان تعامل دانشگاه‌ها با نخبگان قرآنی

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان تعامل دانشگاه‌ها با نخبگان و اساتید قرآنی استان، بیان کرد: متأسفانه تا کنون برنامه مدونی در این زمینه وجود نداشته است اما از سال گذشته و با آغاز به کار شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان و فعال شدن رابطان قرآن در دانشگاه‌ها و نیز هیئت‌های اندیشه‌ورز، زمینه همفکری و همکاری با نخبگان قرآنی فراهم شده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم با برنامه‌های جدید و خلاقانه شاهد تعامل مؤثر دانشگاه با نخبگان در مبحث ترویج و استفاده از تجربیات آنان در انس با قرآن کریم باشیم که اکنون این برنامه‌ها شروع شده و هیئت‌هایی که شکل گرفته است ایده‌ها و راهکارها را ارائه خواهند داد.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها بر اساس پژوهشی موجه انجام نشده و بیشتر بر محور شکلی بوده است، افزود: برگزاری کلاس‌ها یا مسابقات قرآنی نمی‌توانند به تنهایی پاسخگوی نیاز عمیق دانشجویان به قرآن و مبانی آن، به ویژه در شرایط جنگ نرم دشمن باشند.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در تقابل با کار تبلیغاتی گسترده و پر هزینه دشمن که قشر مهم جامعه یعنی جوانان به ویژه دانشجویان را هدف داده تا بتواند آنان را از اسلام و قرآن دور و مشغول کارهای دیگر کنند، باید بتوان اقدامات مؤثری برای سوق دانشجویان به مبانی اسلام و جذب آنان به قرآن کریم انجام داد که ورود به حوزه محتوایی قرآن کریم و یافتن شیوه‌های جدید و جذاب ارائه آن به دانشجویان می‌تواند مؤثر باشد چرا که قرآن برای همگان جذاب است اما شیوه بیان و ارائه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

علل استقبال اندک دانشجویان از فعالیت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت استقبال کمرنگ دانشجویان از فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها، گفت: نخست اینکه جوانان تحت‌تأثیر فضای گسترده تبلیغاتی دشمن سردرگم و بدون برنامه هستند، دلیل دوم به ما مسئولان بر می‌گردد که نتوانسته‌ایم قرآن را به صورت شایسته و بایسته، در بسته‌های جذاب و آموزنده برای جوانان بیان و معرفی کنیم، شیوه معرفی فقط به معنای برگزاری کلاس و کرسی تلاوت و مسابقه نیست بلکه شیوه‌های به مراتب مؤثرتری نیز وجود دارد که برگزاری جشنواره‌ها و جُنگ‌های قرآنی، امکان بهره‌گیری از زبان هنرهایی مانند نمایش‌نامه، فیلم، خوشنویسی، نقاشی و ... برای ترویج و تبلیغ قرآن کریم و ... از جمله این راهکارها هستند.

دبیر شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان افزود: استفاده از زبان ادبیات مانند شعر و رمان و داستان‌های قرآنی برای ترویج قرآن کریم و پرداختن به ابعاد جذاب و نوین قرآن کریم مانند اعجاز علمی این کتاب آسمانی، از دیگر روش‌های ترویج قرآن کریم در دانشگاه‌ها هستند، لذا باید با در نظر داشتن سلایق و علایق متفاوت، از تمام ابزارها برای سیراب کردن ذهن پرسشگر دانشجو استفاده کرد.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با بیان اینکه قرآن کتاب زندگی است و برای تمام نیازهای بشر پاسخ دارد، اضافه کرد: حال جای این پرسش است که دانشگاه به عنوان کانون پژوهش و تولید علم، چقدر توانسته است از این کتاب آسمانی برای حل مشکلات یا ارتقای سطح فردی و اجتماعی مردم استفاده کند و پژوهش‌های انجام شده در این خصوص چقدر است که متأسفانه باید گفت در زمینه استخراج راهبردهای زندگی از قرآن کریم ضعیف هستیم و پژوهش مهمی که توانسته باشد با نگاه قرآنی مشکلی از معضلات جامعه را رفع کند، نداریم.

معرفی شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت

وی با اشاره به فعالیت شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان، تصریح کرد: خوشبختانه موضوع پژوهش‌های قرآنی به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت قرآنی در دانشگاه‌ها در این شورا دیده شده است تا بتوان از بار معضلات جامعه و دانشگاه با پرسش از قرآن به نحو مطلوبی کاست.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با بیان اینکه شورای مذکور از یک سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و تا رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به فرصت دارد، افزود: کارهای دشوار و بزرگ مستلزم صرف وقت و سرمایه هستند و امیدواریم با شکل‌گیری این شورا، در درازمدت شاهد آثار و برکات کار باشیم، طی این مسیر نیازمند همت و تلاش همه اعضا و تعامل و هم‌اندیشی مؤثر و نیز استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود است.

این مدرس دانشگاه در استان تشکیل شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان‌ها را مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور دانست و بیان کرد: این شورا در سطح کلان، متشکل از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی و ... است.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد در پایان گفت: در استان نیز اعضای این شورا شامل رئیس دفاتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان و معاونان فرهنگی دانشگاه‌های مختلف استان هستند که هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می‌دهند، در سطحی جزئی‌تر نیز، در هر دانشگاه یک رابط شورا حضور دارد و بر نحوه اجرای مصوبات شورا نظارت می‌کند.

انتهای پیام
captcha