خطر مواد مخدر به‌عنوان یک هشدار جدی فرهنگ‌سازی شود
کد خبر: 3868264
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵

خطر مواد مخدر به‌عنوان یک هشدار جدی فرهنگ‌سازی شود

گروه اجتماعی ــ معاون استاندار لرستان با بیان این‌که مواد مخدر از منکرات جامعه است، افزود: با توجه به وجود معضل اعتیاد در جامعه باید خطر مواد مخدر به‌عنوان یک هشدار جدی در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

خطر مواد مخدر به‌عنوان یک هشدار جدی فرهنگ‌سازی شودبه گزارش ایکنا از لرستان، محمود ثمینی، معاون سیاسی ـ امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان چهارشنبه، یازدهم دی در جلسه کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان، با بیان این‌که مواد مخدر از منکرات جامعه است، گفت: بر اساس آمارهای اعلام‌شده قریب‌به ۷۰ درصد از زندانیان کشور به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط هستند.

وی افزود: همچنین حدود ۹۰ درصد از زندانیان زن در زمینهٔ جرائم مرتبط با مواد مخدر دستگیر شده‌اند. از طرفی بالاترین میزان مرگ‌ومیر غیرطبیعی کشور بعد از تصادفات جاده‌ای، بالاترین میزان ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند ایدز و هپاتیت، همسر آزاری، کودک‌آزاری، طلاق، قتل، جرائم منکراتی، نزاع‌ها و خشونت‌ها و مسائلی از این ‌دست حکایت از نقش مواد مخدر در این اتفاقات را دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار لرستان اضافه کرد: در خصوص عملکرد کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان باید گفت که در سال‌جاری خروجی جلساتی که اعضای این کمیته برگزار کرده‌اند ۲۰ مصوبه بوده که ۱۷ مصوبه به‌طور کامل اجرایی و ۳ مصوبه دیگر نیز در دست اقدام است.

ثمینی ادامه داد: ایجاد اشتغال برای خانواده‌های آسیب‌دیده از مواد مخدر، پرداخت ۷۵ میلیون ریال به سمن‌های مجری برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی سمن‌ها، پرداخت ۸۵۰ میلیون ریال به ۳۰ سمن استان برای اجرای طرح‌های مصوب، پرداخت ۲۴۰ میلیون ریال کمک هزینه بیمه شدگان خانواده‌های آسیب‌دیده از مواد مخدر، پرداخت ۲۰۰ میلیون ریال به دو سمن سطح یک استان برای اجرای طرح پایداری شغلی، برگزاری ۵ کارگاه آموزشی در ابتدای سال‌جاری، اجرای طرح‌های حمایتی از سمن‌ها، برگزاری نشست‌های تخصصی با سمن‌ها، اجرای طرح‌های حمایتی توسط سمن‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر، اجرای طرح پایداری شغلی و اجرای ۱۷۵ برنامه متنوع در هفته مبارزه با مواد مخدر توسط سمن‌ها ازجمله اقداماتی هستند که توسط این کمیته انجام شده است.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان نظام در ایجاد معضلات اجتماعی مانند اعتیاد و مواد مخدر و سیاست‌های نظام در پیشگیری و مبارزه با آن‌ها، افزود: باید به دنبال اجرای درک دقیق از مفاهیم در زمینه مبارزه با مواد مخدر باشیم چراکه معضل اعتیاد در جامعه دیده می‌شود اما این موضوع کمتر مورد توجه قرارمی‌گیرد. باید به‌عنوان یک هشدار جدی خطر مواد مخدر را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم.

معاون استاندار لرستان با تاکید بر این‌که خانواده‌ها در بحث ابتلا فرزندان به مواد مخدر پیش‌بینی و پیشگیری را مدنظر داشته باشند، اظهارکرد: در این خصوص دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط مانند صداوسیما، آموزش‌وپرورش، بهزیستی، مدارس، دانشگاه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد با استفاده از ظرفیت‌های موجود فرآیند آموزش والدین و فرزندان را در دستور کار داشته باشند.

ثمینی با اعلام رشد ۱۲ درصدی سمن‌های فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر، افزود: در سال‌جاری این سمن‌ها از تعداد ۳۵ به ۴۰ سمن فعال در استان افزایش داشته است کمااینکه سمن‌ها نهادهایی برخواسته از بطن جامعه هستند که نقش تسهیل گر را ایفا می‌کنند. از سمن‌ها هم یاری‌گری مورد انتظار است و هم به طرح‌هایی با هدف کمک به آن‌ها نیازمندیم.

وی عنوان کرد: سمن‌ها، دستگاه‌های اداری و نهادهای مرتبط با حوزه مبارزه با مواد مخدر را با هم‌فکری و ارائه طرح‌های جدید کمک کنند و نقش تسهیل‌گری خود در فرهنگ‌سازی جامعه برای حل این معضل اجتماعی را خوبی انجام دهند.

معاون سیاسی ـ امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان یادآور شد: برای پیشگیری از موازی‌کاری‌ها پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای به‌ اتفاق اعضاء تشکیل و طرح‌های ارائه شده برای انجام کارشناسی به این کمیته ارجاع شوند تا پس‌از بررسی‌های دقیق‌تر طرح‌ها به مرکز فرستاده شوند. با در نظر گرفتن این موضوع که در این زمینه اعتبارات استانی وجود ندارد، هرچه طرح‌های ارائه ‌شده جدیدتر و بیشتر باشند امکان جذب اعتبارات نیز بیشتر خواهد بود و به تناسب طرح‌های ارائه شده در استان اعتبارات اختصاص داده می‌شود.

ثمینی اضافه کرد: به‌منظور هم‌افزایی و بالا بردن توانمندی‌ها، جلسات این کمیته را با برنامه‌ریزی در فرصت‌های مناسب و در بازه زمانی ۱۰ روزه یا دو هفته یک‌بار برگزار کنیم تا بدین ترتیب هم کاستی‌هایی که در گذشته وجود داشته است را بتوانیم جبران کنیم و هم با جدیت بیشتر در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر به بهترین نحو به مردم خدمت رسانی کنیم.

انتهای پیام
captcha