لزوم به روزرسانی قوانین مربوط به حوزه مقابله با مواد مخدر
کد خبر: 3859827
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

لزوم به روزرسانی قوانین مربوط به حوزه مقابله با مواد مخدر

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به لزوم به روزرسانی قوانین مربوط به حوزه مقابله با مواد مخدر، گفت: باید فهرست مواد مخدر در کشور به روزرسانی شوند که در این راستا فهرست انواع مواد مخدر برای تصویب تقدیم مجلس شده‌ است.

وجود 8 هزار معتاد در لرستان/فهرست موادمخدر به روزرسانی شودبه گزارش ایکنا از لرستان، محمد ترحمی، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور،  سه‌شنبه، پنجم آذرماه، در شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان در سخنانی با اشاره به وجود هشت هزار معتاد در استان لرستان، گفت: وجود این تعداد معتاد در شان مردم استان لرستان نیست.
وی ادامه داد: در این راستا باید مسئولان و دستگاه‌های متولی در حوزه مواد مخدر اقدام به آگاه‌سازی و ایجاد حساسیت در بین خانواده برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر کنند.

ترحمی با تأکید بر این‌که دامنه اطلاعات خانواده‌ها در این رابطه باید بالا برود، عنوان کرد: اعتیاد معضلی جدی و جرم‌ساز است که موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی ازجمله طلاق، حاشیه‌نشینی، وقوع جنایات ناشی از مصرف مواد مخدر و ... می‌شود.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به تنوع بالای نوع مواد مخدر تولیدی، بیان کرد: در این راستا باید رویکرد نهادی در جلوگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد و قبل‌از انجام اقدامات مقابله‌ای از طرف اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی، باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم به روزرسانی قوانین مربوط به حوزه مقابله با مواد مخدر در کشور، تاکید کرد: باید فهرست مواد مخدر در کشور به روزرسانی شوند چراکه برخی از انواع مواد مخدر دارای ضربات شدید برای فرد بوده و این در حالی‌است که در فهرست مواد مخدر قرار ندارند که در این راستا فهرست انواع مواد مخدر برای تصویب تقدیم مجلس شده‌ است.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تأکید بر ضرورت برخورد جدی با قاچاقچیان مواد مخدر در کشور، عنوان کرد: در این رابطه باید بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر مورد هدف قرار گیرند.

زندان‌ها تبدیل به آسایشگاهی برای قاچاقچیان شده است

وی با اشاره به نگهداری معتادان متجاهر به‌مدت شش ماه در کمپ‌های ترک اعتیاد، بیان کرد: این میزان نگهداری کافی نیست و باید حداقل به یک سال افزایش پیدا کند چراکه با این روند چرخه بهبود و توانمندسازی معتادان تکمیل نمی‌شود.

ترحمی با بیان این‌که در آئین دادرسی 94 قطعیت احکام صادره در حوزه مواد مخدر از دست رفت، تصریح کرد: این امر موجب شد که تجدید نظرها در رابطه با احکام شروع شود.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: شرایط زندان‌ها به گونه‌ای است که تبدیل به آسایشگاهی برای قاچاقچیان شده و برای این افراد امکانات رفاهی زیادی فراهم می‌شود، لذا این روند باید تغییر پیدا کرده و «زندان‌های با کار» برای این افراد پیش‌بینی شود.

وی عنوان کرد: باید اجتماعی شدن جلوگیری از مصرف مواد مخدر و همچنین استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha