پیش‌بینی سفر ۸ میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد
کد خبر: 3850561
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

پیش‌بینی سفر ۸ میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد

گروه اجتماعی ــ معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود، حدود ۸ میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر به مشهد مقدس مشرف شوند که در سال جاری با تشرف این تعداد زائر، شاهد رشد ۲۰ درصدی زائران خواهیم بود.

پیش‌بینی تشرف حدود 8 میلیون زائر در دهه پایانی صفر/تکیم زائران از دغدغه‌های آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، امروز، 24 مهرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه پایانی ماه صفر، که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از تعداد 8 میلیون نفر زائر، 700 هزار نفر زائر پیاده و حدود 40 درصد آن‌ها نیز هموطنان آذری‌زبان از استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، زنجان و اردبیل و همچنین کشورهای آذربایجان و ترکیه خواهند بود.

وی ادامه داد: دهه پایانی ماه صفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این ایام با حضور چشمگیر دلدادگان و عاشقان امام رضا(ع) در کنار بارگاه ملکوتی ایشان مواجه هستیم.

شریعتی‌نژاد افزود: از این رو ما برای امسال شعاری تحت عنوان «معکم معکم لا غیر معکم» در نظر گرفته‌ایم که محتوای آن به استکبار ستیزی، دوری از طاغوت و مستکبران عالم در همه اعصار و قرون اشاره دارد، در این شعار به نوعی پیوند دلی و معنوی با اهل‌بیت(ع) مطرح است.

پیش‌بینی 150 برنامه سخنرانی و عزاداری

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه بیان کرد: در این ایام، 150 برنامه سخنرانی و عزاداری با عنوان مجموعه برنامه‌های «شکوه ایثار» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، این برنامه‌ها از روز اربعین حسینی آغاز شده و تا پایان این دهه نیز ادامه خواهد داشت، همچنین بخش عمده برنامه‌ها نیز در رواق‌های امام خمینی(ره) و دارالحجه، پس از نماز صبح تا پایان شب ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در راستای این برنامه‌ها نیز 141 سخنرانی در حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده که برای هر یک از این سخنرانی‌ها از اساتید مطرح کشور استفاده می‌شود، علاوه بر این نیزف 40 نفر از مداحان مطرح کشوری مانند محمود کریمی، ملائکه، بنی‌فاطمه، قانع و نظایر این افراد نیز در حرم مطهر رضوی حضور پیدا خواهند کرد. برنامه ویژه‌ای که برای ارتحال پیامبر اکرم(ص) در نظر گرفته شده است، با سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی و مداحانی چون سروری، رسولی، ملائکه و قانع برگزار خواهد شد.

شریعتی‌نژاد اضافه کرد: روز یکشنبه 5 آبان‌ماه همزمان با شهادت امام حسن مجتبی(ع)، مراسمی برای شهادت آن حضرت با سخنرانی آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی برپا می‌شود، همچنین حجت‌الاسلام کازرونی و دهشت نیز در این برنامه حضور خواهند داشت. در این مراسم نیز به قرائت زیارت ائمه بقیع از راه دور پرداخته می‌شود، علاوه بر این مراسم، سخنرانی ویژه‌برنامه روز شهادت امام رضا(ع) نیز توسط حجج‌الاسلام کازرونی، حسینی، خراسانی و دهشت برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: شب شعر آیینی «رسم دعبل» از دیگر برنامه‌هایی است که هر شب ساعت 20 با حضور شاعران برجسته آیینی برگزار می‌شود، همچنین 14 پرسمان رضوی نیز برای زائران در نظر گرفته شده که در امید است در صحن جمهوری اسلامی و رواق دارالحجه برگزار شود، اجتماع اربعینی نیز در 27 مهرماه با حضور آقایان احمدی و مشکینی برگزار خواهد شد.

ویژه‌برنامه‌های رحلت پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع)

وی بیان کرد: از دیگر برنامه‌هایی که برای دهه پایانی ماه صفر پیش‌بینی شده، می‌توان به اجتماع عظیم هیئات مذهبی در روز 28 صفر اشاره کرد، همچنین برنامه‌هایی نیز در روز رحلت پیامبر(ص) در صحن جامع رضوی با حضور مهدی رسولی و ملائکه درنظر گرفته شده است. اجتماع دوم هم در روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) توسط عزاداران رضوی و زائران پیاده صورت می‌گیرد که در این برنامه حاج میثم مطیعی، بنی‌فاطمه، قانع و طاهری از مداحان برتر کشور به مرثیه‌سرایی خواهند پرداخت.

شریعتی‌نژاد افزود: در شب شهادت امام رضا(ع) نیز ویژه برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که از میان آن‌ها می‌توان به اجتماع بزرگ آذری‌زبانان هموطن اشاره کرد که در این اجتماع، افرادی از شهرهای تبریز، زنجان، اردبیل و ارومیه حضور خواهند داشت و زائران حضرت رضا(ع) در این روز بدرقه می‌شوند و پس از آن در رواق امام خمینی(ره) با حضور هیئات مذهبی به حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد. همچنین اجتماع زائرین کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز در روز شهادت امام رضا(ع) در رواق دارالرحمه برگزار خواهد شد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: در برنامه‌ریزی‌های خود سعی داشته‌ایم که ویژه برنامه‌هایی را نیز برای زائران اهل‌سنت داشته باشیم، از این رو اجتماع و گردهمایی این افراد در رواق شیخ طوسی از جمله برنامه‌هایی است که ویزه این افراد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مخاطبان ما در قالب هیئات مذهبی در حرم رضوی حضور پیدا خواهند کرد، برنامه ویژه‌ای که در این راستا در نظر داریم، تکریم هیئات مذهبی است، بر این اساس در رواق امام خمینی(ره) زمینه‌ای فراهم شده که هیئات مذهبی شناخته شده‌ای که جزو هیئات تاثیرگذار هستند و شاخصه‌های هیئات انقلابی و طراز شیعه را دارند، معرفی شوند، سپس در پنج رواق دارالهدایه، دارالقرآن، غدیر، شبستان نهاوندی و تبریزی حضور پیدا کنند و به اجرای برنامه‌ها خود بپردازند.

حضور بیش از 100 هیئت مذهبی در دهه پایانی ماه صفر

شریعتی‌نژاد اظهار کرد: تاکنون 95 هیئت مذهبی برای حضور در این مراسمات شرکت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود، بیش از 100 هیئت مذهبی را در این ایام داشته باشیم که با تجمیع در رواق امام خمینی(ره)، رئیس هریک از هیئات به مرثیه سرایی خواهد پرداخت.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: گفتنی است که با این برنامه‌ها حضور بیش از پیش هیئات طراز اسلامی را داشته باشیم و زمینه‌ای را فراهم کنیم که این هیئات، سهم خوبی را در حرم مطهر رضوی داشته باشند، گفتنی است که بسیاری از هیئاتی که حضور خواهد داشت، تجمیعی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های کودک و نوجوان که برای این ایام در نظر گرفته شده نیز گفت: از میان این برنامه‌ها می‌توان به مجموعه «کبوتران» و «حکایت آفتاب» اشاره کرد، این برنامه‌ها به سه زبان اردو، عربی و آذری ترجمه شده و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده می‌شود.

شریعتی‌نژاد اضافه کرد: همچنین سه کتاب با عنوان‌هایی چون «شال سبز بابا»، «کبوتران حرم» و «روایت سفر» منتشر می‌شود، علاوه بر این برنامه‌ها نیز بنا است که شهربازی معارفی نیز در این روزها فعال باشد تا کودکان و نوجوانان بتوانند از این فضاهای فراهم شده استفاده کنند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری برنامه‌هایی مختص بانوان، در حرم مطهر رضوی نیز اظهار کرد: در بخش بانوان نیز برنامه‌هایی در رواق دارالحکمه و رواق حضرت معصومه(س) در نظر گرفته شده و گردهمایی بانوان رضوی نیز در روز شنبه، 27 مهرماه سال جاری در رواق حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ای تحت عنوان «در سوگ عرشیان» به مناسبت رحلت پیامبر اسلام(ص) در 6 آبان‌ ماه سال جاری در رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ویژه برنامه «ضریح نور» نیز در غروب شهادت امام رضا(ع) با نمایش «نقش خورشید» در رواق حضرت زهرا(س) به مناسبت این شب اجرا خواهد شد.

شریعتی‌نژاد ادامه داد: گفتنی است که برنامه‌های تبلیغی زائران غیرایرانی نیز در لیست برنامه‌های حرم مطهر رضوی گنجانده شده که از این میان می‌توان به خطبه‌خوانی حضرت زینب(س) در رواق دارالمرحمه که ویژه عرب زبان‌ها است و همچنین مراسم سوگواری پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(س) در محل همین رواق برگزار خواهد شد، اشاره کرد که این خطبه خوانی‌ها پیش از نماز ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء ادامه خواهند داشت.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: برگزاری مسابقات برای زائران عرب و اردو با عنوان «الهدی الوداع» و برپایی همایش اجتماع در روز آخر ماه صفر نیز به صورت ویژه برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کتاب‌های زائران غیرایرانی نیز منتشر شده که از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به 20 حدیث امام رضا (ع) با شرح مقام معظم رهبری به زبان‌های اردو، عربی، انگلیسی، آذری و فارسی اشاره کرد، علاوه بر این کتاب‌ها همچنین سه کتاب کودک، دو کتاب زائران ایرانی و یک مجله زائر به زودی منتشر خواهد شد.

شریعتی‌نژاد با بیان اینکه گفتنی است که برنامه شام غریبان نیز باید به صورت مردمی‌ترین شکل ممکن برگزار شود، تصریح کرد: بزرگترین دغدغه‌ای که آستان قدس رضوی در راستای برگزاری این برنامه‌ها دارد، تکریم زائران است که این موضوع همیشه برای آستان قدس رضوی دارای اهمیت زیادی است.

انتهای پیام
captcha