انتشارات قرآن‌های بریل در آستانه تعطیلی
کد خبر: 3850160
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
نیکزاد خبر داد:

انتشارات قرآن‌های بریل در آستانه تعطیلی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه روشندلان اصفهان گفت: سالانه حداقل نیازمند 20 پالت کاغذ 160 گرمی هستیم و اگر در این راستا حمایت نشود، یکی از مهمترین انتشارات نابینایان تعطیل خواهد شد.

رعایت حق و حقوق نابینایان هزینه ندارد/ نبود حمایت مسئولان ارشاد از چاپ قرآن بریل

به گزارش ایکنا؛ در سطح کشور مراکز و مؤسسات آموزشی بسیاری برای ارائه آموزش‌های متنوع به نابینایان تشکیل شده است که می‌توان به یکی از این مؤسسات قرآنی به نام «روشندلان» در شهر اصفهان با مدیریت سیدمرتضی نیکزاد اشاره کرد که تاکنون موفق به اجرای برنامه‌های متنوعی برای نابینایان شده است.

بنیاد فرهنگی - قرآنی روشندلان پس از مشورت با علما، اساتید و افراد صاحب نظر در سال 1382 تأسیس شد. این بنیاد قرآنی قصد دارد به نیازهای فطری و معنوی بانوان و آقایان روشندل پاسخ دهد و پلی برای ارتباط و انس هر چه بیشتر، آسان‌تر و سریع‌تر این عزیزان با کتاب قرآن باشد.

یکی از فعالیت‌های انتشارات مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روشندلان اصفهان، تهیه و تولید تجهیزات و امکانات آموزشی و کمک آموزشی علوم قرآنی و معارف اسلامی ویژه روشندلان است. همچنین توسعه چاپخانه بریل بنیاد به منظور چاپ قرآن‌های نابینایی، کتاب‌های آموزش علوم قرآنی، کتب ادعیه و زیارات برای نابینایان انجام شده است.

این مرکز تاکنون قدم‌هایی را برای سهولت یادگیری قرآن نابینایان برداشته است که یکی از آنها انتشار 30 جلد قرآن با قطع کوچک برای نخستین بار در کشور است که روشندلان با تهیه آن می‌توانند حمل و نقل آسان‌تری داشته باشند که ارزش بالایی برای یک روشندل دارد.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روشندلان اصفهان درباره یکی از مشکلات مهم نابینایان گفت: با توجه به گران شدن کاغذ و نبود حمایت از سوی دستگاه‌ها، انتشار کتاب‌ و قرآن بریل با هزینه بالایی همراه است و هزینه تهیه قرآن نیز افزایش یافته که باید تدبیری برای این مسئله اندیشید. البته تاکنون مکاتبات بسیاری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، رئیس و معاون فرهنگی سازمان بهزیستی کشور صورت گرفته است، اما متأسفانه تاکنون حمایتی برای تهیه کاغذ نشده و نامه‌ها در پیچ و خم سیستم اداری باقی مانده‌اند.

انتشارات مؤسسه روشندلان اصفهان به منظور چاپ و نشر قرآن به خط بریل، نیازمند سالانه حداقل 20 پالت کاغذ 160 گرمی است که اگر بدین منظور حمایت نشود، یکی از مهمترین انتشارات نابینایان تعطیل خواهد شد. همان طور که مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ مطبوعات سراسری کشور حمایت می‌کنند، از چاپ و نشر و تهیه کاغذ قرآن به خط بریل نیز حمایت ویژه کنند.

بنابر این گزارش، از فعالیت‌های جدید بنیاد روشندلان شهر اصفهان می‌توان به راه‌اندازی موفق کلاس‌های تثبیت حفظ قرآن ویژه بانوان نابینا برای نخستین بار نام برد. همچنین می‌توان به اجرای رایگان دوره‌های آموزش غیرحضوری حفظ قرآن برای نوجوانان نابینا با وجود اساتید مجرب و حمایت مؤسسه از نوجوانان مقاطع ابتدایی و متوسطه در مراکز آموزشی سراسر کشور اشاره کرد.

نیکزاد با بیان درخواستی از مسئولان و متولیان فرهنگی، گفت: تاکنون با معاونت پرورشی آموزش و پرورش کشور در راستای اعزام مربی قرآن به همه مدارس نابینایان کشور مکاتبات زیادی شده است که با برگزاری کلاس‌های فوق برنامه قرآن از جمله آموزش روخوانی و روان‌خوانی، صوت و لحن، حفظ و .. بتوانند دانش‌آموزان نابینا را نیز تحت پوشش قرار دهند. همچنین بتوانند کتاب‌های قرآن به خط بریل را برای آنان تأمین کند، اما تاکنون هیچ‌گونه پاسخی برای این درخواست و همکاری از سوی آموزش و پرورش رسماً اعلام نشده است. امیدواریم به زودی خبر خوشی منتشر شود و چتر حمایتی مسئولان بر سر نابینایان گسترده شود.

انتهای پیام
captcha