انقلاب اسلامی به دنبال تحقق آرمان‌های انبیا(ع) بوده است
کد خبر: 3774677
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
عضو انجمن موبدان تهران:

انقلاب اسلامی به دنبال تحقق آرمان‌های انبیا(ع) بوده است

گروه اندیشه ــ عضو انجمن موبدان تهران با اشاره به اینکه اهداف اصلی انقلاب اسلامی در استقلال، آزادی و جمهوریت خلاصه می‌شود، گفت: انقلاب با این اهداف به پیروزی رسید و زمانی که سیره زندگی پیامبران را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که آنها نیز همین آرمان‌ها را دنبال می‌کردند.

به گزارش ایکنا؛ موبد پدرام سروش‌پور، عضو انجمن موبدان تهران و سخنران رسمی جامعه زرتشتیان در نشست «انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی» که با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مشاورت رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهردای تهران، امروز، 1 دی، در تالار ایوان شمس برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.
وی در ابتدا بیان کرد: ملت ایران سال‌ها قبل برای زنده کردن بخش مهمی از ارزش‌های اعتقادی خود انقلاب کرد و ملت ایران همگی این حرکت را آغاز کردند و انقلابی را شکل دادند که به دنبال زنده کردن ارز‌ش‌هایی بود که شامل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.
عضو انجمن موبدان تهران تصریح کرد: ملت ایران سال‌ها به دنبال استقلال بود و بعد از تجربه‌های گوناگون، باور کرد که رمز رسیدن به استقلال در همبستگی و همدلی است و به همین دلیل حاکمان، نخست همت خود را بر این باور گذاشتند و به دنبال عدالت بودند تا بتوانند با همبستگی خود، استقلال این ملت را شکل دهند و پای استعمار را، یکبار برای همیشه قطع کنند. دومین آرمان نیز آزادی بود. انقلاب بسیار با شکوهی که همیشه به دنبال آزادی بوده است و باور داشت که آزادی یک موهبت الهی است و هیچ گروهی حق ندارد این آزادی را به نام خودش از گروه دیگر سلب کند.
وی با اشاره به مسئله جمهوریت بیان کرد: سومین موردی که مردم انقلاب در راستای اقدامشان به دنبال آن بودند، جمهوری است. جمهوریت نگاهی نوین به حکومت است که خرد جمعی را تضمین می‌کند. اما می‌بینیم که اینها چیزی نیست جز آرمان‌هایی که پیامبران ما نیز به دنبال آن بوده‌اند و انبیای الهی به دنبال این آرمان‌ها پیام‌آوری کرده‌اند.
سخنران رسمی جامعه زرتشتیان تصریح کرد: همه انبیاء به دنبال برقراری عدالت بوده‌اند و همه آنها در زمان خود آزاداندیش بودند که توانستند ناراستی‌ها و بت‌های اعتقادی نادرست زمان خود را بشناسند و آنها را بشکنند. همه پیامبران راستی‌جو بودند و به همین دلیل بود که با تکیه بر آزاداندیشی خودشان، توانستند جهانی نو و تازه را در آن زمان شکل دهند. ما نیز به دنبال همین اهداف بودیم. بت‌ها مختص به زمان پیامبران نیستند و در هر زمانی ممکن است باورهای نادرست استیلا یابند و ملت ما با انقلاب خود به دنبال راهی بودند که انبیاء(ع) آغازگر آن بودند.
وی در ادامه بیان کرد: اما در زندگی همه انبیاء(ع) شاهد هستیم که در دوره کوتاهی بعد از شکل‌گیری حقایق، افرادی به دنبال قدرت‌طلبی بودند که از این آرمان فاصله گرفته شد و این ما هستیم که باید به دنبال درک این حقایق مشترک باشیم. تکیه‌گاه همه ما در همه زمان‌ها فرهنگ با ارزش ایرانی است که یکی از کهن‌ترین فرهنگ‌های یکتاپرستی دنیا محسوب می‌شود.
عضو انجمن موبدان تهران تصریح کرد: هر زمان که ملت به ظاهر سر فرود آورده، در نهایت این فرهنگ بزرگ ایرانی پیروز بوده است، چون در دل این فرهنگ، هم‌اندیشی را یاد گرفته‌ایم و آموخته‌ایم که با تکیه بر بن‌پایه‌های مشترک خود، حقیقت اصلی را درک کنیم. اگر از کوروش به عنوان نجات‌بخش سخن می‌برند که آزادی دین را در عمل اثبات کرد، شاهد همین باور در این زمان نیز بوده‌ایم. 40 سال قبل که امام(ره) اصل انقلاب را بر وحدانیت گذاشت و گفت ما به عنوان ملت واحده حول این محور هستیم، وضعیت کنونی ما ادامه همان راه‌ است که منجر شد چنین ارزشی به اقلیت‌های دینی داده شود و نمایندگانی در مجلس داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: از موبد، رستم شهرزادی یاد می‌کنم که در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور داشت و کسانی که دوران انقلاب را به خاطر دارند، دفاع شجاعانه وی در حفظ پرچم مقدس ایران را به یاد دارند و در نهایت نکته‌ای که به عنوان ایرانی می‌گویم این است که هیچ وقت به دنبال جنگ نبوده‌ایم و این برمی‌گردد به ارزشی که دین و پیامبری در این سرزمین دارد.
عضو انجمن موبدان تهران تصریح کرد: هیچ پیامبری نیز به دنبال جنگ نبوده است، همه به خدای یکتا باور د‌ارند و این خدا هیچ‌وقت اعتقاد ندارد که می‌شود حرف خود را با تکیه به جنگ گسترش دهد و هر زمان که به نام دین، عده‌ای جنگ کرده‌اند، ادیان بیشترین ضربه را خورده‌اند و بزرگترین قربانیان شمشیر بنی امیه، امامان(ع) بودند که جانشینان به حق پیامبر(ص) محسوب می‌شوند. اما باید توجه داشت که دفاع در هر فرهنگی به خصوص در فرهنگ ایران، جایگاه والایی را دارد. در تخت جمشید نیزه‌ای که در حال حمله باشد، نمی‌بینید، بلکه همه آنها در حالت دفاع هستند.
وی بیان کرد: ما برای ارزش‌های خودمان و برای دفاع از حقانیت انسان‌ها، از خود دفاع می‌کنیم و این شد که ملت ایران برای دفاع از ارزش‌های خود دروه جنگ را با همت و همبستگی تمام پیروان ادیان پشت سر گذاشت. دورانی که همه ما از این سرزمین و باورهای خود دفاع کردیم. در پایان باز هم یادی می‌کنم از تمام شهدای با ارزش این سرزمین و این را اعتقاد داریم که هیچ ‌کس دوست ندارد جوانی شهید شود. همه جوانان ما پشتوانه ما هستند اما مقامی بالاتر از شهید وجود ندارد.
انتهای پیام

captcha