طبق آیات قرآن دوستی با كافران مورد غضب خداوند است/ پای آرمان‌های انقلاب تا آخر ایستاده‌ایم
کد خبر: 3750895
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
آیت‌الله دژكام:

طبق آیات قرآن دوستی با كافران مورد غضب خداوند است/ پای آرمان‌های انقلاب تا آخر ایستاده‌ایم

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به آیات 51 سوره نساء، 52 و 80 سوره مائده تأكید كرد كه طبق آیات قرآن دوستی با كافران مورد خشم و غضب خداوند متعال است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 6 مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با تأكید و توصیه به تقوا، نظم و اصلاح ذات‌البین كه افضل است از هرچه نماز و روزه كه انسان می‌خواند و گفت: در جامعه اسلامی باید در عین تفاوت سلیقه‌هایی كه ممكن است بین آن‌ها باشد، وحدت در مقابل دشمن همیشه محفوظ باشد.

آیات متعددی درباره نحوه ارتباط مسلمانان با كفار آمده است
وی با بیان اینكه یكی از بحث‌های مهمی كه در قرآن كریم مفصل به آن پرداخته شده است، نحوه ارتباط مسلمانان با كفار است‌، افزود: آیات متعدد در سوره‌های مختلف قرآن در این باب نازل شده است.
آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه جا دارد از نظر سیاست خارجی و داخلی این بحث را مطرح كرده و اهل فضل و اساتید حوزه و دانشگاه به تفصیل وارد این موضوع شوند، آیاتی از قرآن كریم را در این باره یادآور شد و گفت: در آیه 51 سوره نساء آمده است «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبًا مِنَ الْكِتَابِ یؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَیقُولُونَ لِلَّذِینَ كَفَرُوا هَؤُلَاءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا سَبِیلًا؛ آیا كسانى را كه از كتاب [آسمانى] نصیبى یافته‏‌اند ندیده‏‌اى كه به جبت و طاغوت ایمان دارند و در باره كسانى كه كفر ورزیده‏‌اند مى‏‌گویند اینان از كسانى كه ایمان آورده‏ اند راه‏یافته‏‌ترند».

كسانی كه با كافران دوست هستند، دیانتی ندارد
امام جمعه شیراز ادامه داد:‌ در این آیه آمده است كه برخی‌ها كه اهل دین هستند به جبت و طاغوت ایمان دارند، نگاهشان این است كه ما متدین هستیم اما عملشان می‌گویند كه دیانتی در كار نیست و در برخی از سخنان خود می‌گویند كه برخی از چیزهای كافران بهتر از مسلمانان است.
وی با یادآوری اینكه خداوند این نوع رفتار را محكوم كرده است، به آیه 52 سوره مائده « فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یسَارِعُونَ فِیهِمْ...؛ مى‌‏بینى كسانى كه در دلهایشان بیمارى است در [دوستى] با آنان شتاب مى‌‏ورزند...» اشاره كرد و گفت:‌ این افراد با عجله به دامن كفار می‌چسبند؛ هر زمینه‌ای پیدا می‌شود فوری خود را به آنان می‌چسبانند و به آنان اظهار ارادت می‌كنند به عنوان مثال برخی‌ها در قضایای اخیر اقتصادی گفته بودند كه ما چمدان خود را بسته‌ایم و می‌خواهیم برویم و می‌ترسیم كه لطمه‌ای بخوریم

پاسخ خداوند به افرادی كه با كافران دوست می‌شوند
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: خداوند نیز در پاسخ به این افراد می‌فرماید از این طرف بترسید كه خداوند متعال فتح را نصیب مؤمنان كند و وقتی فتح نصیب مؤمنان شد شما خجالت بكشید كه چرا این‌گونه رفتار كردید.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به آیه 80 سوره مائده « تَرَى كَثِیرًا مِنْهُمْ یتَوَلَّوْنَ الَّذِینَ كَفَرُوا...؛ بسیارى از آنان را مى‌بینى كه با كسانى كه كفر ورزیده‏‌اند دوستى مى‌كنند...» گفت:‌ برخی از این افراد با كافران دوست می‌شوند و این دوست داشتن آن‌ها از نظر دینی درست نیست زیرا كافر، كافر است.
وی گفت:‌ خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید «... لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ وَفِی الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ؛ ... راستى چه زشت است آنچه براى خود پیش فرستادند كه [در نتیجه] خدا بر ایشان خشم گرفت و پیوسته در عذاب مى‌‌مانند» یعنی این ارتباط بسیار زشت است و خدا بر این‌ها غضب می‌كند زیرا با كافران دوست شدند.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: نكته‌ای را برخی از مفسران گفته‌اند كه این كسانی كه در قلبشان بیماری است، شاید منافق نباشند، ضعیف‌الایمان هستند و این مسئله از باب این است كه بالاخره اهتمام جزئی به كسی كه امید به هدایتش است را نمی‌خواهیم ضایع كنیم اما مسلماً بیماری دارد و باید خودشان را درمان كنند و اگر درمان نكنند بحث عقاب آنان در این دنیا نیست بلكه در آن دنیاست كه خداوند می‌فرماید من غضبناكم بر این‌ها و اگر غضب خدا شامل حال كسی شود در چه وضعی خواهد بود.
وی با یادآوری اینكه قرآن كریم دوستی با كفار را اینگونه توضیح می‌دهد، گفت: خداوند می‌فرماید از جاهایی كه خلود در آتش جهنم وعده داده شده است این است كه كسی با كفار دوست شود پس طبق آیات قرآن کریم، دوستی و دوست داشتن کفار (و فرقه‌های ضاله) از لحاظ شرعی و دینی درست نیست و مورد غضب خداوند است.

اصل دوستی با كافران قباحت دارد و مورد غضب خداوند است
امام جمعه شیراز گفت: ممكن است برخی‌ها در این زمینه بی‌حواس بوده و ممكن است برخی تعمد داشته باشند و تشخیص این مسئله را باید كسانی كه مسئول هستند،‌ بدهند اما اصل این كار بسیار قباحت دارد.
وی با بیان اینكه خداوند فرموده است اگر اینان به خدا و پیامبر و قرآن ایمان داشتند هیچگاه با كافران دوست نمی‌شدند، گفت: این‌ها تأكید قرآن است پس بحث ارتباط با كفار در همین سه آیه آمده است كه از گناهان كبیره و از رفتارهای خیلی زشت است و باید در این رابطه دقت كنیم.
آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه در هفته‌ای كه گذشت برخی مسائل رخ داد كه در ارتباط با مسائل مسلمانان با كفار بود كه برای مؤمنان باعث ناراحتی شد، گفت: یكی جنایت گروهك الاحوازیه بود كه مانند داعشی‌های فریب‌خورده برایشان اسرائیل مهم نیست اما كشتن یك كودك 5 ساله ایرانی افتخار است.

دشمنان ایران اسلامی، عقل سیاسی ندارند
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس اظهار كرد: این گروهك‌های جنایتكار كودك‌كشی می‌كنند و بعد آل سعود و شیخ‌نشین‌های اطراف خلیج فارس می‌گویند كه كار این‌ها درست است؛ این‌ها حتی عقل سیاسی ندارند كه وقتی كسی می‌آید به صورت تروریستی ملتی را مورد هدف قرار می‌دهد و بچه‌ها را می‌كشد و مردم را به وحشت می‌اندازد، جا ندارد كه از آن حمایت كنند اما خداوند به آن‌ها عقل نداده است و دشمنان ما احمق هستند لذا از اقدامات الاحوازیه حمایت كردند و كوس رسوایی خود و حامیان خودشان را زدند.

پای آرمان‌های انقلابی و اسلامی خود تا آخر ایستاده‌ایم
وی ضمن محكومیت جنایت تروریستی كه در اهواز رخ داد، گفت: به همه كسانی كه گمان می‌كنند با این‌گونه حركات ملت ایران كوتاه می‌آید و دست از آرمان‌های خود بر می‌دارد اعلام می‌كنیم كه ما پای آرمان‌های انقلابی و اسلامی خود تا آخر ایستاده‌ایم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه متأسفانه خطاهایی هم در اطراف خود ما از باب دوست داشتن كفار و اینكه آنان مطرح شوند، دیده شدو كار به جایی رسید كه دستگاه‌های خبیث صهیونیستی به نوعی شماتتمان كند و این هم بسیار برای ما رنج‌آور بود، گفت: در مورد عظمت و بزرگی این خطا همان آیاتی كه قرائت شد كافی است و در مورد داوری و بررسی باید گفت كه عواطف مردم جریحه‌دار شده است و توقع نمی‌كردند چنین اتفاقی رخ دهد.

اهمیت اقدام به موقع مسئولان امنیتی و قضایی درباره اتفاقات اخير در شيراز
امام جمعه شیراز در عین حال این نكته را یادآور شد كه نمی‌خواهد از موضع خطبه درباره كارهایی كه شد قضاوت كند زیرا وظیفه دیگران است، یك توقع را به مسئولان امنیتی و سیاسی و قضایی گوشزد كرد و خطاب به آنان گفت: اكنون وقت آن است كه شما عادلانه و منصفانه ولی دقیقا قاطعانه نسبت به این مسائلی كه واقع شده است، بررسی و اقدام كنید و اگر شما اقدام كنید، باری از دوش مردم برداشته شده است اما اگر اقدامی از ناحیه شما صورت نگیرد این مردم متعهد به اسلام و انقلاب نمی‌توانند خشم خودشان را كنترل كنند و خدای نكرده ممكن است مدیران به مسئله‌ای برخورد كنند كه مطالبه مردم با شدت بر سر خود آن‌ها خراب شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل گفت: بحمد الهی اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی بار دیگر در دنیا نشان داده شد. اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در رسمی‌ترین سازمان بین‌المللی و اینكه مورد حمایت بسیاری از كشورها قرار گرفت، باعث شكست نقشه‌های آمریكا شد و از سوی دیگر همه مشاهده كردیم كه به رئیس جمهور آمریكا در رسمی‌ترین مجمع بین‌المللی همه خندیدند كه شما اصلاً به درد این كار نمی‌خورید اما خودش هنوز خودش را قبول دارد.

لزوم تغییر الگوی مدیریت جهانی
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه سخنان ترامپ مورد تمسخر همه كشورهای دنیا قرار گرفت، ‌ابراز امیدواری كرد كه مقدمه‌ای باشد بر تغییر الگوی مدیریت جهانی و شكل جدیدی كه جهان اداره می‌شود و مسلمانان و ایرانیان و نظام مقدس جمهوری اسلامی از تأثیرگذارترین كشورهای جهان برای اقامه عدل و پیشبرد اهداف اسلامی باشد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت امام سجاد(ع) گفت: دعاهای امام سجاد(ع) زمینه‌ساز رشد فکری و اعتقادی بشریت طی قرن‌های گذشته بوده است اما مجالس بزرگداشت مناسبی برای این امام بزرگوار در جامعه ما برگزار نمی‌شود و باید در روز شهادت ایشان که طی روزهای آینده است، تلاش کنیم تا مراسم‌های خوب و درخوری برگزار شود.

لازمه داشتن زندگی حسینی، دعا و توسل است
وی همچنین تأكید كرد:‌ اگر کسی می‌خواهد زندگی علوی و حسینی داشته باشد، دعا و توسل را نباید از یاد ببرد وگرنه دچار نوعی استکبار خواهد شد و تلاش‌ها و فعالیت‌هایش مورد قبول حق واقع نمی‌شود.
به گفته آیت‌الله دژكام، کسی که اهل دعا و توسل به درگاه خدا نباشد، ممکن است طاغوتی باشد و خود نداند و گمان کند انقلابی است چراکه ما انقلابی‌نماهای دو آتشه‌ای داشته‌ایم که به دلیل عدم توجه به دعا و توسل، دچار تکبر و غرور شدند و از مسیر حق منحرف شدند.
انتهای پیام

captcha