شهید چمران و آرزویی که محقق شد
کد خبر: 3690108
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

شهید چمران و آرزویی که محقق شد

گروه سیاست و اقتصاد: شهید مصطفی چمران در دست نوشته‌هایش از آرزوی تحقق انقلابی اسلامی در ایران می‌گوید که برای دیگر کشورهای اسلامی نمونه و الگو باشد.

مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، درخصوص آرمان‌های انقلاب اسلامی، بیان کرد: آرمان‌های انقلاب همان آرمان‌های مکتب امام(ره) است و مهم‌ترین آرمان مکتب امام این بود که بتواند دستورات الهی را در قالب دستورات دینی پیاده کند، بنابراین آرمان‌ها همان آرمان‌هاست که در استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی خلاصه شد.
وی مقصود از استقلال در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را مستقل شدن از شرق و غرب دانست و مطرح کرد: کشور ما کشوری ظاهرا مستقل بود و خوشبختانه هیچگاه در بین دیگر کشورهای خاورمیانه، به عنوان کشور مستعمره درنیامد ولی تحت نفوذ آمریکا و پیش از آن هم تحت نفوذ انگلیس و روس بود.
آزادی یعنی بندگی خدا و نهراسیدن از غیر او
چمران ادامه داد: آرمان آزادی‌خواهی هم به خاطر این بود که حکومت‌های استبدادی شاهنشاهی با آزادی میانه خوبی نداشتند و بنابراین حکومت به دیکتاتوری انجامید و سال‌ها هم شاهد این مسئله بودیم. البته گروه‌های چپ‌گرا یا کمونیست که الان وجود خارجی ندارند یا به حساب نمی‌آیند هم آزادی را مطرح می‌کردند اما با آزادی ما متفاوت بود؛ آزادی ما اسلامی است یعنی بنده خدا بودن و از هیچ چیز هراس نداشتن و با صراحت بیان کردن است اما آزادی آن‌ها به بی بند و باری می‌انجامید.
جمهوری اسلامی در دنیا نمونه و بی‌نظیر است
وی اظهار کرد: مسئله سوم که شاید مهم ترین‌ اصلی است که روی آن بحث داریم؛ حکومت نویی است که در دنیا رقم زدیم و پیش از آن سابقه نداشت، در صدر اسلام هم این نوع حکومت درست شد که اسلامی و با مرکزیت پیامبر(ص) و خلفا و ... بود ولی بعد از آن به معنای واقعی حکومت اسلامی نداشتیم و خلفا و پادشاهان به نام اسلام بودند ولی اسلامیت وجود نداشت، لذا جمهوری اسلامی در این زمینه یک سیستم نوینی ارائه داد و الان هم حکومت جمهوری اسلامی در دنیا از نظر نمونه تک است و این آرمان‌ها را ما دنبال می‌کنیم.
رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز به این آرمان‌ها نرسیدیم و از همه آرمان‌های انقلاب فاصله داریم، مطرح کرد: در دست نگاشته‌های شهید مصطفی چمران هم هست که نوشته «آرزو می‌کردم که در ایران انقلابی رخ دهد و من به سایر کشورها بگویم که انقلاب شما انقلاب واقعی نبوده و ایران یک کشور نمونه است، ولی می‌بینم راه درازی را در پیش داریم و به این راحتی نمی‌توان به این آرزوها رسید».
وی ادامه داد: شهید چمران در آن یادداشت نوشته بود «به انقلاب‌های مصر و الجزایر و ... می‌نگرم و به آن‌ها همیشه می‌گفتم اگر انقلابی اسلامی در ایران رخ دهد، یک انقلابی خواهد شد که شما باید از آن درس بگیرید». وقتی این یادداشت را می نوشته، قطره اشکی از وی بر روی این کاغذ به یادگار مانده است.
انقلاب ما به پیروزی نهایی خواهد رسید
چمران ابراز کرد: ما این انقلاب را ارائه دادیم و بدون آنکه خودمان هم بدانیم، در دل ملت‌های دیگر نفوذ فراوان و عمیقی کردیم و آنها به انقلاب چشم دوخته‌اند، از انقلاب درس گرفته‌اند و خیلی هم امیدوارند؛ ما امید داریم و قطعا می‌دانیم انقلاب‌مان با همه افت و خیزهایی که داشته و یا خواهد داشت، به پیروزی نهایی خواهد رسید.
این فعال سیاسی اصولگرا، عنوان کرد: آرمان‌های اصلی مان همان آرمان‌هاست و هنوز آنگونه که بایستی به آن آرمان‌ها نرسیده‌ایم، ولی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب در این مسیر داریم حرکت می‌کنیم، هرچند به قله نرسیده‌ایم ولی در این دامنه داریم بالا می‌ر‌ویم و هر چقدر جلوتر برویم، به هدف نزدیک‌تر می‌شویم.
ما با هیچ ملتی سرِجنگ نداریم
وی اذعان کرد: از ابتدا هم حضرت امام(ره) عنوان کردند که ما با همه کشورها رابطه دوستانه و عادی داریم، رهبر معظم انقلاب هم این را مطرح کردند که ما با ملت‌ها اصلا بحثی نداریم، با دولت‌ها هم یک حرکت معمول داریم و با کسی سرِ ستیز نداشته و نداریم، همیشه سعی کرده‌ایم تعاملات بین‌المللی را برقرار کنیم ولی در عین حال زیر بار فشار و زور قدرت‌هایی که کدخدای جهانی یا ابرقدرت نامیده می‌شوند، هم نرفتیم.
چمران ادامه داد: حضرت امام(ره) خیلی زود و صریح در پاریس و سپس ایران راجع به آمریکا و توطئه‌هایش موضع‌گیری کردند، البته کشورهایی مانند رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناختیم و آفریقای جنوبی هم چنین بود که با تغییر شرایط، مشکل ما در آفریقا حل شد و امیدواریم مشکل فلسطین هم حل شود.
وی افزود: پس اگر به ما فشار می آورند به خاطر استقلال‌طلبی ماست که گاهی در دنیا تنهای تنها یک حرف را می‌زدیم و هیچ حامی هم نداشتیم و همان یک حرف را دنبال کردیم، به ویژه در زمان جنگ تحمیلی و آشکار هم بود، بنابراین بحث استقلال خودمان را دنبال کردیم و این امر به ضرر آن‌ها بود.

وی در همین زمینه اضافه کرد: البته ما در پی ضرر به آنها نبودیم اما دشمنان نظام از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب به صورت پنهانی و بعد هم در شرایطی مثل فتنه 88 به صورت آشکارا با ما دشمنی کردند و اکنون هم ترامپ گفته که از اغتشاشگران ایران حمایت می‌کنیم و نتانیاهو هم اغتشاشگران را نیروهای ارزنده و سرمایه‌ برای خود دانسته است.
رئیس سابق شورای شهر تهران اظهار کرد: با وجود این شرایط ما تعامل‌مان را با کشورهایی که سرِجنگ با جمهوری اسلامی ندارند به خوبی حفظ کردیم، حتی گاهی به عقیده من، زیاد از حد هم با آن‌ها نزدیک شدیم مانند فرانسه. در حالی که نباید اصرار داشته باشیم و نرمش بیش از حد در ارتباط با این کشورها نشان بدهیم، برای چه به کشوری که به ما اخم می‌کند، لبخند بزنیم؟ آن‌ها کارخانه‌‌های ورشکسته‌شان را با پول ملت ما راه انداختند و توقع‌شان هم زیاد است.
چمران بیان کرد: صلابتی که امام و رهبری در مقابل آن‌ها داشتند نشان داد که ما با کسی رودربایستی نداشتیم و همچنان با مردم انگلیس، فرانسه و آمریکا دشمنی نداریم، بلکه تعامل داریم، دولت‌هایشان هم تا وقتی به ما آسیبی نرسانند، ما هم در مقابل آنها همان روش دوستانه و پولیتیکال بین المللی و پروتکل‌های جهانی را رعایت می‌کنیم.
مشکل آمریکا، مشکل مکتب و ایدئولوژی ماست
وی در بحث مقایسه تعاملات خارجی دولت اسبق با دولت فعلی ایران، گفت: دولت قبلی به خصوص دولت نهم تعاملات بین‌المللی مناسبی داشت و ارتباطات ما را گسترش داد، ما در آمریکای جنوبی کار کردیم و حتی توانستیم کشورهای بیشتری را مانند کشورهای آفریقایی و به ویژه کشورهای اسلامی جذب کنیم و ارتباطات خوبی با کشورهای اسلامی داشتیم.
چمران ادامه داد: این تعامل و ارتباطات خیلی خوب بود و البته به نظرم در دولت دهم کمی کوتاه آمدند و شاید فشارهای بین‌المللی یا تغییر روش‌ها در این زمینه نقش داشت، دولت یازدهم هم از همان ابتدا خیلی ارتباط برقرار کردند و به شکل گسترده به میدان آمدند و متاسفانه طرف مقابل نامردی کردند و رئیس‌جمهور هم گفتند که آنها بدعهدی و ناجوانمردی کردند و کاری کردند که ما انتظارش را نداشتیم.
وی افزود: خود این دوستان هم انتظار این برخورد منفی را نداشتند و فکر می‌کردند به طور منطقی مشکلات دوطرف حل می‌شود و این سبب باز شدن درهای دوستی بیشتر و رفع کدورت‌ها می‌شود، ولی آمریکا در این فکرها نیست و مشکلش، مشکل مکتب و ایدئولوژی ماست و راضی به این صبحت‌ها نمی‌شوند.
این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص آرمان‌های انقلاب در زمینه اقتصاد و احقاق حقوق مستضعفین بیان کرد: توانایی‌های اقتصادی و رسیدن به اقتصاد سالم و قوی یک بحث است و بحث دیگر موضوع محرومان است. اما ما چند سالی است از مشکلات اقتصادی رنج می‌بریم که مسائل از دولت قبلی شروع شد و هم اکنون هم ادامه دارد و هنوز هم نتوانستیم آن را حل کنیم.
آرمان انقلاب، تشکیل نهادهایی برای رفع محرومیت در کوتاه‌مدت بود
وی ابراز کرد: امام نهادهایی درست کرد تا به این ‌هدف یعنی کمک به محرومان برسند، البته ما باید اقتصادمان را قوی کنیم تا اصلا محروم نداشته باشیم، از طرفی نهادهایی که درست شدن به عقیده من نباید نهادهای دائمی انقلاب باشند و باید موقت و کوتاه مدت در راستای کمک کردن، باشند و بعد هم کمک ها در شرایط خاص و به افراد خاص انجام شود نه اینکه شرایطی باشد که افراد زیادی از کمیته امداد کمک دریافت کنند چون این با ایده امام سازگار نیست.
چمران بیان کرد: باید اقتصاد ما پویا باشد تا بتوان کشور را جلو برد، در زمینه اقتصادی، حتی به نظر می‌رسد در تئوری‌ها مشکلات زیادی داریم و هنوز نتوانستیم مثلا بحث بانک‌ها را حل کنیم و نمی‌دانیم چه باید کرد، پس لازم است به سیستم اقتصادی پرداخته شود و مطالعات بیشتری صورت گیرد.

باید به اقتصاد درون‌گرا، برون‌زا و مقاومتی برسیم
وی در ادامه ابراز کرد: تئوری‌های اقتصادی‌مان همان تئوری‌های سرمایه‌گذاری غربی است و فرقی نکرده است، امروز می‌شنویم که در برخی کشورها بانک بدون ربا تشکیل شده که مورد استقبال نیز قرار گرفته است، لذا در همین راستا ما می‌توانیم تئوری قوی ‌تری داشته باشیم.
رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه سیستم اقتصادی‌مان اینگونه که هست نباید باشد، گفت: تا کی سیستم اقتصادی‌مان مثل سیب زمینی و پیاز باشد که یکسال یکی را زیاد می‌کاریم و آن یکی کم میاد و گران می‌شود و سال بعد برعکس. اینکه پول، پول بیاورد از نظر اقتصادی درست نیست و کار باید درآمد و ثروت، تولید کند که در این زمینه هم باید تئوری و عملی بیشتر کار کنیم.
وی گفت: در بحث فرهنگی و اشتغال و... هم مشکل داریم که لازم است افراد تحصیل‌کرده در جایگاه‌هایی متناسب با تخصص‎شان قرار بگیرند اما متاسفانه همه تحصیل کرده‌ها می‌خواهند به عنوان کارشناس پشت میز بنشینند. باید خیلی کار کنیم که اقتصاد درون‌گرا و برون‌زا و اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند را عملی کنیم، اما متاسفانه این نوع اقتصاد را نفهمیدیم، زیرا اگر آن را دنبال و به نیروهای خودمان اتکا می‌کردیم، اقتصادمان بهتر از الان بود.

captcha