عملکرد نابجای برخی مسئولان سبب خنثی شدن حرکت‌های قرآنی شده است
کد خبر: 3689211
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
انقلاب اسلامی و قرآن/

عملکرد نابجای برخی مسئولان سبب خنثی شدن حرکت‌های قرآنی شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان گفت: برخی مسئولان در طول سال‌های بعد از انقلاب به جز زمان جنگ، آن‌گونه که شایسته بوده، به قرآن نپرداخته‌اند و عملکرد نابجای برخی از آنها موجب خنثی شدن حرکت‌های قرآنی شده است.

حجت‌الاسلام سید احمد سجادی، رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب، توجه به قرآن نسبت به قبل از آن بیشتر شده است، اظهار کرد: مجاهدان راه خدا در هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، قرآن را مبنای مجاهدت خود در دفاع از آرمان‌های انقلاب، حرم ائمه معصومین(ع) و کیان تشیع قرار دادند.

وی افزود: قرآن در میان جوانان نیز آن‌گونه که باید و شاید توانسته رواج پیدا کند، ولی تمام اینها برخاسته از اعماق وجود مردم و تلاش‌های علما و اندیشمندان دینی بوده است.
وی بیان کرد: متأسفانه برخی مسئولان در طول سال‌های بعد از انقلاب به جز زمان جنگ، آن‌گونه که شایسته بوده، به قرآن نپرداخته‌اند و عملکرد نابجای برخی از آنها موجب خنثی شدن حرکت‌های قرآنی شده است؛ لذا رواج فعالیت‌های قرآنی نظیر تلاوت و تفسیر قرآن در میان مردم و در قالب مؤسساتی که به تشکل‌ها و دولت خاصی وابسته نبوده‌اند، مطلوب بوده، ولی در مواردی که دولت تصدی‌گری کرده است، کارها یا به کندی پیش رفته و یا به دلایل مختلف متوقف شده است.
حجت‌الاسلام سجادی تصریح کرد: همانطور که بعضی از امور به مردم واگذار شده و از آنها حمایت می‌شود، بهتر است که ترویج فعالیت‌های قرآنی نیز به مردم واگذار شده و در عین حال، دولت به حمایت از آنها بپردازد. در سال‌های اخیر با کاهش بودجه‌های قرآنی، می‌بینیم که دولتمردان آن‌گونه که باید و شاید در رابطه با فعالیت‌های قرآنی از خود تحرک نشان نداده‌اند و جای تأسف است که این‌گونه به قرآن کم لطفی می‌شود.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب توجه به آموزه‌های قرآنی در جامعه نسبت به مقطع قبل از آن قابل مقایسه نیست و پیشرفت زیادی در این زمینه حاصل شده است، گفت: امروز مؤسسات، مربیان و خادمان متعدد قرآنی در رابطه با آموزش و تدریس قرآن فعالیت می‌کنند، ولی در عین حال تمام این امور به دوش مردم بوده است و اگر دولت می‌خواهد در این زمینه کاری انجام دهد، باید با حساسیت به حمایت از آنها بپردازد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان با اشاره به مناسبت‌هایی که می‌تواند محمل آموزه‌های قرآنی باشد، افزود: در مناسبت‌های مربوط به انقلاب مثل دهه فجر یا سالروز آغاز جنگ تحمیلی، شاهد گرایش و عمل به قرآن هستیم، چون کسانی که این حماسه‌ها را به وجود آوردند، با تأسی و تمسک به قرآن این کار را انجام دادند و باید نسبت به این مناسبت‌ها توجه بیشتری صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: انگیزه و عملکرد نادرست مسئولان مانع نهادینه شدن آموزه‌های قرآنی در جامعه می‌شود. نمی‌توان از مردم خواست که نماز اول وقت به جا آورند یا زکات مال خود را بپردازند، ولی شاهد دروغگویی و دریافت حقوق‌های نجومی از سوی برخی مسئولان باشند. در واقع پارادوکس و تنافی میان عملکرد برخی از مسئولان و آموزه‌های قرآنی باعث دوری مردم از قرآن و عترت می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مسئولانی باید بر سر کار بیایند که تربیت یافته قرآن و متخصص امور باشند، اگر مسئولی متخصص بوده، ولی متعهد نباشد، نمی‌توان از او انتظار ترویج فعالیت‌های قرآنی داشت.
حجت‌الاسلام سجادی گفت:  برای ترویج آموزه‌های قرآن و عترت باید از تمام توان بهره ببریم، در حالی که تنها از برخی ظرفیت‌های خود آن هم بنا به اقضائات سیاسی و منطقه‌ای استفاده می‌کنیم. زمانی که یک نظام سیاسی مبتنی بر رأی مردم باشد، این تصور به وجود می‌آید که همه چیز باید بر مبنای جلب نظر اکثریت مردم رخ دهد، اینجاست که می‌بینیم مسئولان به جای همت دینی و قرآنی، تلاش خود را صرف جذب آرای بیشتر می‌کنند و در نتیجه، بسیاری از فسادها شکل می‌گیرد.
وی تصریح کرد: برای نهادینه ساختن آموزه‌های قرآنی در جامعه، باید از مسئولان شروع کرد و موانع را ابتدا در این سطح برطرف ساخت و سپس به سایر موانع پرداخت.

captcha