رشد 8 درصدی مشارکت خیرین در مبارزه با اعتیاد
کد خبر: 3683993
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

رشد 8 درصدی مشارکت خیرین در مبارزه با اعتیاد

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش مشارکت خیرین در حوزه اعتیاد داشتیم، همچنین در سال گذشته یک‌هزار و 400 فرصت شغلی برای افراد بهبود یافته فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همایش منطقه‌ای «صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر» امروز، اول بهمن ماه به میزبانی استانداری مرکزی و به همت ستاد مبازره با مواد مخدر و مشارکت خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
محمد بیرجندی، مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در این همایش با بیان اینکه در حوزه اعتیاد دستگاه‌ها و سمن‌ها همسو حرکت نمی‌کنند، گفت: خلاهای اطلاعاتی و نگرشی در حوزه اعتیاد وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم با ذی نفع‌هایمان همسو حرکت کنیم. برای رفع این نقص باید درک و نگرش درستی ایجاد شود.
وی ادامه داد: یکی از کارکردهای حوزه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر رفع این خلاها و همسو کردن نهادها و سمن‌ها با یکدیگر است.عدم نگرش درست و نداشتن اطلاعات پایه در حوزه اعتیاد باعث شده که نتوانیم در حوزه پیشگیری و مقابله با اعتیاد آنچه انتظار می‌رود را محقق کنیم.
بیرجندی تاکید کرد: اولین و مهم ترین ماموریت ستاد مبارزه با مواد مخدر استفاده از دانش روز و ایجاد فضای امید و نشاط اجتماعی است که در کمیته توسعه و مشارکت مردمی با توانمند کردن مؤسسات مردم نهاد قصد تحقق این امر را داریم.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته نهادها و حوزه‌های اجتماعی در شکل عمومی و خصوصی تعریف و ساختار مشخصی دارند، گفت: حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی، فضایی برای همسویی، همراهی و پنجره درست در نگرش به آسیب‌های اجتماعی است و فضای تخصص محور در این زمینه حاکم است.
بیرجندی گفت: خلاهایی در مداخلات علمی در حوزه اعتیاد وجود دارد و بر همین اساس یکی از اهداف ما رفع این خلاهای است بطوریکه در سال 95 تا 96 بیش از 280 جلسه در کشور برگزار و اکثر طرح‌های علمی حوزه اعتیاد که در حال اجرا می‌باشند، از دل این جلسات بیرون آمده است.تاکنون بیش از 7 هزار طرح سازمان غیر دولتی تایید شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه با جدی گرفتن سیاست هم افزایی سعی شده به بلوغ اجتماعی در حوزه اعتیاد نزدیک شویم و این بلوغ زمانی محقق می‌شود که نگاه صحیح به جایگاه‌ها و ساختارها داشته باشیم، همچنین باید آموزش و توانمند سازی سمن‌ها را اولویت قرار دهیم که برگزاری 160 هزار نفر ساعت آموزش در این زمینه انجام شده است.
بیرجندی در پایان با بیان اینکه 8 درصد افزایش مشارکت خیرین در حوزه اعتیاد نسبت به سال گذشته داشتیم، گفت: یکی از مشکلات افراد بهبود یافته اشتغال است که در سال گذشته یک‌هزار و 400 فرصت شغلی برای این افراد در سطح کشور فراهم شد.

captcha