جای خالی خیرین در اشتغال معتادین بهبود یافته/ ارائه گزارش عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی
کد خبر: 3682775
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
شاه‌محمدی تاکید کرد:

جای خالی خیرین در اشتغال معتادین بهبود یافته/ ارائه گزارش عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی

گروه اجتماعی: دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ضمن ارائه گزارش عملکرد این ستاد در 9 ماهه سال جاری گفت: اشتغال‌زایی معتادین بهبود یافته یکی از محورهای مهم کاهش اعتیاد است و آنچه در این حوزه بیش از گذشته مد نظر است ورود جدی خیرین و کارآفرینان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نبی الله شاه‌محمدی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، در نشست خبری که امروز، 26 دی ماه در ستاد شورای مبارزه با مواد مخدر برگزار شد با بیان اینکه ششمین همایش منطقه‌ای صیانت و گفتمان سازی شورای مبارزه با مواد مخدر اول بهمن به میزبانی استان مرکزی در استانداری برگزار خواهد شد، گفت: خانواده و کارکردهای پیشگیری از اعتیاد، اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بهبود یافتگان، صیانت و اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر از محورهای این همایش است.
وی ادامه داد: در این همایش علاوه بر حضور آقای معیری، جانشین ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، دکتر بیرجندی مدیر کل توسعه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، دبیران ستاد مبارزه پنج استان همجوار(همدان، ایلام، خوزستان، لرستان، کرمانشاه) حضور خواهند داشت. در این همایش از هر استان 20 سمن فعال در حوزه فرهنگی، پیشگیری، درمان و صیانت در حوزه مبارزه با مواد مخدر حضور خواهد داشت که قرار است از 6 سمن فعال تقدیر بعمل آید و از استان مرکزی یک تشکل استانی و یک تشکل شهرستانی تجلیل می‌شوند.
شاه‌محمدی با بیان اینکه رویکرد اصلی این همایش اشتغال معتادان بهبود یافته است، گفت: در این همایش در قالب دو پنل تخصصی با حضور سه سخنران از اساتید بومی استان آخرین یافته‌های علمی در خصوص مبارزه با مواد مخدر و اشتغال بهبود یافتگان ارائه می‌شود علاوه بر آن از دو خانواده شهید و یک جانباز مبارزه با عرصه مواد مخدر تجلیل می‌شود.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان گفت: بحث تبادلات تجربیات سمن‌های حوزه اعتیاد با اساتید صاحب نظر از دیگر اهداف این همایش است خروجی این همایش در قالب کتابچه‌ تدوین خواهد شد. در این همایش علاوه بر سخنرانی و تشکیل پنل‌های تخصصی، نمایشگاهی از دستاوردهای سمن‌ها و معتادین بهبود یافته افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات این ستاد در 9 امسال در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر، گفت: در 9 ماهه نخست امسال نسبت به 9 ماهه سال گذشته با همکاری سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و... 6 تن و 280 کلیوگرم انواع مخدر سنتی و صنعتی کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل رشد 10 درصدی داشتیم.
شاه‌محمدی گفت: امسال در حوزه دستگیری بالغ بر 11 هزار و 154 نفر دستگیر شدند که نسبت به 9 ماهه سال گذشته شاهد رشد 8 درصدی بودیم و خوشبختانه با همکاری دستگاه امنیتی و انتظامی 261 منطقه آلوده در استان پاک سازی شد که نسبت به سال گذشته که 90 منطقه بود رشد 15 درصدی داشتیم.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان گفت: 11 درصد افزایش در حوزه توقیف اموال قاچاقچیان مواد مخدر از جمله خودروهای حمل مواد داشتیم یکی از راهکارهای مهم در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، آگاه سازی مردم است که خوشبختانه با مشارکت صدا و سیمای استان بالغ بر 32 برنامه تلویزیونی و 32 برنامه رادیویی تولید شده است.
وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ستاد، تربیت مربی در حوزه پیشگیری و مقابله با مواد مخدر است که امسال شاهد رشد 33 درصدی نسبت به سال گذشته بودیم و علاوه بر آن در 9 ماهه امسال بالغ بر 550 کارگاه در این خصوص برگزار شد که نسبت به 9 ماهه سال گذشته با رشد 14 درصدی مواجه بودیم.
شاه‌محمدی با اشاره به اینکه 80 درصد از دهیاران تحت آموزش‌های لازم برای مقابله با کشت گیاه گل توسط شورا قرار گرفته‌اند، گفت: امسال به طوری جدی‌تری به آموزش دهیاران پرداختیم و قرار است کلیه دهیاران 12 شهرستان استان تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان تاکید کرد: آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس یکی از اولویت‌های ستاد کشور و و استان مرکزی است در همین راستا در 9 ماهه نخست امسال بالغ بر 50 نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در مدارس برگزار شد که نسبت به مدت مشابه قبل شاهد رشد 6 درصدی بودیم. علاوه بر آن ستاد استان از آموزش والدین غافل نمانده و بالغ بر 4 هزار و 500 خانوداه در خصوص پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، تریبت فرزند، ارتباط موثر با فرزندان و ...آموزش لازم را دیدند که در این حوزه هم شاهد رشد 25 درصدی نسبت به سال گذشته بودیم.
وی تاکید کرد: آنچه امروز در کشورهای توسعه یافته برای مقابله و پیشگیری از اعتیاد مدنظر است برنامه‌های اجتماع محور می‌باشد که خوشبختانه ستاد در این خصوص نسبت مدت سال گذشته شاهد رشد 10 درصدی، در حوزه مهارت‌های مقابله‌ای در مدارس متوسط اول رشد 37 درصدی، در حوزه مدارس عاری از خطر برای مقطع متوسطه دوم رشد 30 درصدی، در حوزه خوابگاه‌ها و محیط‌های آموزشی رشد 4 درصدی و در نهایت در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی برای خانواده زندانیان شاهد رشد 100 درصدی بوده است.
شاه‌محمدی ادامه داد: در محیط‌های آموزشی 3 درصد، در بخش محیط خانواده 50 درصد افزایش آموزش، در محیط‌های کاری 100 درصد افزایش آموزش را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و در محلات شهری و روستایی 60 درصد افزایش آموزش را شاهد هستیم. همچنین قرار است در 6 بهمن ماه همایش پیاده روی خانوادگی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در منطقه گردو اراک برگزار شود و به عنوان سیاست‌های تشویقی بالغ بر 50 دستگاه دوچرخه به عنوان هدیه خریداری شده است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای 6 مرکز DIC می‌باشد، گفت: از این تعداد 4 مرکز متعلق به بهزیستی و 2 مرکز متعلق به دانشگاه علوم پزشکی است.
وی ادامه داد: 169 مرکز در قسمت‌های آگونیست، TC، مراکز کاهش آسیب، شلتر و مراکز اقامتی میان‌ مدت در سطح استان در حوزه درمان اعتیاد در حال فعالیت هستند. سال گذشته 170 مرکز در این خصوص داشتیم که ضمن عدم استقبال لازم از ایجاد مراکز درمان آگونیست و متادون درمانی در مناطق حاشیه‌ای، یکی از مراکز تی سی استان در خمین هم به سبب کم بودن سطح مراجعه تعطیل شد و قرار شد به مرکز استان انتقال پیدا کند که تاکنون متاسفانه این امر محقق نشده است و بهزیستی نباید به راحتی از کنار آن بگذرد.
شاه‌محمدی با بیان اینکه عملکرد ستاد استان در 9 ماهه امسال در حوزه درمان با عملکرد یک‌سال گذشته برابری می‌کند، گفت: در 9 ماهه امسال بالغ بر 29 هزار و 631 نفر تحت درمان قرار گرفتند در صورتیکه در سال گذشته بالغ 30 هزار و 395 درمان شدند که در این حوزه شاهد رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته هستیم همچنین در مراکز میان مدت اقامتی سال گذشته 7 هزار و 700 نفر تحت درمان قرار گرفتند در صورتیکه در 9 ماهه امسال بالغ بر 5 هزار و 700 درمان شدند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه امسال شاهد رشد 10 درصدی در حوزه درمان بیماری‌های رفتاری هستیم، گفت: امسال تعداد 214 نفر در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تحت درمان قرار گرفتند و علاوه بر آن به دلیل افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در حوزه شربت اعتیاد از تعداد 1 هزار و 800 نفر در 9 ماهه سال گذشته، در 9 ماهه امسال تعداد 3 هزار و 400 نفر از این شربت برای درمان خود استفاده کردند.
وی گفت: اشتغال زایی معتادین بهبود یافته یکی از محورهای مهم در کاهش اعتیاد است که جذب 30 نفر در سه کارگاه اشتغال زایی، جذب 14 طرح در حوزه اشتغال زایی از اقدامات این ستاد بوده است ولی آنچه در این حوزه بیش از گذشته مدنظر است ورود جدی خیرین و کارآفرینان است.
شاه‌محمدی با اشاره به اینکه رویکردهای قدیمی در سند جامع تحقیقات مبارزه همه‌ جانبه با مواد مخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها با رویکرد اجتماعی حذف شده است، گفت: ستاد استان بر اساس اولویت‌های پژوهشی جدید تحقیقات و آموزش ستاد کشور که برگرفته از این سند است بالغ بر 261 عنوان اولویت پژوهشی اجرا کرده است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان در پایان بیان کرد: در سال گذشته 228 نفر زن معتاد درمان شدند که امسال این آمار به 244 نفر رسیده است که علی رغم پیگیری‌ و اقدامات موثری که در حوزه درمان زنان در استان صورت گرفته زنان به دلیل انگ‌های اجتماعی و ... به این مراکز مراجعه نکرده و خود درمانی می‌کنند با توجه به اینکه 10 درصد جمعیت معتادین استان را زنان تشکیل می‌دهند استان دارای سه هزار زن معتاد است ولی متاسفانه کمترین حضور در مراکز درمانی اعتیاد را دارند.

captcha