از نسخه‌های غربی نخبگان پاستوریزه تا نتیجه بی‌توجهی به هشدار رهبری
کد خبر: 3652109
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
ابهری تشریح کرد:

از نسخه‌های غربی نخبگان پاستوریزه تا نتیجه بی‌توجهی به هشدار رهبری

گروه اجتماعی: مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری با تأکید بر اینکه جامعه امروز درگیر نسخه‌های غربی نخبگان پاستوریزه است گفت: بعد از هشدارهای رهبری در سال 68 درباره جنگ نرم هیچ راهکار عملی از سوی نخبگان ارائه نشد تا امروز شاهد سیل ویران کننده آسیب‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی  قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری،  در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی که امروز، پنجشنبه 20 مهرماه در استانداری برگزار شد گفت: پرداختن به مباحث آسیب‌های اجتماعی را 30 سال پیش بنده و عده‌ای از صاحب نظران بنیانگذاری کردیم اما باور نمی‌کردیم که بعد از 30 سال این مشکلات به سیل ویران کننده تبدیل شوند.
وی تاکید کرد: در مقوله آسیب‌های اجتماعی متأسفانه با «نخبگان سفید و کارشناسان زرد» مواجه هستیم. کارشناسان زرد افرادی هستند که فقط به دنبال بیان آمار با هدف مطرح کردن خود هستند چنانچه بدون در نظر گرفتن جوانب به یکباره در رسانه‌ها عنوان می‌کنند 80 درصد از دختران قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته‌اند این حرف‌ها جز ایجاد اضطراب اجتماعی هیچ کارکردی ندارد. وضعیت کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی خوب نیست اما نباید با این حرف‌ها به جامعه اضطراب القا کرد.
 بنیانگذار مباحث آسیب‌های اجتماعی کشور ادامه داد: وقتی چنین آماری در رسانه بیان می‌شود قطعا رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران با استناد به همین آمار، وضعیت کشور را ناگوار و بحرانی جلوه می‌دهند. خسارت کم کاری بنده و بعضی از دستگاه‌ها را نباید نظام مقدس جمهوری اسلامی و شهداء بپردازند.
ابهری با اشاره به اینکه در سال 1368 مقام معظم رهبری جنگ نرم و در نوروز 92 طلاق و آسیب‌های اجتماعی را مطرح کردند، گفت: از سال 68 که ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم، رخنه فرهنگی و...مطرح شد، نخبگان ما تاکنون هیچ راهکار و اقدام مناسبی برای جلوگیری از این تهدیدات ارائه نداده‌اند.
وی گفت: متأسفانه نخبگان جامعه، نخبگان سفید و پاستوریزه‌ای هستند که نهایت کار و اقدام مناسب‌ آنها در مطالعه چند مقاله، ترجمه و حتی ارائه پایان نامه دانشجو به نام خود، خلاصه می‌شود متأسفانه نخبگان جامعه ما ترس از ورود به متن جامعه دارند اگر سال 1368 اشارات مقام معظم رهبری جدی گرفته می‌شد امروز به جایی نمی‌رسیدیم که در فضای مجازی یک میلیارد پیام ممیزی از سوی کاربران ایرانی ارسال شود.
متخصص علوم رفتاری تصریح کرد: کشور ما در ارسال پیام، مقام اول دنیا را دارد، ایرانیان داخل کشور 550 هزار کانال تلگرامی ایجاد کرده‌اند که باز هم متأسفانه در این خصوص کشور ما مقام اول دنیا را دارد.
ابهری با بیان اینکه فضای مجازی، سینما و الگوهای رفتاری، ابزارهای مهم جنگ نرم هستند، گفت: متأسفانه فوتبالیست کشور از بودجه و بیت‌المال هزینه هنگفت دریافت می‌کند اما در زمین بازی با بدترین نماد تهاجم فرهنگی همچون خالکوبی، آرایش نامتعارف سر و... حاضر می‌شود، این فرد که الگوی رفتاری جوانان جامعه است چه پیام، فرهنگ و پوششی را به جوانان القا می‌کند؟ اینجاست که باید گفت تبعیض ورزشی در کشور بیداد می‌کند تیم ملی ووشو در مسابقات جهانی صاحب مدال طلا می‌شود اما هیچ  کس از آن‌ها حتی در فرودگاه استقبال نمی‌کند ولی فلان فوتبالیست هر کاری که انجام می‌دهد مورد توجه و تایید رسانه‌ها و هئیت‌های ورزشی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در ارائه الگوی رفتاری به جوانان درست عمل نکرده‌ایم گفت: الگوی رفتاری جوان ما فوتبالیست معلوم الحالی شده که ماشین میلیاردی سوار می‌شود، مهمانی‌های شبانه آنچنانی می‌رود و.. ولی در عوض قهرمانان رشته‌های دیگر که صاحب افتخارات بزرگ هستند و می‌توان از آنها به عنوان الگوی موفق نام برد مورد غفلت قرار گرفته‌اند.
مشاور حوزه آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: همین نخبه‌های سفید جامعه، برای درمان مشکلات به دنبال نسخه‌های غربی هستند در حالیکه دین اسلام در همه زمینه‌ها همچون روانشناسی، مدیریت و  نظریه‌های اجتماعی حرف برای گفتن دارد، درمان اعتیاد با استفاده از راهکارهای اسلامی با عنوان «امید» از طرف بنده ارائه شد اما امروز متأسفانه ngoهایی در حوزه درمان اعتیاد وارد شده‌اند که در کنار درمان جسمی، باورهای صهیونیستی را به فرد معتاد القا می‌کنند اگر در این خصوص اقدامی صورت نگیرد با معضل بسیار مهمی چون پیوستن عده‌ای از این جمعیت به فرق ضاله مواجه خواهیم بود.
وی تاکید کرد: بنده و بعضی از صاحب نظران هشدارهای لازم را درباره اینگونه فعالیت‌ها اعلام کرده‌ایم ولی کو گوش شنوا؟ تاکنون هیچگونه اقدام و حساس سازی در این زمینه صورت نگرفته است. در مورد بیماری ایذر نیز سال‌های گذشته هشدار دادیم به دلیل حساسیت‌ها در رسانه به آن پرداخته نشد نتیجه همین جدی نگرفتن‌ها را امروز در جامعه شاهد هستیم.
متخصص علوم رفتاری افزود: در حوزه اعتیاد، معتاد به عنوان ابزار تجاری دیده می‌شود تا وقتی این نگاه حاکم است شاهد درمان مؤثر این افراد نخواهیم بود، 95 درصد این افراد پس از ترک به چرخه اعتیاد بر می‌گردند.اعتیاد یکی از ابزارهای جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است و هم اکنون روش و سبک مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرده است.
ابهری گفت:  شبکه توزیع مواد مخدر روز به روز در حال تولید با نام‌های جوان پسند همچون کروکودیل، اشک خدا، شیر مریم، غبار ملائکه و... است تا به جوان ایرانی القا کند که این مواد جدید مانند قبلی‌ها اعتیاد آور نیست، آمار اعتیاد در سال 1357 یک و نیم میلیون نفر اعلام شد جمعیت کشور نسبت به سال 57 دو برابر شده است اما همچنان آمار معتادان را یک و نیم میلیون نفر اعلام می‌کنند.
مشاور حوزه آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: تا وقتی در وزارت کشور بانک اطلاعاتی آسیب‌های اجتماعی ایجاد نشود شاهد به فنا رفتن سرمایه ملی و شکست طرح‌ها خواهیم بود. هنوز با وجود اینکه اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی اولویت‌دار مطرح است آمار دقیقی از معتادین نداریم رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار معتادین را سه و نیم میلیون نفر، قوه قضائیه 2 میلیون نفر، نیروی انتظامی یک میلیون و 700 هزار نفر اعلام می‌کند آموزش‌وپرورش هم که منکر اعتیاد حتی یک دانش‌آموز می‌شود در حوزه زنان ویژه، کودکان کار و خیابانی و سایر آسیب دیدگان اجتماعی نیز همین روال صادق است.
وی ادامه داد: بدون داشتن آمار درست در حوزه آسیب دیدگان اجتماعی هر گونه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری محکوم به شکست است در کنار این نواقص، کارشناسان زرد برای مطرح کردن خود آماری بالاتر از آمار دستگاه‌ها بیان می‌کنند.
ابهری گفت: یکی از دلایل ناکامی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تعدد دستگاه‌های متولی است،  22 دستگاه در زمینه پیشگیری، میلیاردها تومان بودجه دریافت می‌کنند ولی اقدامات آنها نتیجه‌ای جز افزایش معضلات فرهنگی و اجتماعی نداشته است؛ تعدد مراکز پیشگیری، تنوع سیاست‌گذاری‌ها، سلیقه‌ای عمل کردن و کار جزیره‌ای باعث شده که سن اعتیاد به 14 سال و سن خودفروشی به 17 سال برسد.
متخصص علوم رفتاری افزود: مافیای مواد مخدر، تریاک افغانستان را در مرز ایران می‌خرند و آن را با مواد صنعتی تلفیق و با چند برابر قیمت به قاچاقچیان ایران می‌فروشند به نحوی که 85  درصد مواد مخدر موجود در کشور تقلبی است در این ترکیبات از مدفوع انسان، خون حیوانات و... استفاده می‌شود به همین دلیل بسیاری از معتادین به بیماری‌های گوناگون و حتی صعب العلاج همچون سرطان دچار می‌شوند.
ابهری با بیان اینکه تجارت مواد مخدر نه تنها برای قاچاقچیان بلکه برای درمان‌گران اعتیاد نیز سودآور است، گفت: امروز شاهد مافیای متادون هستیم، سودجویان این ماده را تا 10 برابر قیمت به معتادین می‌فروشند، برخی از معتادان، تریاک و سایر مواد مخدر را ترک می‌کنند و آلوده متادون می‌شوند این درمان هیچ فرقی با اعتیاد به مواد مخدر ندارد.
وی ادامه داد: مافیای متادون نمی‌خواهند اعتیاد از جامعه ریشه کن شود. متأسفانه چرخه درمان معتاد، ناقص است، جرم مستقیم  65 درصد از زندانیان کشور مواد مخدر است، هر زندانی سالیانه 47 میلیون تومان هزینه نگهداری دارد ولی هر دانش‌آموز سالیانه 2 میلیون 700 هزار تومان هزینه دارد. 70 درصد از باندهای بزهکاری در زندا‌ن‌ها تشکیل می‌شوند زندانی در مدت اقامتش از امکانات کامل مراقبتی برخوردار است به همین دلیل شاهد بزهکارانی هستیم که اوایل پاییز مرتکب جرم می‌شوند تا زمستان را در زندان باشند و فصل بهار آزاد شوند در واقع این خانواده زندانی است که  متحمل شرایط سخت می‌شود نه خود زندانی.
ابهری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر واقع شویم باید به مردم نقش بدهیم دولت به تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد باید از تشکیلات و سازمان‌های مردمی به عنوان بازوان اجرایی دولت استفاده شود البته نه هر تشکل مردمی بلکه تشکل‌های شناسنامه‌دار، برخی خیریه‌ها و مؤسسات مردمی محلی برای جمع‌آوری پول، سکوی پرواز سیاسی و اجتماعی برخی مسئولان شده‌اند.
وی ادامه داد: در کنار نواقص چرخه درمان اعتیاد، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز داعیه‌دار درمان اعتیاد شده‌اند از درمان اعتیاد گرفته تا چاقی، لاغری و مشکلات جنسی دارو تجویز می‌کنند در حالیکه 90 درصد ترکیبات این داروها مخدر است.
ابهری هشدار داد: بافت فرهنگی شهر اراک از دو ناحیه خطرناک است،  اول اینکه اراک شهری کارگری و میزبان خرده فرهنگ‌های بسیاری است دوم اینکه دارای جمعیت بالای دانشجویی است، متأسفانه دانشجویان به دلیل دوری از خانواده به تفریحات مخربی چون مشروبات الکلی و مواد مخدر به ویژه گل روی می‌آورند. همه این عوامل مؤید این است که این شهرستان باید از لحاظ امنیتی، اجتماعی و فرهنگی مورد عنایت ویژه قرار گیرد.
captcha