مبنای تدوین اسناد اجتماعی ظرفیت موجود باشد نه الفاظ وزین
کد خبر: 3648900
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
مبارکی:

مبنای تدوین اسناد اجتماعی ظرفیت موجود باشد نه الفاظ وزین

گروه اجتماعی: معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی در جلسه تدوین سند اعتیاد گفت: متأسفانه مدیران در بحث تدوین و اجرای سند بجای اینکه از ظرفیت دستگاه خود استفاده کنند از الفاظ وزین و سنگین استفاده می‌کنند، در واقع اسناد تا زمانی که ضمانت اجرایی نداشته باشند نمی‌توانند اثربخش باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مهدی مبارکی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، در ششمین جلسه تدوین سند اعتیاد استان که امروز، سه شنبه 11 مهرماه در استانداری برگزار شد گفت: با توجه به ابلاغیه دهمین جلسه ستاد مبارزه مواد مخدر استان، کنگره ملی اعتیاد بانوان به همت جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود در همین راستا از ماه‌ها قبل کارگروه‌های مختلفی همچون جامعه شناسی، روانشناسی، پزشکی و... با حضور صاحب نظران و کارشناسان برجسته کشوری تشکیل شده است.
مبارکی عنوان کرد: با توجه به جلسات متعدد کارگروه‌ها، در نهایت 21 محور برای کنگره ملی اعتیاد بانوان تعریف  شد، هدف اصلی جهاد دانشگاهی از برگزاری این کنگره جریان سازی در حوزه پیشگیری اعتیاد است در واقع ما با نگاهی علمی‌تر از گذشته به بحث اعتیاد و راهکاری آن در حوزه بانوان ورود پیدا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه رتبه استان مرکزی از نرخ شیوع اعتیاد از 22 به 7 رسیده است گفت: متأسفانه در حوزه اعتیاد هنوز نتوانسته‌ایم به راهکار مؤثر کاهش دست پیدا کنیم و به صورت جدی باید سیاست‌ها و اقدامات اعتیاد، آسیب شناسی شود بعد از گذشت 3 دهه از انقلاب اسلامی هنوز تعریف مشخصی از وضعیت مطلوب در حوزه اعتیاد نداریم.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: اکثر دستگاه‌ها با توجه به وظایف ذاتی، بر اساس سیاست‌های سازمانی در حوزه اعتیاد عمل می‌کنند ولی متأسفانه هماهنگی و هم‌افزایی در این حوزه محقق نشده است که تدوین سند اعتیاد می‌تواند راهکاری مناسب برای هم افزایی دستگاه‌ها باشد زیرا این سند همچون اسناد بالادستی بر وظایف ذاتی دستگاه‌ها تکیه دارد.
مبارکی با اشاره به آسیب‌های تدوین سند ادامه داد: خیلی از نهادها متن تدوین شده‌ای را به عنوان سند معرفی می‌کنند که شرایط و ضوابط یک سند را ندارد اینکه بالغ بر صدها اقدام برای دستگاه‌ها مشخص شود به معنای تدوین سند نیست. در تدوین سند باید وضعیت مطلوب، وضعیت موجود و اقدامات بر اساس راهکارهای پیوسته، دقیق و شفاف مشخص شود.
وی با بیان اینکه در تدوین سند آسیب‌های اجتماعی کشور شاخص کیفی برای رسیدن وضعیت مطلوب مشخص شده است، گفت: در این سند آمده است که تا پایان برنامه ششم توسعه باید سالیانه 5 درصد از آسیب‌های اجتماعی کاسته شود ولی آنچه برای رسیدن به این وضعیت نیاز داریم اطلاع دقیق از راهکارها و اقدامات اثربخش است تا اینکه در نهایت به وضعیت واقعی و نه گزارشی دست پیدا کنیم به عقیده بنده باید برنامه جامع در این خصوص ارائه شود.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی تأکید کرد: آنچه امروز نه فقط در حوزه اعتیاد بلکه در کلیه آسیب‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم فرسودگی و بی‌انگیزگی کارشناسان این حوزه است، اگر این بحران حل نشود در آینده شاهد بحران مشروعیت خواهیم بود. در بحث تدوین و تهیه سند امروزه با بدنامی اسناد مواجه هستیم زیرا همچون واژه «اتاق فکر» بعضی از کارشناسان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی با بحث تدوین سند نیز سطحی برخورد می‌کنند و در اجرا نیز با بازخورد منفی روبرو هستیم.
مبارکی در پایان گفت: متأسفانه مدیران در بحث تدوین و اجرای سند بجای اینکه از پتانسیل‌های دستگاه خود استفاده کنند از واژه و الفاظ وزین و سنگین استفاده می‌کنند و در واقع اسناد تا زمانی که ضمانت اجرایی نداشته باشند نمی‌توانند اثربخش باشند علاوه بر ضمانت اجرایی، در حوزه پیشگیری و آموزش باید نیازسنجی درست از وضعیت مخاطبین طرح صورت گیرد.
captcha