عزاداری وقتی ارزش دارد که توام با شناخت ارزش‌های اسلامی باشد
کد خبر: 3647175
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

عزاداری وقتی ارزش دارد که توام با شناخت ارزش‌های اسلامی باشد

گروه معارف: مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر اینکه عزاداری وقتی ارزش دارد که توام با شناخت ارزش‌های اسلامی باشد، افزود: واقعه عاشورا باید آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شجاعی مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی روز گذشته چهارم مهرماه در نشست تخصصی بررسی تحریفات واقعه عاشورا در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تحریفات واقعه عاشورا، گفت: اگر یک حقیقت را از مسیر اصلی خودش خارج کنیم، آن حقیقت را تحریف کرده‌ایم. 
وی با طرح این سئوال که معیار اصلی و اساسی درست بودن و نادرست بودن شیوه‌ها و اشکال عزاداری چیست؟، افزود: اگر شیوه‌های عزاداری نهی شرعی نداشته باشد و باعث سستی جایگاه مذهب، شریعت و سیدالشهدا نشود، درست است. 
شجاعی با بیان اینکه اصل عزاداری برای کسی که از دنیا رفته است، منع شرعی ندارد، افزود: شواهد تاریخی فراوان وجود دارد که در زمان ائمه معصومین(ع) نیز عزاداری برای امام حسین(ع) وجود داشته است. 
مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: متاسفانه تحریفات فراوانی به واقعه عاشورا وارد شده است که ضرورت دارد دانشگاهیان با آنها آشنا شوند.
 وی با بیان اینکه یکی از انگیزه‌های تحریفات واقعه عاشورا، اسطوره‌سازی نادرست است، گفت: همچنین افرادی که تحریفات نوظهور را مطرح می‌کنند، با امام حسین(ع) مشکل دارند. 
شجاعی با تاکید بر اینکه عزاداری وقتی ارزش دارد که توام با شناخت ارزش‌های اسلامی باشد، افزود: واقعه عاشورا باید آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی شود. 
محمد نریمانی قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه نقش عاشورا در هدایت و ارتقای انسان یک نقش الگویی است، گفت: مکانیسم‌های مختلفی برای رشد شخصیت وجود دارد که الگوگیری بهترین آن است. 
وی با بیان اینکه نقش الگوگیری کمک می‌کند تا مسیر را به درستی انتخاب کنیم و خود آگاهیمان بیشتر شود، افزود: الگوگیری باعث افزایش تحرک می‌شود و در جامعه‌ای که آسیب‌های مختلف ما را تهدید می‌کند، نقش الگوگیری بیشترین تاثیر را در پیشگیری از این آسیب‌ها دارد. 
نریمانی با بیان اینکه امامان معصوم(ع) الگوی جاویدان برای ما محسوب می‌شوند، تصریح کرد: عاشورا بزرگترین حادثه تاریخ در راستای هدایت بشریت است. 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه نهضت حسینی(ع) با هدف برقراری عدل، عدالت، نجات اسلام و مبارزه با طغیان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: عزاداری‌ها برای زنده نگه داشتن ارزش‌ها است. 
وی گفت: در طول تاریخ تحریفاتی در اهداف، انگیزه‌ها و برنامه‌های عاشورا صورت گرفته است که برخی به فکر و برخی به افراد بر می‌گردد.
captcha