پیشگیری از اعتیاد نیازمند مشارکت همه جانبه افراد جامعه است
کد خبر: 3617416
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

پیشگیری از اعتیاد نیازمند مشارکت همه جانبه افراد جامعه است

گروه اجتماعی: دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی گفت: اعتیاد خسارات جدی را نه تنها به فرد بلکه به جامعه وارد می‌کند، از همین رو برای پیشگیری از اعتیاد نیازمند مشارکت همه جانبه افراد جامعه هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ابراهيم قربان‌زاده، دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی، در نشست راهکارهای دینی و فرهنگی در پیشگیری از اعتیاد که ظهر روز دوشنبه 19 تیرماه در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: استان خراسان رضوی هم مرز با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است و از طرفی 170 کشور جهان نیز با این پدیده خانمان سوز دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود: 220 میلیون نفر در دنیا گرفتار معضل اعتیاد هستند و این امر بدان معناست که زمینه برای فعالیت بیش از 10 میلیون قاچاقچی حرفه‌ای در دنیا فراهم شده است.
قربان‌زاده اظهار کرد: متأسفانه در جامعه امروز مواد مخدر در کنار نفت، اسلحه و توریست به عنوان یک صنعت غیرقانونی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.
وی گفت: با توجه به حوادث سالیان اخیر و حضور ناتو در افغانستان، تولید این ماده از 4 هزار تن در سال به 7 هزار تن افزایش یافته است.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه بیش از 3800 شهید و 12 هزار جانباز در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیم انقلاب شده، اظهار کرد: حفر کانال، مسدود کردن بخشی از مرزها و کشیدن سیم خاردار نیز از جمله اقدامات در جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر بوده است.
وی با اشاره به اینکه همزمان با مبارزه باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود، افزود: در خراسان رضوی 6 هزار معتاد متجاهر تحت درمان هستند که اقدامات منحصر به فردی در این خصوص انجام شده است.
قربان‌زاده اظهار کرد: در سال گذشته 8 هزار معتاد که از خانواده و اجتماع خود طرد شده بودند در مراکز درمانی نگهداری و تحت درمان قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه هزینه درمان از پیشگیری بیشتر است، گفت: با توجه به اینکه فقط 15 درصد از این افراد تحت درمان سالم می‌مانند و 85 درصد آنان دوباره به اعتیاد روی می‌آورند، بهترین اقدام برای حل مشکل اعتیاد در جامعه، فعالیت‌های پیشگیرانه است.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان گفت: اعتیاد بیش از همه جوانان، زنان و کودکان را هدف قرار داده است.
وی افزود: خسارت ناشی از استعمال مواد مخدر فقط متوجه فرد نیست، بلکه خانواده و اجتماع را فلج و در سطح وسیع نظام زندگی اجتماعی را از هم می‌پاشد.                                 
قربان‌زاده افزود: رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر داراي ابعاد عميق علمي و عملي است و براي تحقق برنامه‌ریزی‌های اجتماعي مي‌توان از گروه‌های مردمی بهره برد.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان گفت: شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان با هدف انسجام‌ بخشی به سیاست‌ها و ارائه فعالیت‌‌های سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه اعتیاد با رویکرد پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی از آسیب ‌دیدگان و افراد در معرض آسیبِ‌های اجتماعی از جمله اعتیاد اقدامات خوبي را با همكاري دستگاه‌هاي اداري استان در خراسان رضوي اجرا کرده است.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان گفت: استفاده از مشاركت همه‌جانبه فعالان اجتماعي در حوزه مبارزه با مواد مخدر به منظور صيانت و حمايت از خانواده‌هاي آسيب‌ديده، امري ضروري است كه نياز به همراهي همه اقشار جامعه دارد.
قربان‌زاده تصريح كرد: مشاركت همه جانبه و همگاني مردم و افراد تاثيرگذار جامعه در رسيدن به هدف مهم پيشگيری از اعتياد، موثر است.
captcha