حل مشکلات جامعه در سایه به‌روز کردن آموزه‌های قرآن
کد خبر: 3615148
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

حل مشکلات جامعه در سایه به‌روز کردن آموزه‌های قرآن

گروه اجتماعی: برای حل بسیاری از چالش‌های اجتماعی می‌توان به آموزه‌های قرآن پناه برد، فقط کافی است تا کارشناسان و عالمان دینی آموزه‌های قرآن را به زبان امروز جامعه تبدیل کنند.

علی‌نقی ایازی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: در سه دهه اخیر فعالیت‌های قرآنی بسیاری انجام شده است، اما به اندازه‌ای نبوده که برای حل مشکلات جامعه کفایت کند.
وی افزود: سرعت افزایش نابهنجاری‌های اجتماعی و گستردگی مسائل اجتماعی به حدی است که باید دائم در حال ارائه راهکارهای قرآنی برای حل مسائل امروز جامعه تلاش کرد.
ایازی با اشاره به اینکه فضای مجازی و آسیب‌هایی که خانواده را تهدید می‌کند با تکیه بر تعالیم کلام وحی مدیریت خواهد شد، ابراز کرد: باید داده‌های قرآن را با زبان نوین و منطبق بر حل مسائل اجتماعی به روز، به مردم معرفی شود و در این امر نفش عالمان دینی و کارشناسان دینی بسیار پررنگ است.
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه دینی یک ذخیره الهی دارد و آن قرآن است، گفت: علاوه براین ما بر این باور هستیم که قرآن یک کتاب جاوید است و می‌توانیم از آن برای زندگی الگو‌برداری کنیم تا در این راستا سبک زندگی متناسب با قرآن را عملی کنیم.
وی ادامه داد: برای ترویج سبک زندگی قرآنی باید در مرحله اول مشکلات جامعه امروز را شناسایی کنیم، بالا رفتن سن ازدواج و استفاده همه افراد از فضای مجازی به شکل غیر قابل کنترل، از جمله چالش‌های امروز است.
ایازی با بیان اینکه باید قرآن را به متن زندگی افراد بیاوریم، اظهار کرد: ما باید بتوانیم قرآن را در متن زندگی افراد بیاوریم و براساس گزاره‌های عملیاتی برنامه‌ریزان، نقشه راهبردی طراحی کنند تا در این راستا بسیاری از مشکلات جامعه حل شود.
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از داده‌های کیفی قرآن، داشتن سعه صدر است و در این زمینه مبلغان دینی باید از خداوند بخواهند که به آنان برای تبلیغ دین سعه صدر عنایت کند تا آنها بتوانند مخاطبان مختلف را در سطوح مختلف دینداری به سبک زندگی دینی دعوت کنند.
وی با اشاره به اینکه روحانیون اگر بتوانند با افرادی که اعتقاد دینی کمرنگ‌تری دارند ارتباط بگیرند، هنر کرده‌اند، اظهار کرد: باید داده‌های دینی را در قالب هنری و با روی گشاده به مخاطبان ارائه کنیم تا آموزه‌های قرآنی در متن زندگی مردم وارد شوند.
ایازی با بیان اینکه در امر تبلیغ دینی گاهی پرخاشگری‌های هم دیده می‌شود، ابراز کرد: مبلغان باید سعه صدر داشته باشند و با همه اقشار ارتباط بگیرند تا ارتباط بین این دو قشر محکم‌تر شود.
captcha