ارتباط دولت و ملت، موجب تعالی می‌شود/ واقعیت‌ها را به مردم بگوییم
کد خبر: 3591588
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
روحانی:

ارتباط دولت و ملت، موجب تعالی می‌شود/ واقعیت‌ها را به مردم بگوییم

گروه سیاست و اقتصاد: رئیس جمهور كشورمان با بیان اینكه از روز اول این دولت یك سرمایه بیشتر نداشته است و آن سرمایه اجتماعی است، اعتقاد دارد كه این ارتباط دولت و ملت است كه مسیر را هموار می‌‌كند و ما را به رشد و تعالی می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور كشورمان امروز، 31 فروردین‌ماه در سفر به شیراز و در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی، درمانی و فرهنگی استان فارس كه در بیمارستان خیرساز ابوعلی سینا برگزار شد، گفت: امروز فرصت مغتنمی در كنار عالمان، پزشكان و حكیمان است چرا كه هر كدام از آنان با علم، خرد، ایمان و دلسوزی خود به خدمت به مردم مشغول هستند.

وی افزود: ما به ظاهر گمان می‌كنیم كه كار نجات بیمار را یك جراح انجام می‌دهد در حالی كه افراد بسیاری اعم از پزشك بیهوشی‌، پرستار، آشپز و غیره در این زمینه نقش دارند یعنی همه دست به دست هم می‌دهند و یك تیم كار را انجام می‌دهد نه یك فرد.

روحانی با تأكید بر اینكه به تمام كسانی كه به كشور ملتشان خدمت می‌كنند‌، افتخار می‌كنیم، افزود: اندیشمندان ما در علوم و فنون مختلف بسیار خوش درخشیده‌اند و جای فخر و مباهات است كه در طی دو سال اخیر در رشد علمی 4 پله پیشرفت كردیم به طوری كه سال گذشته در شتاب كمیت مقالات علمی ما در میان 25 كشور علمی جهان، رتبه اول را كسب كردیم.

اساس ساختن كشور، اتكا به نیروی انسانی است

رئیس جمهور با یادآوری اینكه اصل و اساس ساختن كشور، اتكا به نیروی انسانی است، گفت: اگر نیروی انسانی آماده به كار، متعهد و دلسوز مردم نداشته باشیم، امور هم به پیش نمی‌رود؛ از این‌رو ایمان، تخصص، عشق به وطن، اعتقاد به حق وقتی پای كار می‌آید، كارها هم كارسازتر است و خستگی كمتری دارد.

وی اظهار كرد: بیماران جامعه قبل از اینكه جراح دست به كار شود، وقتی به تیم پزشكی و پزشك خود ایمان و اعتماد دارند، مسلماً درمان آن نیز سریع‌تر پیش می‌رود و وجود همین اعتماد موجب می‌شود كه 50 درصد كارها جلو رود لذا روحیه و اعتماد در امور بسیار مهم است.

روحانی با بیان اینكه امروز به دانشگاهیان، عالمان و اندیشمندان و همچنین پزشكان خود در حوزه سلامت افتخار می‌كنیم، گفت:‌ زمانی بود كه یك ایرانی آرزو می‌كرد بتواند پول و ویزا را تهیه كرده تا بتواند در یك كشور خارجی به درمان خود بپردازد یعنی نشاط و امیدش به بیمارستان و پزشك در خارج از كشور بود اما این قضیه هم‌اكنون دارد برعكس می‌شود و ایرانیانی زیادی هستند كه برای درمان به ایران می‌آید و یا اینكه از كشورهای همسایه نیز بیمارانی برای درمان به كشورمان می‌آیند.

رئیس جمهور كشورمان در ادامه ظرفیت‌های شیراز را در حوزه‌های مختلف یادآور شد و گفت: شیراز تنها به حافظ و سعدی آن شهرت ندارد، بلكه امروز پزشكان خوب و حاذقی در این كلان‌شهر وجود دارند كه در سطح دنیا خوش درخشیده‌اند و متخصصان پیوند اعضا از جمله این افراد هستند.

اساتید دانشگاه‌های برای دانشجویانشان افتخارآفرین باشند

وی با بیان اینكه آن كسی كه باید بیماران را در درمان جذب كند، نه تجهیزات و محیط، پزشك است، گفت: در زمان قدیم و در حوزه‌های علمیه یك فرد را به استادش می‌شناختند یعنی اگر كسی می‌خواست خود را معرفی كند نمی‌گفت از كدام و شهر و حوزه آمده است بلكه نام استاد خود را می‌برد و امروز نیز در دانشگاه‌های ما باید اساتیدمان به گونه‌ای باشند كه شاگردان به او افتخار كند و این برای ما افتخارآفرین است.

روحانی تأكید كرد كه اساتید، پزشكان و جراحان ما در جایگاهی قرار بگیرند كه ایرانی‌ها در داخل و خارج از كشور و همچنین همسایگان ما بگویند می‌خواهیم برای درمان به نزد فلان پزشك و جراح در شیراز و یا تهران بروم.

وی در ادامه با اشاره به درخواست‌های دكتر ملك‌حسینی، مدیرعامل بیمارستان 600 تخت خوابی ابوعلی سینا، قول مساعد همكاری داد و گفت: مسائل مالی و مالیاتی این پروژه را دنبال می‌كنیم و همه دست به دست هم می‌دهیم تا یك مركز بزرگ برای سلامت و راحتی مردم به وجود آید.

ارتباط دولت و ملت، مسیرها را هموار می‌كند

رئیس جمهور كشورمان با بیان اینكه از روز اول این دولت ما یك سرمایه بیشتر نداشتیم و باید آن را حفظ كنیم، این سرمایه را سرمایه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی عنوان كرد و گفت: اگر مردمی به دولتی اعتماد و دولتی به مردم امید ببندد، این ارتباط دولت و ملت است كه مسیر را هموار می‌‌كند و ما را به رشد و تعالی می‌رساند.

روحانی با تصریح اینكه امروز بازار كار و ارز آرام است، گفت: وقتی می‌گوییم قول می‌دهیم سال آینده تورم تك رقمی شود، این مسئله حتماً عملیاتی می‌شود و باید برای تحقق این مسئله دست به دست هم دهیم و مردم نیز اعتماد كند.

وی با تأكید بر اینكه اساس سرمایه‌های كشور، سرمایه اجتماعی و مردم و پیوند دولت با مردم است، گفت: امروز اگر رئیس بانك مركزی اعلام كند كه ارز 2 هزار تومان گران شده است اما ارزان خواهد شد، مردم این را قبول می‌كنند در حالی كه این قضیه برعكس بود.

با سرمایه اجتماعی می‌توانیم از مشكلات عبور كنیم

رئیس جمهور اعتقاد دارد كه با سرمایه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی از مشكلات عبور می‌كنیم و ادامه داد: من تنها در یك جا عصبانی می‌شوم و آن زمانی است كه یك فرد یا دستگاه و یا رسانه‌ای به امید ملت ایران برای آینده كشور لطمه بزند. بگذاریم مردم به آینده كشور خود امیدوار باشند و چرا به آن‌ها دروغ می‌گوییم. دروغ گفتن حرام است و نباید دروغ بگوییم و بیاییم واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و به رشد و پیشرفت آینده كشور اعتقاد داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود مشكلات مردم را یادآور شد و گفت: یكی از مشكلات ما این است كه آب‌های زیرزمینی سال به سال پایین‌تر می‌روند و منابع آبی ما كاهش می‌یابد و این خطری برای آینده و همچنین رانش زمین و از بین رفتن كشاورزی و محیط زیست است لذا یكی از كارهای ما در این دولت بستن چاه‌های غیرمجاز بود.

روحانی همچنین با یادآوری تحریم‌های اقتصادی ایران گفت: زمانی تحریم موجب می‌شد تا برای یك كانتینر بار 700 دلار هزینه اضافه‌تر پرداخت كنیم بنابراین كسانی كه می‌گویند تحریم مهم نیست، باید از آن‌ها پرسید تحریم از جیب چه كسی مهم نیست. گردش مالی ما با دنیا به طور متوسط 11 درصد برای ما هزینه داشته است اما امروز این رقم به 3 درصد رسیده است.

آثار برجام شكستن حصر ایران است

رئیس جمهور به برجام نیز اشاره كرد و گفت: برجام ما را آزاد كرد تا از هركس كه بخواهیم بخریم؛ آثار برجام شكستن حصر ایران است و همچنین آثار آن این است كه نفت را به هر كشوری كه بخواهیم می‌فروشیم و پول آن را از هر كشوری كه بخواهیم می‌گیریم و همچنین با هر ارزی كه بخواهیم معامله می‌كنیم.

وی با اشاره به سفر روز گذشته‌اش و افتتاح پروژه در پارس جنوبی گفت: افتتاحیه بزرگترین پروژه سرمایه‌گذای تاریخ ایران با اعتبار 20 میلیارد دلار در یك روز در پارس جنوبی افتتاح شد و در آن افتتاح 6 فاز از پارس جنوبی، بهره‌برداری از یك لایه نفتی و افتتاح 4 پتروشیمی انجام شد كه این رقم در تاریخ بی‌نظیر است.

روحانی گفت: برخی‌ها شعبده‌بازی می‌كنند و دنبال جادوگری هستند و می‌گویند برجام آمد چه چیزی در سفر مردم هست یا نه؟ بلكه در سفره مردم هست؛ قبل از برجام دو سوم نان سفره مردم از خارج وارد می‌شد، اما امروز همه گندم ما در داخل تأمین می‌شود و ۳ میلیون تن گندم نیز صادر کردیم و این نان حلال ایرانی است. تولید مواد غذایی در سال ۹۲، ۹۷ میلیون تن بود اما امسال به ۱۱۸ میلیون تن رسیدیم که ۲۱ میلیون تن در کشور اضافه شده است.

واقعیت‌ها را به مردم بگوییم

رئیس جمهور بر این نكته تأكید كرد كه باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و ادامه داد: مردم ما یك حماسه بزرگ در سال 92 آفریدند و البته قطعاً همه پیشرفت‌ها و اقدامات دولت یازدهم در سایه حمایت‌های مردم ، هدایت های مقام معظم رهبری و همچنین وحدت ملی بوده است.

ساماندهی اقتصاد و اتحاد دولت و ملت بود که ما را در برجام پیروز کرد

وی با بیان اینكه ساماندهی اقتصاد و اتحاد دولت و ملت بود که ما را در برجام پیروز کرد، گفت: لبخندها در مذاکرات تعارف بود و واقعیت قدرت جمهوری اسلامی ایران بود که قبل از برجام توانستیم، تورم را از ۴۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش دهیم و تأثیر آن را نیز در مذاکرات هسته‌ای شاهد بودیم.

روحانی با تأكید بر اینكه حضور مردم و اتحاد ملت و دولت بود كه ما را پیروز كرد و رفع مشكلات اقتصادی بود كه ملت را به پیروزی رساند، گفت: امروز بعد از 62 سال، صادرات ما بیشتر از واردات شد مخصوصاً صادرات غیرنفتی ضمن اینكه کسری تجاری کشور، ۳۰ میلیارد دلار بود و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ صادرات غیرنفتی بر واردات فزونی یافت و چنین امری در ۲ سال پشت سر هم در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

captcha