الگوگیری از آموزه‌های قرآنی در شهرسازی جهان اسلام/ مرکزی با حضور نخبگان تشکیل شود
کد خبر: 3566947
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

الگوگیری از آموزه‌های قرآنی در شهرسازی جهان اسلام/ مرکزی با حضور نخبگان تشکیل شود

گروه اجتماعی: شهردار مشهد عنوان کرد: باید با ایجاد مرکزی متشکل از نمایندگان شهرهای اسلامی و نخبگان جهان اسلام، الگوهای جدید کاربردی مبتنی بر آموزه‌های قرآن و عترت را برای مدیریت شهرهایمان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد، ظهر امروز، ششم بهمن‌ماه در جمع نماینده‌های کشورهای جهان اسلام اظهار کرد: مشهدالرضا، شهری است که صرفاً به دلیل وجود مضجع شریف هشتمین امام از سلاله نبی‌اکرم، محمد مصطفی(ص) یعنی حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) شکل گرفته است.
وی افزود: وجود این امام رئوف و مزین بودن ایشان به لقب انیس‌النفوس سبب شده تا سالانه این شهر، میزبان قریب به 30 میلیون نفر از محبّان خاندان و اهل بیت رسول‌الله(ص) باشد.
شهردار مشهد گفت: مشهدالرضا از دیرباز قبله قلب‌های محب رسول‌الله(ص) و خاندان مطهرش بوده و هست و اکنون که به طور رسمی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به امت‌های مسلمان پیرو قرآن و نیز امت‌های سایر ادیان معرفی شده، بر آن است تا زمینه‌ساز بازنمایی و جلوت ویژگی‌های منحصر به فرد امام رضا(ع) باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه مواجهه علمی علی ابن موسی‌الرضا(ع) با ادیان گوناگون با بیان استدلال‌های متقن در حقانیت دین اسلام، شهره تاریخ است و از این رو است که ایشان معروف به عالم آل محمد(ص) است، اظهار کرد: مشهدالرضا به همین دلیل، دارای مراکز علمی و دانشگاهی با قدمت قریب به 700 ساله است.
مرتضوی اظهار کرد: همچنین تنها دست‌نوشته بازمانده از خاندان رسول‌الله(ص)، رساله ذهبیه است که آن امام مهربانی‌ها برای سبک زندگی مسلمانان از حیث جسمانی آن را تألیف نموده‌اند؛ رساله‌ای که به طب‌الرضا معروف است.
وی تصریح کرد: هر متخصص تاریخ اسلام نمی‌تواند به سادگی از نقش تمدن‌ساز ایشان در رشد و شکوفایی تمدن بشری به سادگی چشم‌پوشی کند.
وی افزود: شاید اگر وجود نازنین ایشان در خطه خراسان نبود، این خطه، محل پرورش مؤلفان صحاح سته یا منابع شش گانه اهل تسنن و نیز منابع اربعه اهل تشیع نمی‌شد؛ همچنین اگر وجود نازنین ایشان و اثرات پر برکت ایشان در خطه خراسان نبود، تاریخ شاهد خواجه نصیرالدین طوسی‌ها، خوارزمی‌ها و حتی خواجه نظام‌الملک‌ها نبود.
شهردار مشهد افزود: پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، جایگاهی است که یکی از مهم‌ترین اشخاص و شهرها را در حوزه رشد و شکوفایی تمدن اسلامی به سراسر گیتی معرفی می‌کند.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه امروز جهان اسلام در چنبره کفر و تکفیر قرار گرفته است، اظهار کرد: امروز که جهانیان حیران معرفت ازلی هستند، به طور قطع معرفی شخصیتی که از سلاله پیغمبر اسلام(ص) بوده و نقش تمدن‌ساز در رشد و شکوفایی تمدن بشری داشته است، می‌تواند انسان‌ها را به زندگی آکنده از عدالت و امنیت امیدوار کند.
وی افزود: امروز مدیریت شهری بزرگ‌ترین کلانشهر مذهبی جهان که مزین به دُر گرانبهای مضجع علی ابن موسی‌الرضا‌(ع) است، بر آن است تا رسالت آن امام همام را در تمدن‌سازی اسلامی دنبال کند.
مرتضوی افزود: همانطور که مستحضر هستید، بیش از 60 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کرده و بیشتر مشکلات امروز ما نیز به نحوی با مدیریت شهرها مرتبط می‌شود. تاکنون برای برخورد با این مشکلات، معمولاً سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی فعال در امور شهری مانند UN Habitat یو ان هبیتَت، سازمان شهرها و دولت های محلی UCLG یو سی ال جی، انجمن کلان شهرهای جهان  متروپلیس و ...، اهداف و سیاست‌های کلی را تنظیم و ترویج کرده‌اند.
شهردار مشهد در ادامه بیان کرد: اما این نهادها به علت برخورداری از دیدگاه‌ها و ارزش‌های غیرالهی یا سکولار، نه تنها نتوانستند راه حل‌های متناسب را ارائه کنند بلکه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی باعث دوگانگی و تشدید تضادهای فرهنگی (یا اصطلاحاً، تضاد سنت و مدرنیته) نیز شده‌اند.
حضور فعال‌تر مسلمانان در دیپلماسی شهری
وی تصریح کرد: برای حل مشکلات و ارائه راه حل‌ها و مدل‌های مناسب در خصوص شهرهای مسلمان‌نشین که دارای فرهنگ غنی اسلامی بر اساس آموزه‌های قرآنی و حدیثی هستند، لازم است که ما مسلمانان، حضور فعال‌تر و مؤثرتری در صحنه بین‌المللی و دیپلماسی شهری داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه باید دست به دست هم دهیم و با ایجاد مرکزی متشکل از نمایندگان شهرهای اسلامی و نخبگان جهان اسلام، الگوهای جدید کاربردی مبتنی بر آموزه‌های قرآن و عترت را برای مدیریت شهرهایمان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه کنیم، گفت: به طور قطع، این امر جز با تشریک مساعی شهرداران جهان اسلام محقق نخواهد شد.
زیست مسلمانان در شهرسازی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی
مرتضوی با اشاره به اینکه به همین منظور پیش‌نویس متن تعهدنامه اجلاس شهرداران جهان اسلام برای اخذ تأیید شما بزرگواران به عنوان نخبگان جهان اسلام تهیه شده است، گفت: تک تک امضاهای شما عزیزان در ذیل این متن پشتوانه محکمی برای آن است که شهرداران جهان اسلام، مسئله زیست مسلمانان در شهر و شهرسازی مبتنی بر آموزه‌های قرآن و حدیث را دغدغه اصلی مدیریت خویش بدانند.
شهردار مشهد افزود: خواهشمندم ضمن مطالعه دقیق متن در این جلسه، با ما در برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام که با حضور بیش از 150 شهردار از شهرهای اسلامی در ماه مه سال 2017 میلادی در مشهدالرضا برگزار می‌شود، همراه شوید.
captcha