مساجد ظرفیت خوبی برای مقابله با معضلات اجتماعی دارند
کد خبر: 3523724
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
نصیری:

مساجد ظرفیت خوبی برای مقابله با معضلات اجتماعی دارند

گروه اجتماعی: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان گفت: با توجه به اینکه مساجد از جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان برخوردارند می‌توان از این ظرفیت برای مبارزه با بسیاری از معضلات اجتماعی به ویژه اعتیاد بهره گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، تقی نصیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان شامگاه دیروز چهارشنبه 27 مرداد ماه در جلسه ستاد شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان خرم‌دره با تاکید بر ضرورت پرداختن به کارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: سرانه فرهنگی دانشجویان باید برای برنامه‌های فرهنگی هزینه شود که یک بخش از این برنامه‌ها می‌تواند به برنامه‌های مبارزه با معضلات اجتماعی از جمله مواد مخدر اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها در محیط‌های خارج از دانشگاه این است که معضلات شهرها را رصد کرده و فراخور نیاز، بسته فرهنگی در اختیار جامعه قرار دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه باید از تمام مناسبت‌های سال برای مبارزه با معضلات اجتماعی با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم بهره گرفت، تصریح کرد: ایام محرم و صفر به علت گردهمایی خودجوش مردم فرصت مناسبی برای تبلیغ در زمینه ناهنجاری‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در کشور است، تاکید کرد: یکی از وظایف این سازمان این است که از ظرفیت‌های دینی و مذهبی برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی بهره گیرد.

نصیری مساجد را یکی از اماکن تاثیرگذار در جامعه عنوان کرده و افزود: مساجد امانت خداوند در نزد ما مسلمانان هستند و با توجه به اینکه از جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان برخوردارند می‌توان از این ظرفیت برای مبارزه با بسیاری از معضلات اجتماعی به ویژه اعتیاد بهره گرفت.

وی با تاکید بر نقش دین و مذهب در شکل‌گیری رفتار افراد، خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است که افراد معتقد کمتر به سمت ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله اعتیاد سوق می‌یابند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان تاکید کرد: نباید از نقش دین و باورهای دینی در مبارزه با اعتیاد غفلت کرد.

باورهای دینی در مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این جلسه نیز جعفر پیرنظری، کارشناس امور اجتماعی فرمانداری خرم‌دره دین و مذهب را از عوامل تاثیرگذار در مبارزه با اعتیاد و شکل‌دهی سبک زندگی افراد عنوان کرده و گفت: افراد معتقد به باورهای دینی در معرض فشارهای کمتری قرار دارند که این امر باید به طور جدی در مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد.

پیرنظری با تاکید بر اینکه نظر همه کارشناسان در نهایت بر نجات فرد معتاد استوار است، تصریح کرد: نجات انسان‌ها نزد خداوند به حدی ارزش دارد که خداوند سبحان در آیه 32 سوره مائده می‌فرمایند: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعا»، «گر كسي يك نفر را نجات بدهد، زنده كند، انگار همه‌ي مردم را زنده كرده است».

captcha