زهد و یقین؛ از عوامل پیشرفت اسلام
کد خبر: 3520482
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵

زهد و یقین؛ از عوامل پیشرفت اسلام

گروه اجتماعی: آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی زهد و یقین را از عوامل پیشرفت اسلام عنوان کرد و گفت: در طول دوران دفاع مقدس اگر پیشرفتی از سوی جبهه ایران انجام گرفت، بر پایه زهد و یقین بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید جهان تشیع، صبح امروز، 16 مردادماه در آیین افتتاحیه مرحله چهارم پروژه‌های حاشیه شهر مشهد،‌ اظهار کرد: احیای حاشیه شهر مشهد با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری برای رفع کاستی‌ها و مشکلات و خطرات از این حاشیه امری بسیار پسندیده است.
وی یادآور شد: مورخان شرق و غرب عالم به یک مسئله مسلم که اسلام با سرعت در دنیا پیش رفته، دارای یک نظر و عقیده هستند، زیرا اسلام توانسته طی یک قرن گذشته با کمترین امکانات در سراسر جهان ظهور پیدا کنند.
آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی تصریح کرد: عامل این پیشرفت و توسعه در میان بیشتر این مورخان مشخص نبوده به گونه‌ای که یکی از مورخان غربی می‌نویسد که علت این پیشرفت سریع ناشناخته است.
این مرجع عالیقدر جهان تشیع تأکید کرد: طبق نظر پیامبر(ص) دو چیز در دنیا عامل پیشرفت می‌شود که اولین آن زهد، ساده‌زیستی و دچار نشدن به تشریفات و زرق و برق بودن است و عامل دوم نیز یقین و ایمان قاطع.
وی با بیان اینکه باید به دو عامل زهد و یقین تأکید ویژه داشت، اظهار کرد: اگر این دو عامل تقویت شود، قطعا اسلام عظمت لازم را در دنیا پیدا می‌کند، اما دشمنان به دنبال سست کردن پایه‌های عقیدتی، ترویج زندگی‌های پر زرق و برق و ... هستند.
آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی، عنوان کرد: در طول دوران دفاع مقدس اگر پیشرفتی از سوی جبهه ایران انجام گرفت، بر پایه زهد و یقین بود زیرا رزمندگان ما در سنگرهای خود زیارت امام حسین(ع) را می‌خواندند، عواملی از این دست سبب می‌شد تا رزمندگان موفقیت قابل توجهی داشته و در نهایت به پیروزی برسند.
این مرجع عالیقدر جهان تشیع، یادآور شد: طی چند سال گذشته که بنده برای زیارت بارگاه منور امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کردم، تعدادی از علما از مشکلات موجود در حاشیه شهر ابراز نگرانی می‌کردند، بنده نیز به آن‌ها پیشنهاد کردم اقداماتی همچون احداث حوزه‌های علمیه، مساجد، پایگاه‌های بسیج،‌ سالن‌های ورزشی و ... را برای این مناطق درنظر بگیرند.
وی ادامه داد: خوشبختانه به همت مسئولان مشهد و اقدامات مؤثر آیت‌الله علم‌الهدی این برنامه‌ها با سرعت پیشرفت کرد و هم‌اکنون هیچ نگرانی از حاشیه شهر وجود ندارد.
آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی با بیان اینکه مشکلاتی همچون وجود تکفیری‌ها، وجود افراد شرور و اراذل و اوباش در حاشیه‌های شهر مشهد ناامنی‌هایی را ایجاد کرده بود اما مسئولان همت کردند و توانستند مشکل‌گشا شوند، گفت: باید اخبار مربوط به این پروژه‌ها را به خوبی اطلاع‌رسانی کرد تا دیگر شهرها نیز از این اقدامات مؤثر استفاده کنند.
وی یادآور شد: بنده برای اینکه یک عالم بی عمل نباشم، تصمیم به ساخت مکانی در حاشیه شهر گرفتم تا در این مکان حوزه‌ علمیه، مسجد، کتابخانه و خانه برای طلاب در دسترس باشد که مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی یک زمین پنج هزار متری در اختیار ما قرار دادند؛ هم‌اکنون نیز این پروژه به سرعت در حال پیشرفت است.
captcha