جای خالی تفکرات منبعث از قرآن در مطبوعات کشور
کد خبر: 3446445
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
بنیادی تصریح کرد:

جای خالی تفکرات منبعث از قرآن در مطبوعات کشور

گروه جامعه: یک فعال قرآنی کشورمان تفکرات منبعث از قرآن در مطبوعات را به صورت بسیار محدود دانست و گفت: مطبوعات می‌توانند فرهنگ قرآنی را به روش‌های مختلف استخراج و در قالب‌های گوناگون به مردم عرضه کنند.

محمد بنیادی، فعال قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی نحوه عملکرد مطبوعات کشور در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی که از جمله مطالبات مقام معظم رهبری است پرداخت.

وی فرهنگ قرآنی را دارای اجزا متنوعی دانست و گفت: قرآن منحصر به قرائت نبوده و دارای ابعاد گسترده‌ای است و تمام دستگاه‌های کشور این قابلیت را دارند که در بطن فعالیت‌های خود به مفاهیم والای قرآنی بپردازند.

بنیادی با بیان اینکه تعداد انگشت شماری از مطبوعات عمومی کشور در حاشیه فعالیت خود در حد بیان احادیث و انتقال برخی مفاهیم معارف اسلامی به این مهم پرداخته‌اند اظهار کرد: تفکرات منبعث از قرآن به صورت بسیار محدود در مطبوعات دیده می‌شود.

وی به حضور تقریبی 600 رسانه در نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای رصد فعالیت مطبوعات است تا با برآورد آماری از تعداد صفحات و مطالبی که مطبوعات به حوزه دین اختصاص داده‌اند بتوانیم تصویر روشنی از وضعیت موجود داشته باشیم.

غفلت از جنبه‌های متعدد قرآن کریم

این فعال قرآنی کشور ادامه داد: امروز شاهد تصور صحیحی از قرآن در جامعه نیستیم و تصور خود را از این کتاب آسمانی محدود به قرائت و در نهایت تفسیر و کتابت آن کرده و از زمینه‌های دیگر غفلت شده است، در صورتی که در قرآن کریم برای رشته‌های مختلف علمی، اخلاقی و حقوقی مطالب ارزشمندی بیان شده است.

وی افزود: ما صرفا خواستار بیان علوم قرآنی در مطبوعات نیستیم بلکه مطبوعات به عنوان یک منبع اطلاع رسانی می‌تواند تفکرات خود را منبعث از قرآن کریم قرار دهد و فرهنگ ناب موجود در این کتاب آسمانی را به روش‌های مختلف استخراج و در قالب‌های گوناگون به مردم عرضه کند.

بنیادی خواستار اختصاص حداقل یک صفحه از مطبوعات به فرهنگ سازی قرآنی منبعث از زمینه خاص فعالیت رسانه و روزنامه مربوطه شد و گفت: قرآن کریم حتی برای بهداشت، گردشگری و ورزش نیز فرهنگ خاص خود را ارائه داده که جای آن در مطبوعات کشور خالی است.

وی بر مطالبه‌گری عموم مردم از رسانه و مطبوعات نیز در زمینه فعالیت وسیع در زمینه فرهنگ قرآنی تأکید و تصریح کرد: اساتید و فرهیختگان جامعه باید در این زمینه مطالبه گر باشند.

ضرورت استفاده از دانسته‌های کارشناسان قرآنی در مطبوعات

بنیادی در پایان با تأکید بر اینکه فعالان قرآنی کشور نیز می‌توانند در این زمینه مثمرثمر باشند، یادآور شد: این افراد درون تشکل خود دارای مجلات تخصصی قرآنی هستند اما برای استفاده عموم مردم از این مطالب تا زمانی که اصحاب رسانه به سراغ آنان نروند، این افراد نمی‌توانند دانسته‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

captcha