حضور ۳ میلیون دانش‌آموز در بیست و چهارمین دوره مسابقات ‌«‌درس‌هایی از قرآن»
کد خبر: 3377749
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
موحدی‌نژاد خبر داد:

حضور ۳ میلیون دانش‌آموز در بیست و چهارمین دوره مسابقات ‌«‌درس‌هایی از قرآن»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآن از حضور بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز در بیست و چهارمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن(درس‌هایی از قرآن) امروز، 11 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی‌نژاد، مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآن و جمعی از اصحاب رسانه در مؤسسه ترویج فرهنگ قرآن برگزار شد.

در ابتدای این نشست ‌موحدی‌نژاد طی سخنرانی با عرض تسلیت به ملت اسلامی ایران برای حادثه اخیر مکه مکرمه گفت: به‌عنوان عضوی از جامعه قرآنی از مسئولان ‌درخواست داریم که در جهت فرمان مقام معظم رهبری و احقاق حقوق جانباختگان، کمیته پیگیری حقیقت‌یاب حادثه اخیر مکه‌ به‌طور جد انجام شود و با توجه به مدیریت سوء آل‌سعود در برگزاری مناسک حج، کمیته مربوط به مدیریت حرمین شرفین به‌عهده دولت‌های اسلامی گذاشته شود.

وی با توجه به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری درخصوص نگرانی درباره مسئله فرهنگی کشور، بیان کرد: جدی‌ترین نگرانی مقام معظم رهبری به جز مسائل اقتصادی و سیاسی‌، ‌بیشتر مسئله فرهنگی است که به‌منظور نفوذ دشمن از طریق فرهنگی، راه ‌مقابله در برابر این نفوذ و بیمه کردن جوانان تنها تمسک به قرآن و حیات طیبه است‌.

موحدی‌نژاد با توجه به فرمایش پیامبر اکرم‌(ص) مبنی بر «‌إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ ای مردم، قرآن و ولایت دو ثقل گرانبها هستند و از هم جدا‌شدنی نیستند و اگر زمانی جدا شدند، بدانید اسلام واقعی وجود ندارد» گفت: مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی، در سال 1372، حدود 23 سال گذشته، توسط جمعی از فرهنگیان‌ قرآنی با هدف تربیت و آشنایی نسل جوان و امت اسلامی با قرآن و مفاهیم قرآنی تأسیس شد که در این راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تعامل بین مدارس، اولیاء و دانش‌آموزان مسابقه‌ای را برای نسل جوان در‌نظر گرفت که به‌عنوان «درس‌هایی از قرآن» از صدا و سیما  بر روی آنتن می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت، دانش‌آموزان از برنامه درس‌هایی از قرآن استقبال خوبی کردند، افزود: پس از اجرای برنامه درس‌هایی از قرآن، این برنامه با استقبال بالایی از سوی آموزش و پرورش، اولیاء و دانش‌آموزان روبه‌رو شد و با ابعاد گسترده‌تری در مناطق تهران و بعضاً در شهرستان‌ها رواج پیدا کرد، به نوعی که در حال حاضر 30 هزار مدرسه با 3 میلیون دانش‌آموز(دوره متوسطه) با 30 هزار مروج در آموزش و پرورش تحت پوشش مؤسسه هستند.

تقدیر از 3 هزار دانش‌آموز

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با اشاره به روند برپایی مسابقات درس‌هایی از قرآن، گفت: برپایی مسابقات در وهله اول، به‌صورت آزمایشگاهی انجام می‌شود‌، یعنی در زمان 18 هفته، دانش‌آموزان، برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن را ‌رصد کرده و به سؤالات پاسخ می‌دهند و افرادی که در این زمان، بالاترین امتیاز را کسب کنند، به مناطق آموزش و پرورش معرفی شده و پس از شرکت در آزمون کتبی و حضوری جزوه برنامه‌های درس‌هایی از قرآن(18 هفته)، و حدود 100 هزار نفر به منطقه راه می‌یابند که از این تعداد 12 هزار نفر به دفتر مرکزی معرفی شده که پس از قرعه‌کشی حدود 3 هزار نفر مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: هر ساله در نیمه اول مهرماه ‌همایش افتتاحیه ‌مسابقات درس‌هایی از قرآن برگزار می‌شود که امسال نیز افتتاحیه بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن درس‌هایی از قرآن روز سه‌شنبه، 14 مهر‌ماه از ساعت 8:30 تا 14 در سالن شیخ صدوق حرم عبد‌العظیم حسنی شهر‌ری با حضور مسئولان آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی برگزار می‌شود که در این راستا، این برنامه ضبط شده و در روز پنجشنبه، 16 مهر‌ماه از رسانه ملی پخش می‌شود.

وی با ‌تأکید بر دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در راستای تربیت نسل جوان، اظهار کرد: با توجه به اینکه حجت‌الاسلام قرائتی، مروج تفسیر به‌صورت روان میان عموم شناخته شده است، این مؤسسه نیز در برنامه 17 ساله ستاد تفسیر خود، کتاب تفسیر نور را در 10 جلد با ترجمه به چهار زبان‌ دنیا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است و در این راستا، علاقه‌مندان را تحت آموزش قرار داده است‌.

موحدی‌نژاد ادامه داد: به‌منظور ترویج فرهنگ تفسیر قرآن کریم برای اقشار مختلف جامعه، طرحی تهیه شده است که بر مبنای آن، مهارت بیان تفسیر برای طلاب راه‌اندازی شده است که البته مرکزی تخصصی در استان قم در حال حاضر در حال تربیت 4 هزار طلاب در کشور است که به‌منظور ارائه تفاسیر به افراد و نهادها، پرورش پیدا می‌کنند.

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآن افزود: طرح تربیتی چهره به چهره از دیگر طرح‌هایی است که هم اکنون در محله‌ها، مساجد و هئیت‌ها توسط افراد معتمد محل برای تربیت جوانان برگزار می‌شود که تاکنون 2 هزار جلسه تربیتی، توسط مربیان شناسایی شده ‌است که در هفته 2 جلسه برپا می‌شود.

تعامل خیرین در برآورد هزینه‌ها

موحدی‌نژاد با اشاره به تأمین بودجه‌های مؤسسه ترویج فرهنگ قرآن، تصریح کرد: متأسفانه این مؤسسه بودجه جاری سالانه دولتی ندارد و تمام هزینه‌ها از سوی تعامل خیرین و نهادها انجام می‌شود. البته مشارکت معاونت قرآن و عترت نماز آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و... را نباید نادیده گرفت و جای تشکر دارد.

ارتقای کمیت و کیفیت طرح‌های تفسیری

مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآن به برنامه‌های آینده این مؤسسه اشاره ‌و خاطر‌نشان کرد: مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در برنامه‌های آینده خود در سه محور برگزاری مسابقه درس‌هایی از قرآن، راه‌اندازی ستاد تفسیر با محوریت آموزش مهارت‌های بیان تفسیر و تربیت طلبه‌ها و اجرای طرح تربیتی چهره به چهره با رویکرد تربیت نسل آینده، در تلاش است تا کمیت و کیفیت را افزایش دهد و همچنین اعلام آمادگی با نهادها، سازمان‌ها در برگزاری برنامه‌ها و اعزام مبلغان و همچنین تقویت سایت مدرسه مجازی قرآن کریم است که در باب پاسخ‌گویی به شبهات جوانان و  اصول عقاید و تفاسیر به فعالیت ‌مشغول است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرضیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۱۳:۱۸
0
2
سوالات دوره 24 را بگذارید
captcha