آغاز اجرای برنامه‌های دوسالانه طرح «هفت شهر شایستگی» از سال جدید
کد خبر: 3083932
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷
فیض خبر داد:

آغاز اجرای برنامه‌های دوسالانه طرح «هفت شهر شایستگی» از سال جدید

گروه جامعه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برخی از برنامه‌های طرح هفت شهر شایستگی یک‌ساله و برخی دوساله هستند، اظهار کرد: اجرای طرح‌های دوسالانه از امسال آغاز می‌شود.

مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به شاخص‌ترین فعالیت‌های این نهاد انقلابی در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: تدوین برنامه سه ساله پنجم در حوزه فرهنگی از اهم فعالیت‌های صورت گرفته محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه‌ریزی در سطح ستاد، واحدها و مراکز و سازمان‌های معاونت فرهنگی صورت گرفت به نحوی که 50 درصد واحدها و شش سازمان و مرکز از مجموع هشت مرکز برنامه مصوب در حوزه فرهنگی دارند.

فیض از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته طی سال گذشته را اجرای طرح هفت شهر شایستگی دانست و گفت: در این طرح الگوی فارغ التحصیل شایسته نظام آموزش عالی ایران، هفت نقش برای دانشجو ترسیم کرده است.

وی به اجرای برنامه‌های سراسری و هماهنگ فرهنگی در قالب این هفت نقش اشاره و عنوان کرد: 38 برنامه سراسری و 10 برنامه هماهنگ، تعیین و برای هر یک از این برنامه‌ها یک واحد متولی اجرای ملی مشخص شده است.

وی بازده زمانی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح‌های هفت شهر شایستگی را متغیر ارزیابی و عنوان کرد: برخی از این طرح‌ها یک ساله و برخی دو ساله هستند. طرح‌های دو سالانه از سال 94 آغاز می‌شوند. اختتامیه سه طرح یک ساله نیز در سال 93 برگزار و الباقی نیز تا پایان شهریور ماه سال جاری اجرایی می‌شود.

فیض همچنین از طراحی  پایگاه اطلاع رسانی هفت شهر شایستگی خبر داد و بیان کرد: فعالیت‌های مرتبط با این طرح از یک درگاه واحد اطلاع رسانی می‌شوند تا دانشجویان به صورت منسجم از تمامی اخبار و رویدادهای اجرایی مربوط با این طرح در سراسر کشور آگاه شوند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یکی از رسالت‌های این نهاد را استفاده از ظرفیت دانشجویان خواند و اظهار کرد: در این راستا آئین نامه دانشجوی جهادگر افتخاری طراحی و برای ریاست جهاد دانشگاهی ارسال شده است.

وی با تأکید بر اینکه در سال 93 زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های فرهنگی در جهاد دانشگاهی شکل گرفته است، گفت: آثار و نتایج این فعالیت‌ها در سال 94 به نمایش گذاشته می‌شود.

یادآوری می‌شود: هفت شهر شایستگی در پی تربیت دانش‌آموختگانی است که انتظار می‌رود در طول دوره دانشجویی، شایستگی‌های لازم را براساس هفت نقش اصلی یعنی نقش‌هایی که سبب رشد فردی و اجتماعی دانشجو شده و در صورتی که دانشجو بتواند وظایف خود را متناسب با آن نقشی که بر عهده دارد به بهترین نحو به انجام رساند، قابلیت، ظرفیت، توانمندی و در یک کلمه شایستگی خود را نشان خواهد داد، کسب کنند.

معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در تلاش است، از طریق مجموعه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در مراکز، سازمان‌ها و واحدهای تابعه خود که در قالب هفت المپیاد فرهنگی - دانشجویی طراحی شده‌اند، تحقق الگوی فارغ‌التحصیل شایسته را دنبال کند؛ حمایت و نظارت بر المپیاد فرهنگی دانشجویی «آیه»، جشنواره ملی «اسوه حسنه»، المپیاد فرهنگی ـ دانشجویی «آرامش» و ... بخشی از سرفصل‌های هفت شهر شایستگی است.

captcha