حجتالاسلام سیدحسین تقوی، امام جمعه ساوه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، بر لزوم مهجوریتزدایی از قرآن تأکید کرد و گفت: متأسفانه قرآن این کتاب انسانساز الهی در جامعه کنونی بسیار مورد مهجوریت قرار گرفته و به نوعی آنگونه که باید و شاید به آن توجه نمیشود و این یک نقص بزرگ برای جامعه دینی و اسلامی بهشمار میرود.
مهجوریت قرآن در جامعه اسلامی
وی بیان کرد: مهجوریت قرآن در جامعه اسلامی به حدی است که پیامبر(ص) نیز در سوره قرآن در آیه 30 سوره مبارکه فرقان به پیشگاه خداوند از مردم عصر خویش بهخاطر متروک و مهجور ساختن قرآن شکوه کرده و میفرمایند؛ «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» و پیامبر خدا گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند.
حجتالاسلام تقوی اظهار کرد: در این آیه شریفه حضرت رسول(ص) در روز قیامت از مهجور ساختن و خارج کردن قرآن از زندگی مردم آن دوران شکایت میکنند که چرا قرآن را ترک کرده و آن را در تنهایی قرار دادند.
امام جمعه ساوه با بیان اینکه قطعاً شکوه پیامبر(ص) از مهجور و متروک ساختن قرآن به ظاهر آن برنمیگردد؛ بلکه مقصود اصلی عدم تدبر و تأمل در معارف آن عمل نکردن به تعالیم آن است، افزود: در هر جامعهای که اسلام به معنای واقعی وجود نداشته و حاکمیت دین برقار نباشد؛ قطعاً قرآن و اسلام مهجور میماند.
علل اصلی مهجور و متروک ماندن قرآن در جامعه امروزی
حجتالاسلام تقوی با اشاره به علل مهجوریت قرآن، گفت: یکی از علل اصلی مهجور و متروک ماندن قرآن در جامعه امروزی عدم شناخت و عمل به تعالیم و آموزههای آن است و اینکه افراد به آن حد که لازم است نسبت به آموزههای قرآن تدبر ندارند.
امام جمعه ساوه ادامه داد: اگر در انتصاب افراد در پستهای مختلف اداری و دانشگاهی حتی نمایندگان مجلس علاوه بر توجه به علم و دانش، فهم و درک قرآنی نیز بهعنوان یک امتیاز مطرح شود قطعاً میتوان گام بلندی در راستای مهجوریتزدایی از قرآن برداشت؛ لیکن متأسفانه خلأ این مهم در جامعه امروزی به شدت احساس میشود.
وی با بیان اینکه نهضت انس با قرآن باید از دوران کودکی در فرزندان نهادینه شود، اظهار کرد: والدین و نهادهای آموزشی در این راستا نقش زیادی برعهده دارند.
امام جمعه ساوه در پایان، یادآور شد: لازم است تا مادران زمانی که باردارند قرآن را با گوش دادن مکرر و عمل به دستورات آن در ضمیر فرزندان نهادینه کنند.